- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

آذربایجان، مستعدترین استان کشور برای تولید برق خورشیدی است/ مازوت از نیروگاه تبریز حذف می شود

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان در نشست خبری با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی با بیان اینکه دمای هوا امسال به طور بی سابقه ای در سطح کشور افزایش یافت گفت: همین امر سبب افزایش مصرف برق در سطح کشور شده است.

به گزارش آذرقلم، رسول اسماعیل زاده گفت : به ازای هر درجه افزایش دما در گرمای بالاتر از ۳۵ درجه، باید ۱۵۰۰ مگاوات تولید برق افزایش پیدا کند که این امر با توجه به ثابت بودن ظرفیت و تعداد نیروگاه های تولید برق امری سخت و دشوار است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان، با بیان اینکه در سه استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل، در حدود 4300 مگاوات برق تولید می شود میزان مصرف این سه استان را 2100 مگاوات ساعت اعلام کرد و گفت: از این لحاظ منطقه ما جزو مناطق محدوده سبز به شمار می آید اما با توجه به اینکه امکان ذخیره سازی و انبار برق وجود ندارد این مازاد تولید وارد شبکه کشوری می شود. اما باید توجه داشت که تولید و مصرف در روزهای پیک مصرف حداقل باید برابر باشد اما متاسفانه ما برخی روزها شاهد ناترازی تولید و مصرف هستیم.
وی افزود: هر چند نیروگاه های جدید به مدار می پیوندند اما رشد شمار مشترکین بسیار بالاست. به گونه ای که سالانه شاهد افزایش 7 درصدی تعداد مشترکین و مصرف هستیم.
اسماعیل زاده افزو.د: خوشبختانه افزایش مصرف سالانه برق آذربایجان بیشتر در بخش صنایع است که باعث امیدبخشی است چرا که بیانگر کارآفرینی و اشتغالزایی بیشتر است. با این حال لازم است موضوع استفاده از نیروگاه های خورشیدی و استفاده از انرژی های پاک در سال های آتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی آذربایجان را به لحاظ موقعیت جغرافیایی، امکان بهره مندی از تابش نزدیک به عمود اشعه خورشید و پایین بودن دما که مانع هات اسپات (افزایش دمای نقطه ای سلول های خورشیدی) می شود مستعد توسعه نیروگاه های خورشیدی دانست و افزود : انتظار داریم در طی 5 سال آینده 900 مگاوات ساعت برق را از این بخش تامین کنیم.
اسماعیل زاده در پاسخ به سوال خبرنگار آذرقلم در خصوص میزان تولید نیروگاه های هسته ای کشور و آذربایجان شرقی گفت: در سطح استان آذربایجان شرقی ما تولید برق هسته ای نداریم اما در سطح کشور نیروگاه های هسته ای معادل 1.5 درصد کل برق تولیدی کشور را تامین می کنند.

 تولید ۴۲۰۰ مگاوات برق در نیروگاه‌های منطقه آذربایجان

۶ لیتر آب برای تامین برق یک ساعت کار با جاروبرقی!/ مازوت از نیروگاه تبریز حذف می شود

مدیر عامل شرکت مدیریت تولید نیروی برق آذربایجان هم در این جلسه با بیان اینکه برای تامین برق یک ساعت کار با جاروبرقی، ۶ لیتر آب مصرف می شود تصریح کرد: تولید هر مگاوات ساعت برق، دو متر مکعب آب مصرف می شود.

سیدمحسن موسوی گفت: در سفر اخیر ریاست جمهوری طرح توسعه نیروگاه تبریز تصویب شد که به زودی شاهد افزایش ظرفیت یک هزار و 200 مگاوات نیروگاه تبریز خواهیم بود و مصرف مازوت در نیروگاه تبریز حذف خواهد شد.
وی با اشاره به نیروگاه تبریز و سهند و صوفیان زیر مجموعه شرکت تولید برق استان، گفت: به ازای هر مگاوات ساعت نزدیک به ۲ لیتر آب مصرف می‌شود.
موسوی با تاکید بر اینکه پنجشنبه و جمعه برای همه روز تعطیل است ولی برای همکاران بنده روز تعمیرات نیروگاه است، ادامه داد: ما تلاش داریم تا در لحظات پیک حداکثر تولید را بدهیم.
وی گفت: در سفر اخیر ریاست جمهوری طرح توسعه نیروگاه تبریز تصویب شد که به زودی شاهد افزایش ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ مگاوات نیروگاه تبریز خواهیم بود و پیش بینی می کنیم تا چهار سال آینده مصرف مازوت در نیروگاه تبریز حذف شود.
مازوت مورد مصرف نیروگاه حرارتی تبریز ، یکی از منابع مهم آلوده کننده هوای شهر تبریز می باشد.

 ارزان بودن قیمت برق باعث افزایش مصرف شده است

وعده حذف مازوت از نیروگاه تبریز با اعتبار سفر رئیس جمهور

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]