- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

آخرین وضعیت مناطق زلزله زده شهرستان خوی: از توزیع غذای گرم تا آواربرداری

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: مدیریت بحران آذربایجان‌غربی گفت: مصدومان مراجعه کننده به مراکز درمانی اغلب آسیب جزیی دیده و به طور سرپایی درمان و مرخص شده‌اند و تعداد ۸۶ نفر مصدوم بستری شدند.
عباس جعفری مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله زده در خوی اظهار داشت: براساس گزارش اعلام شده تا ساعت ۶ صبح به مورخه ۱۴۰۱/۷/۱۵ تعداد یک هزار و ۱۲۶ نفر بر اثر زلزله ۵.۴ریشتری  در شهرستان خوی مصدوم و به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.
وی با بیان اینکه بیشتر مصدومان بر اثر فرار و هراس به وجود آمده دچار آسیب شده‌اند تصریح کرد: مصدومان مراجعه کننده به مراکز درمانی اغلب آسیب جزیی دیده و به طور سرپایی درمان و مرخص شده‌اند و تعداد ۸۶ نفر مصدوم بستری شدند.
جعفری یادآور شد: با توجه به زمین‌لرزه رخ داده در مناطق روستایی و شهری شهرستان خوی تعداد ۴۶۹ واحد مسکونی بالای ۸۰ درصد خسارت و تعداد۹۹۲ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد خسارت دیده‌اند.
مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: طی این زمین‌لرزه ۱۲ روستای بخش مرکزی خوی به طور مستقیم درگیر زلزله هستند.
وی با اشاره به حضور نیروهای امداد در مناطق زلزله‌زده و ارایه خدمات به مصدومان عنوان کرد: ۳۵ تیم هلال‌احمر به تعداد ۱۲۰ نفر شامل واکنش سریع، جستجو نجاتو ۱۲ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس با ۲۶ نفر تکنسین در مناطق زلزله‌زده حضور فعال دارند.
جعفری خاطرنشان کرد: طی زمین لرزه در شهرستان خوی تعداد ۳۰ تیم ارزیاب بنیاد مسکن در حال فعالیت می‌باشند.
این مقام مسوول خاطر نشان کرد: در این حادثه تعداد یک هزار و ۷۵۸ دستگاه چادر، سه هزار تخته پتو، ۸۰۰ تخته موکت ، ۶هزار و ۵۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته توزیع شده است.
وی خاطرنشان کرد: تمام شریان‌های حیاتی(آب و برق، گاز، مخابرات) مناطق زلزله‌زده دایر هستند.

طبخ و توزیع روزانه ۴ هزار پرس غذای گرم در مناطق زلزله زده خوی

طبخ و توزیع روزانه ۴ هزار پرس غذای گرم در مناطق زلزله زده خوی
درپی زلزله اخیر در شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی نیروهای امدادی بنیاد احسان در منطقه حضور پیدا کرده و اقدامات اولیه جهت کمک به مردم زلزله زده انجام شد.
علیرضا خسرو بابایی مدیر قرارگاه فوریت های امدادی بنیاد احسان گفت: بعد از زلزله اخیر در شهرستان خوی نیروهای متخصص بنیاد احسان در محل حضور پیدا کردند و با ارزیابی و شناسایی منطقه دستورات لازم جهت کمک سریع تر به مردم صادر شد.
خسروبابایی ادامه داد: در بررسی های اولیه شاهد کمبود غذای گرم بودیم، که با راه اندازی آشپزخانه سیار احسان در شهر خوی و توزیع روزانه ۴ هزار پرس غذای گرم، این مشکل برطرف شد.
مدیر قرارگاه فوریت های امدادی بنیاد احسان در خصوص اقلام ارسالی به منطقه نیز گفت: برای طبخ غذا در آشپزخانه سیار احسان و توزیع اقلام غذایی در بین زلزله زدگان، ۱۵۰۰ کنسرو ۲۰ نفره، ۵ هزار کنسرو گوشت، ۵ تن برنج و ۵ هزار بطری آب معدنی به شهرستان خوی ارسال شده است.
وی افزود: در فاز دوم خدمت رسانی توزیع بخاری و کانکس در دستور کار قرار گرفته است، در فاز سوم هم توزیع لوازم خانه برای آسیب دیدگان برنامه ریزی شده است.

آخرین وضعیت مناطق زلزله زده خوی/از توزیع اقلام مورد نیاز تا برآورد خسارت

آغاز آواربرداری واحدهای آسیب دیده از زلزله خوی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی از آغاز روند آواربرداری از واحدهای آسیب دیده در زلزله خوی خبر داد.
یاسر رهبردین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: عملیات آواربرداری واحدهای آسیب دیده از زلزله در شهرستان خوی آغاز شده و اقدامات لازم برای انجام سریع این کار انجام گرفته است.
وی گفت: در این راستا ۳۰ دستگاه ماشین آلات سنگین برای تسریع در انجام عملیات آواربرداری به کارگیری شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: نهادهای مختلفی در این خصوص مشارکت داشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به راهداری، راه و شهرسازی، شهرداری و آب منطقه‌ای آذربایجان غربی اشاره کرد.
رهبردین ادامه داد: عملیات آواربرداری از روستای مرتضی قلی کندی که بیشترین تاثیر را از زلزله داشته، آغاز شده است.
آواربرداری نخستین گام برای انجام ساخت و ساز پس از زمین لرزه به شمار می‌رود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]