- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

کمیسیون بررسی سانحه هوایی تکذیب کرد: هیچ قطعه موشکی پیدا نکردیم + تصاویر

آذرقلم: رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی با بیان اینکه اولین جلسه بررسی سانحه بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی با حضور تیم کارشناسی اوکراینی برگزار شد، گفت: عکسی که در آن کلاهک یک موشک نشان داده می‌شود، مربوط به سایت سانحه بوئینگ ۷۳۷ نیست.

به گزارش آذرقلم به نقل از فارس، حسن رضایی‌فر درباره جلسه‌ای که امروز با حضور تیم بررسی سانحه اوکراین در سازمان هواپیمایی ایران درباره سانحه بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی برگزار شد،‌ اظهار داشت: در این جلسه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، سفیر اوکراین در ایران، مسؤولان قضایی کشور و تیم بررسی سانحه ایران و اوکراین حضور داشتند.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد بررسی سانحه، بر اساس استانداردهای بین‌المللی و ایکائو و پیمان شیکاگو ‌انجام شود و از مسائل جانبی سوانح به دور باشیم؛ مقرر شد موضوعات سیاسی و منطقه‌ای در بررسی حادثه اصلاً مدنظر هیچ یک از طرفین نباشد و به صورت فنی و تکنیکی کار بررسی و دنبال شود. 

رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: هر دو کمیسیون بررسی سانحه ایران و اوکراین روی این موضوع توافق کردند و مقرر شد سایت سانحه را نیز با همراهی یکدیگر ارزیابی کنیم و جعبه‌های سیاه نیز با همراهی یکدیگر ارزیابی، خوانده و پردازش شود.

هواپیما

* هیچ قطعه غیرمرتبطی با هواپیما در سایت سانحه نبود/ عکس منتشر شده واقعی نیست

رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری درباره انتشار عکسی از یک کلاهک موشک منتسب به محلی در اطراف سایت سانحه بوئینگ ۷۳۷ اظهار کرد: ما رسماً‌ این عکس را رد می‌کنیم.

وی توضیح داد: عکس مذکور ابتدا در یکی از سایت‌های خارجی و یک توئیتر ‌برای اولین بار منتشر شد که اینجانب به عنوان رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در فضای مجازی،‌ با منتشرکننده آن توئیتر صحبت کردم و آنها هم در وب‌سایت خود رسماً اعلام کردند: «‌این عکس را از یک منبع غیرموثق گرفته بودند و رئیس کمیسیون بررسی سانحه این عکس را رد کرده است و اعلام کرده است که این عکس واقعیت ندارد».

رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: ما اصلاً در محل سایت سانحه، هیچ قطعه‌ای از موشک پیدا نکردیم.

اریک تولر منتشرکننده این تصویر جنجالی اذعان کرد که تصویر را از یک کاربر ایرانی گرفته، اما وقتی از فرد ایرانی که تصویر را برایش فرستاده، اطلاعات تکمیلی خواسته وی او را بلاک کرده است!

از طرف دیگر نکته مهم این است که اصلا مشخص نیست این تصویر از کجا آمده، متعلق به چه زمانی  و حتی چه مکانی است.

«برخورد موشک به بوئینگ اوکراینی» ادعایی غیرعلمی است/ ده‌ها پرواز در آن ساعت در فضای کشورمان بود

آذرقلم: رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی از لحاظ علمی غیرممکن است و هیچ منطقی ندارد، گفت: کشورهای ذی ربط برای حضور در کمیسیون بررسی سانحه پاسخ مثبت دادند.

«برخورد موشک به بوئینگ اوکراینی» ادعایی غیرعلمی است/ ده‌ها پرواز در آن ساعت در فضای کشورمان بود

‌به گزارش آذرقلم به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ‌علی عابدزاده‌ ضمن تسلیت مجدد به درگذشت تعداد زیادی از هموطنان در سقوط هواپیمای بوئینگ 737 اوکراینی، بیان کرد: ‌همزمان با این هواپیما، چندین پرواز داخلی و خارجی در فضای ایران و در همین ارتفاع هشت هزار پایی در حال پرواز بودند و موضوع برخورد موشک به این هواپیما به هیچ‌وجه نمی‌تواند صحت داشته باشد.

وی افزود: بین همه بخش‌های نظامی و غیرنظامی در ایران هماهنگی کامل وجود دارد و در همان زمان سقوط، ده‌ها هواپیمای ایرانی و خارجی در حال پرواز بر فضای امن ایران بودند و اگر کشوری امنیت نداشته باشد، مگر ممکن است که این تعداد پرواز بر فضای آن در حال انجام باشد.

عابدزاده برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی را از لحاظ علمی غیرممکن خواند و گفت: چنین شایعاتی، هیچ گونه منطقی ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، همچنین در خصوص رمزگشایی و پردازش اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای خطوط هوایی اوکراین اینترنشنال با کمک کشور‌های سازنده بدنه و موتور و کشور‌های ثبت‌کننده و مالک این هواپیما گفت: همه اطلاعات و بررسی‌ها بر اساس مقررات ایکائو و انکس ۱۳ سازمان بین‌المللی هوانوردی با حضور همه کشور‌ها و با محوریت سازمان هواپیمایی کشوری ایران انجام خواهد شد و ما از همان زمان اطلاع از وقوع حادثه، به همه کشور‌های ذی‌نفع اطلاعات لازم را داده‌ایم و اکنون نوبت این کشورهاست که به ما پاسخ دهند که البته تاکنون تعداد زیادی ازا ین کشور‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

عابدزاده، اولویت مهم سازمان هواپیمایی کشوری را مشخص‌شدن علت وقوع سانحه خواند و در خصوص استخراج اطلاعات جعبه سیاه هواپیما عنوان کرد: ایران و اوکراین، امکانات لازم برای بازخوانی این اطلاعات را دارند، اما اگر نیازی به اقدامات تخصصی بیشتری باشد، می‌توانیم همچون برخی سوانح مشابه، استخراج و آنالیز اطلاعات این کار را در فرانسه یا سایر کشور‌ها انجام دهیم.

وی با رد شایعات در خصوص مقاومت ایران برای تحویل‌ ندادن جعبه سیاه هواپیما به آمریکا برای بازخوانی آن گفت: چنین موضوعی صحت ندارد‌ ضمن این‌که مسئول بررسی سانحه، طبق مقررات جهانی ایکائو و انکس ضمیمه آن، سازمان هواپیمایی ایران است و اگر نرم‌افزار و سخت‌افزار لازم برای بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه در ایران وجود نداشته باشد، می‌توانیم این کار را در کشور‌های دیگر انجام دهیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: اصول صنعت هواپیمایی غیرنظامی این است که علت وقوع سانحه روشن شود تا سازنده و کشور‌های بهره‌بردار، نقص‌های احتمالی خود را برطرف کنند و به همین دلیل ما بر اساس مقررات سازمان بین‌المللی هوانوردی اجازه ورود ذی‌نفعان حادثه را برای بررسی آن صادر کردیم؛ به همین دلیل سانحه را به کشور‌های سازنده موتور، هواپیما و بهره‌بردار اطلاع داده‌ایم و خوشبختانه همه برای حضور در کمیسیون بررسی سوانح هوایی جواب مثبت داده‌اند، اما باید به تعریف مشخصی از نوع همکاری آن‌ها دست یابیم تا هرچه سریع‌تر به علت وقوع سانحه برسیم.