- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

آخرین آمار از تلفات زلزله 6.8 ریشتری ترکیه: 22 کشته و 30 مفقود/ تصاویر

زمین لرزه در ترکیه قربانی گرفت

آذرقلم: وزیر کشور ترکیه اعلام کرد بر اساس جدیدترین گزارش‌های دریافتی تاکنون دست‌کم 22 نفر در زمینه‌لرزه شرق این کشور جان باخته‌اند. این زمین لرزه در ارومیه هم احساس شد تاکنون بیش از یک هزار نفر زخمی برجای گذاشته است. 30 نفر نیز همچنان زیر آوار هستند.

به گزارش آذرقلم، وزیر کشور ترکیه جمعه شب در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که بر اساس آخرین گزارش‌های رسیده به این وزارتخانه، دست‌کم 22 نفر از شهروندان ترکیه‌ای در زمین‌لرزه‌ای که جمعه شب در شرق این کشور اتفاق افتاد جان خود را از دست داده‌اند.

 پایگاه خبری صباح ترکیه از وقوع زلزله‌ای به بزرگی 6.8 واحد در مقیاس ریشتر در نزدیکی شهر «الازیغ» در شرق این کشور خبر داد. مرکز تحقیقات زلزله ترکیه ساعت وقوع این زلزله را 20:55 به وقت محلی و عمق آن را 10 کیلومتری سطح زمین اعلام کرده است.

منابع خبری گزارش داده‌اند که شدت این زلزله به حدی بوده است که در استان‌های مجاور استان آناتولی شرقی -که شهر الازیغ در آنجا واقع شده است- نیز لرزش زمین احساس شده است.

در نخستین دقایق پس از اعلام خبر وقوع زلزله، وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که چندین ساختمان بر اثر این زلزله و پس‌لرزه‌های بعد از آن ریزش کرده و یا دچار خسارات جدی شده‌اند، اما هنوز گزارشی مبنی بر وقوع تلفات انسانی به دست وزارت کشور ترکیه نرسیده است.

تعداد کشته‌های زلزله ترکیه به ۱۹ تن رسید

براساس گزارش منابع بهداشتی ترکیه شمار تلفات انسانی زمین لرزه ۶.۸ ریشتری در استان “الازیغ” در شرق این کشور تاکنون 22 کشته و یک هزار زخمی برجای گذاشته است و ۳۰ تن نیز همچنان مفقود هستند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، به دنبال وقوع این زمین لرزه، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه خواستار کمک فوری به زلزله‌زدگان در شرق ترکیه شد و طی دستوری، وزیران کشور، محیط زیست و بهداشت ترکیه راهی استان الازیغ شدند.

 “مراد قوروم” وزیر محیط زیست و برنامه‌ریزی شهری ترکیه که به همراه سویلو و فخر الدین قوجه وزیر بهداشت ترکیه به استان الازیغ رفته‌اند در کنفرانس مطبوعاتی گفت: تأسیسات زیربنایی در این منطقه آنچنان آسیب جدی ندیده است.

وزیر محیط زیست و برنامه ریزی شهری ترکیه گفت که به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، دولت آنکارا برق و گاز این منطقه را در هنگام زلزله قطع کرده است.

وزیر بهداشت ترکیه نیز با بیان اینکه هم اکنون ۳۰ نفر در زیرآورها هستند، افزود :‌ احتمال افزایش کشته ها زیاد است.

افزایش تعداد تلفات زلزله ترکیه به 18کشته و 550 زخمی

وی در این باره به خبرنگاران اظهار داشت: بیمارستان‌های منطقه زلزله زده،آسیب چندانی ندیده‌اند و کادر پزشکی برای خدمات‌رسانی به آسیب دیدگان کاملا آماده هستند.

قوجه در خصوص جزئیات افراد آسیب دیده در نتیجه این زلزله هم گفت که ۴۰۵ نفر از این افراد ساکن الازیغ هستند که راهی بیمارستان شدند و حال ۱۱ تن از آنان وخیم گزارش می‌شود و ۱۴۸ تن دیگر از زخمی شدگان نیز مربوط به استان مالاتیا هستند که حال سه تن از آنان نامساعد است.

بر اساس این گزارش، از بامداد روز شنبه برخی از کشورها از جمله ایران آمادگی خود را برای عملیات امداد و نجات به طرف ترکیه‌ای اعلام کرده‌اند.

در همین راستا، با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران تیم‌های ویژه عملیاتی سازمان اورژانس کشور برای کمک به طرف ترکیه‌ای در آماده باش قرار گرفتند تا در صورت اعلام نیاز کشور ترکیه و حسب ضرورت به مناطق زلزله زده آن کشور اعزام شوند.

یونان یکی از نخستین کشورهایی بود که آمادگی خود را برای کمک‌رسانی به ترکیه اعلام کرد.

“هالوک اوزعنر” رییس مرکز لرزه نگاری قندیلی با بیان اینکه پس لرزه‌های این زمین لرزه‌های شدید ممکن است تا یک هفته ادامه داشته باشد، از مردم مناطق زلزله زده خواست تا از ورود به خانه‌های خسارت دیده خودداری کنند. افزود: بعد از زلزله شدید شرق ترکیه یک گسل به طول ۴۰ کیلومتر باز شده و پس لرزه‌ها تا یک هفته ادامه خواهد یافت و در شعاع ۷۰ کیلومتری کانون زلزله تاثیرگذار خواهد بود.

شرق ترکیه منطقه زلزله خیزی است که در سال‌های اخیر شاهد وقوع زمین لرزه‌های شدید بوده است، به عنوان مثال در سال ۲۰۰۳ زلزله ای به قدرت ۶.۴ ریشتر شرق ترکیه را لرزاند که در جریان آن ۸۳ کشته برجای گذاشت.

بزرگترین زمین لرزه‌ای که تاکنون در ترکیه رخ داده است به سال ۱۹۹۹ برمی‌گردد که در جریان آن شمال غربی این کشور را لرزاند و ۱۸ هزار قربانی و حدود یک میلیون آواره برجای گذاشت.