- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

آتش‌سوزی مشکوک در اسکله تاریخی بندر شرفخانه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: شامگاه پنج شنبه، اسکله تاریخی تال دریاچه ارومیه واقع در بندر شرفخانه دچار حریق و گرچه با حضور به موقع آتش‌نشانی و مردم آتش‌ خاموش شد و آسیب جدی به اسکله وارد نشد، اما حساسیت افکار عمومی نسبت به دریاچه و تلاش گروه‌های معاند برای موج‌سواری روی مطالبه مردم برای احیای آن حکایت از مشکوک‌ بودن آن دارد.
به گزارش آذرقلم، دستوانه، شهردار بندر شرفخانه در همین رابطه گفت: باتوجه به حساسیت افکار عمومی نسبت به دریاچه ارومیه و برخی قرائن حاکی از مشکوک بودن موضوع، شورای تامین شهرستان شبستر به ریاست فرماندار محترم، دستور شناسایی عوامل این حادثه را صادر کرده‌اند.


ساخت « اسکله تال» توسط روس ها 
اسکله تال شرفخانه یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در شبستر است که قدمت آن مربوط به اواخر قاجاریه می باشد و در تاریخ ۱۳۸۶/۱۲/۰۷ به شماره ثبت 21254 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی ثبت شده شبستر شهرستان شبستر، شهر شرفخانه، خیابان ساحل، محدوده ی اداره بنادر و کشتیرانی شرفخانه می باشد.
این اسکله، دارای 24 ستون اصلی در مقطع دایره ای شکل به قطر تقریبی 40 سانتی متر (دو ستون در فاصله کمتر از 10 سانتی متر کنار هم) و به ارتفاع نزدیک به 13 متر از جنس چوب روسی که برای مقاومت در برابر عوامل جوی و آب شور دریاچه آغشته به مواد نفتی شده اند، و تیر های حمال چوبی از جنس ستون ها، کاملا قرینه از قطر طولی و عرضی ساخته شده است.
ستون های فرعی با ارتفاع و قطر کمتر از ستون های اصلی در دوضلع طولی اسکله برای مقاومت بیشتر اسکله در برابر فشارهای وارده از سطح دریاچه با تیرهای مایل به شکل ضرب دری بین دو ستون اصلی و فرعی ساخته شده است. قفل و بست به کار رفته در این اسکله تماما توسط میخ های و تسمه های فولادی می باشد.
این بنا 20 متر طول و 12 متر عرض و 13 متر ارتفاع و 230 متر مساحت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1297 متر است.
مالکیت اسکله فوق دولتی بوده ومدتی نیز به عنوان رستوران برای پذیرایی از گردشگران استفاده می شده ولی هم اکنون متروکه می باشد و هیچ استفاده ای از آن نمی شود. اگر چه بنا از نظر ایستایی تقریبا سالم است ولی نیاز به نگهداری اصولی برای محافظت از عوامل محیطی و جوی دارد.
این پل از تاریخ ثبت، ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و مراقبت سازمان میراث فرهنگی بوده و هرگونه اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت اثر شود، ممنوع است.

آتش‌سوزی مشکوک در بندر شرفخانه / شهردار: موضوع در دست بررسی است+ فیلم[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]