- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

کی بود کی بود من نبودم! بدعت خطرناکی به نام دخالت نمایندگان در انتصابات

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: از مدت ها پیش بحثی به نام دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات استانی به موضوع روز تبدیل شده است. از گوشه و کنار خبر می رسد که انتصاب برخی مدیران استانی برخلاف میل و علاقه مدیران بالاتر، دولت و استاندار بوده و فشار و لابی گری برخی نمایندگان سبب شده تا برخی انتصابات پرحاشیه و فاقد وجاهت و صلاحیت در برخی ادارات و سازمان ها اتفاق بیفتد. طبیعی است که این نوع انتصابات از هر لحاظ می تواند ساختار مدیریتی و روند توسعه استان را به چالش بکشد. کار به جایی رسیده که برخی نمایندگان شهرستانی هم در انتصابات تبریز دخالت می کنند و این چیزی نیست که از دید رسانه ها، افکار عمومی و کارمندان آن اداره پنهان بماند.
موضوع انتصاب مدیرکل جدید آموزش و پرورش و تاخیر در برگزاری مراسم معارفه مدیر جدید این روزها شائبه دخالت برخی نمایندگان را بار دیگر مطرح کرد و در نقطه مقابل جرقه ی این مطالبه عمومی را استارت زد که چرا نمایندگان در انتصاب مدیران دولتی به جای نظارت، دخالت کرده واعمال فشار بکنند؟
کار به جایی رسید که هر دو نماینده ای که در مراسم معارفه مدیرکل جدید سخنرانی کردند پدیده دخالت نمایندگان در انتصابات را مورد نقد و نکوهش قرار داده و خود را مبرا از دخالت دانستند. اما با این حال هنوز شائبه دخالت مجلس نشینان در بین افکار عمومی، رسانه ها و کارکنان باقی است.
اکنون این سوال مطرح است که به این موضوع چگونه باید نگریست؟ آیا باید به موضوع به صورت سفید و سیاه و یا صفر و صدی نگریست. آیا نمایندگان حق دارند در انتصابات دخالت کرده و نفر معرفی کنند؟ یا اینکه نه کلا دخالت، اظهار نظر، مشورت دادن نمایندگان در مورد مدیران انتصابی و یا هر عنوان و نام دیگر در این رابطه باید نفی و ممنوع شود؟
در این گزارش اظهارات چند تن از نمایندگان مردم تبریز را باهم مرور می کنیم:

منادی: نماینده نباید به دنبال انتصاب افراد باشد
علیرضا منادی، نماینده مردم تبریز،اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: نماینده نباید به دنبال این باشد که افرادش را در جایی منتصب کند.
این نماینده مجلس افزود: ما نماینده این مردم هستیم و باید هم تلاش کنیم که بهترین گزینه برای این استان انتخاب شود، اینکه تهدید کنند در پرونده درج می‌شود، خوب درج بشود!
وی گفت: نمایندگان حق دخالت مستقیم بر عزل و نصب ها ندارد.
وی اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان شورش را در آورده‌اند و در کیف خود مدارک حمل می کنند و جهت فشار به انتصابات، اعمال دخالت می کنند و وقتی از آنها سوال می شود چرا دخالت می کنید؛ حاشا می کنند.
من به عنوان وظیفه نظارت حق دارم مقابل کسی که تخصص ندارد، بایستم. من در حد تخصصی فقط اعلام نظر کرده ام.
منادی با لحن تندی به این موضع نگریسته و با ادبیاتی متفاوت و انتقادی به صراحت افشا می کند که برخی نمایندگان شور برخی مسائل را در آورده‌اند و پرونده به بغل دنبال انتصابات هستند! البته بعضی نمایندگان را داریم که تمام افرادش را بر سرکار آورده و ادعا می‌کند که در انتصابات هم دخالت ندارد! من با فرد هیچگاه کاری نداشتم اما شاخص‌ها باید رعایت شود. اگر من اسم کسی را برای انتصاب بردم، اعلام کنند.

متفکرآزاد: در هیچ عزل و نصبی دخالت نکرده‌ ام؛

دیگر نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر هم خود را مبرا از هر گونه دخالت دانست وگفت: ما تلاش کردیم اجازه ندهیم دخالت غیر دولتی در انتصاب دولتی دست داشته باشد و من با افتخار می گویم هیچ عزل و نصبی دخالت نکرده‌ام چون رهبر انقلاب دخالت نماینده مجلس در انتصابات را منع کردند. اگر مشورتی باشد انجام می‌دهیم اما اگر ما در مقام عزل و نصب بنشینیم، دیگر نظارتی صورت نمی‌گیرد. اگر حساسیتی هم وجود داشته باشد از طریق استاندار پیگیری می‌کنم.
وی خطاب به مدیر کل جدید آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: قطعا بدون شائبه توانایی سکانداری این اداره کل را دارید، یک بار برای همیشه، آموزش و پرورش را از امثال بنده نجات دهیم چرا که شما در این مقام مدیون هیچ نماینده ای نیستید، خودتان عزل و نصب‌ها را انجام دهید و آموزش و پرورش را از دست دخالت‌ها نجات دهید. در انتصابات به دهان نمایندگان نگاه نکنید و به خواست آنان تن ندهید.‌‌
ما در مقام ناظر هستیم و نباید در عزل و نصب‌ها دخالت کنیم. نمایندگان نباید در عزل و نصب ها دخالت کنند

تاج الدینی: فقط مشورت می‌دهم، دخالت نمی کنم!
تاج الدینی، دیگر نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو هم در گفتگو با نصرگفت: نمایندگان نمی‌توانند در امور اجرایی و انتصابات دخالت کنند، اما در قالب وظایف نمایندگی می‌توانند بر عملکرد دولت نظارت داشته باشند و مسائل حوزه انتخابیه خود را پیگیری کنند و اینکه حتماً اصرار کنند فلانی باید فرماندار یا مدیرکل شود، نظر من این است که نماینده نباید در این موارد دخالت کند.
سید محمدرضا میرتاج الدینی با اشاره به مشورت گرفتن دولت در برخی مسائل از نمایندگان مجلس، افزود: در آنجا که دولت خودش از نمایندگان نظر مشورتی بخواهد نمایندگان باید نظر بدهند، مثلاً آنچه در استان ما اتفاق افتاد نظرخواهی دولت از نمایندگان برای انتصاب استاندار بود که نمایندگان هم بررسی کرده و چند نفر را معرفی کردند و این نظر مشورتی بود.
تاج الدینی اظهار کرد: البته در پاره‌ای موارد نمایندگان هم برخی خواسته‌های مردم را به دولت منتقل می‌کنند که این به معنای دخالت نیست و در چهارچوب وظایف نظارتی نمایندگان است.
وی درباره اینکه برخی نمایندگان مجلس نظرات مشورتی خود را تا حد انتصاب معاونان مدیران کل هم تنزل داده‌اند، گفت: به نظر من نمایندگان باید در سطح کلان نظر مشورتی بدهند و دخالت در این حدود انتصابات در‌شان نمایندگان نیست و نظر مقام معظم رهبری هم این است که نمایندگان در انتصابات دولت دخالت نکنند و هر اقدام نمایندگان که دخالت در امور دولت محسوب شود، بر خلاف نظر مقام معظم رهبری است.

***

چالشی به نام انتصاب مدیرعامل منطقه آزاد ارس:

موضوع دخالت نمایندگان در برخی تصمیمات استانی و انتصابات محلی تنها به شهر تبریز محدود نمی شود بلکه این موضوع در برخی شهرستان ها به شدت مورد سوال و ابهام مردم و مسئولان دولتی قرار گرفته است. از انتصاب فرماندار تا رییس ساده یک اداره کوچک هم باید نظرکرده نماینده ان شهر باشد.

به عنوان نمونه چند صباحی است که انتصاب مدیرعامل منطقه آزاد ارس به عنوان بزرگترین بنپاه اقتصادی شمالغرب کشور دستخوش برخی شایعات و حرف و حدیث هاست. تا جایی که گفته می شود علت معطلی تهران در انتصاب مدیرعامل جدید، عدم توافق نمایندگان محلی بر روی یک گزینه است. وزرای مرکز نشین هم چندان دوست ندارند به خاطر یک مسئول درجه چندم محلی، دل نماینده ای را بشکنند که ممکن است به طرح استیضاح وزیر مربوطه در مجلس، رای مثبت دهند!!

به هر حال ماجرای دخالت نمایندگان در انتصابات استانی محدود به استان ما نیست و در بقیه استان ها هم خبرهایی در این رابطه به گوش می رسد. شیوه مذموم و مسمومی که می تواند نمایندگان را به جای وکیل المله بودن به وکیل الدوله بودن تقلیل جایگاه دهد و از مسئولان منصوب شده نیز، افرادی مسخ شده و فرمانبردار نماینده!این بدعت خطرناک آفتی است که می تواند دامن بهارستان و خانه ملت و ساکنان آن را بگیرد. باید از همین امروز فکری اندیشید و تدبیری چاره کرد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]