- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

کنایه ها و گلایه ها از ضعف مدیریت دستگاه های استانی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: شاید اوضاع مدیریتی استان ما مصداق این ضرب المثل شیرین باشد که «آش چنان شور بود که خان هم فهمید!»
این ضرب المثل را در کنار دو قطعه دیگر قرار دهید تا پازل ضعف مدیریت در استان ما بیشتر نمایان شود. مدت هاست که رسانه های محلی، شخصیت های حقیقی و حقوقی و محافل گوناگون در مورد ضعف مدیریتی در استان ما و خسارات و ضرباتی که استان ما از این ناحیه می خورد گلایه ها کرده و ندای انتقاد سر داده اند. اما قطعه دیگر این پازل به اصلی ترین موضوع صحبت های سخنرانان مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان بازرسی کشور در تبریز مربوط می شود. محفلی که اغلب سخنرانان، محور صحبت های خود را به اصل مدیریتی اختصاص دادند و از ضعف های آن سخن گفتند. به قول معروف « تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها!»
به هر حال از انتصابات برخی مدیران سفارش شده، فامیلی و بی تجربه در طی سال های اخیر و پس رفتی که استان ما در مقایسه با سایر استان ها در زمینه ی بسیاری از شاخص های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی داشته می توان حلقه گمشده این عدم توسعه و یا حداقل کند بودن حرکت توسعه ای استان را دریافت کرد.
در سال های نه چندان دور، بحث اصلی محافل و نقد تند رسانه ها از نحوه مدیریت استانی، به انتصاب مدیران پروازی و غیربومی اختصاص داشت. اما حالا که بومی یا غیربومی بودن مدیران موضوعیت و اهیمت خود را از دست داده با چالش جدیدی مواجه شده است. ضعف و ناتوانی مدیریتی، عدم اشرافیت به اصول مدیریت، بی تدبیری، عدم تعامل، عدم ریسک پذیری، سفارشی بودن آنان، روابط نزدیک فامیلی و سیاسی و حزبی بر ساختار مدیریتی استان سایه انداخته است. اکنون در افواه عمومی مردم چنین ذهنیتی ایجاد شده که اگر می خواهی مدیر شوی یا باید داماد سرخانه فلان مقام ارشد باشی و یا در دوران تبلیغات انتخاباتی در ستاد فلان کاندیدا حضور داشته باشی و گرنه توانایی های مدیریتی و تسلط به علم مدیریت و بهره مندی از دانش روز یعنی کشک!
آفتی که فارغ از صحت و سقم آن، می تواند هر مدیر تازه کار و خلاق و توانمند را هم بی انگیزه سازد.

هشدار رئیس سازمان بازرسی کشور به مدیران: ترک فعل کنید، برخورد می‌کنیم
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در همین مراسم، نیم نگاهی به موضوع مدیریت و ضرورت نظارت ها و تقویت بازرسی ها داشته و از تشکیل پرونه های کیفری برای برخی مدیران خبر می دهد. تهدیدی که می تواند برای برخی مدیران کم کار و یا خطاکار بسیار گران تمام شود. ذبیح الله خدائیان می گوید: تکالیف دستگاه‌ها به آنها ابلاغ شده و در صورت قصور و تخلف از انجام وظیفه، پرونده کیفری تشکیل می‌شود و در صورت ترک فعل برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت.

آل‌هاشم: مدیران ضعیف مدعی تحویل گرفتن ویرانه‌ها هستند
اما امام جمعه تبریز از زاویه دیگری دغدغه های مدیریتی را زیر ذره بین می برد. «مدیر موفق کسی است که زحمات مدیران سابق نیز یادی کند. فردی که به‌هنگام شروع کار می‌گوید ویرانه تحویل گرفتم، مدیر ضعیفی است.»
این حرف و عبارت امام جمعه تبریز، برای خیلی ها کلام آشنایی است. از آن دست نقل قول هایی که در جغرافیای سیاسی ایران ماندگار شده است. این جمله را برای اولین بار مرحوم آیت ا.. هاشمی شاهرودی، رییس اسبق قوه قضائیه در توصیف دستگاه قضا هنگام تحویل از مرحوم آیت ا… یزدی بیان کرد و به سرعت از سوی بسیاری از رسانه ها و مقامات سیاسی پوشش داده شد و تا مدت ها ورد زبان ها گردید.
حال اکنون امام جمعه تبریز، بار دیگر این عبارت را در وصف عملکرد مدیران استانی به کار برده شده است.
حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم هم اصل بازرسی را مورد تاکید قرار می دهد و با اشاره به اینکه اصل بازرسی در تمام نهادها و ادارات بسیار خوب است، تاکید کرده: وجود بازرسی باعث می‌شود که یک خانه تکانی در دستگاه‌ها و ادارات انجام شود و زمانی که اسم بازرسی می‌آید، تمام تشکیلات اداری خودشان را جمع وجور کنند.
وی به استناد کتب علم مدیریت، مدیری را توانمند و خوب توصیف می کند که کارهای خوب مدیران قبلی را نزد کارکنان و مجموعه به رخ بکشد و اگر کار خوبی انجام نشده مطرح نکند و در راستای اصلاح آن اقدام کند؛ به راستی خطاب این جمله «متاسفانه در کشور ما کسی که مسئولیت می‌گیرد، می‌گوید اینجا را خرابه تحویل گرفتم»کیست؟
گلایه رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی از مدیران کم‌توان استان
ضعف مدیریتی، تنها به موضوعات کلی ختم نشده و حتی در سفر اخیر رییس جمهوری به استان نیز نمود یافت. تا جایی که محمدحسین فرهنگی، رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی هم نیم نگاهی به آن داشته است. او می گوید: مهمترین نگرانی در خصوص بی‌اثر شدن دستاوردها و تصمیمات مهم سفرهای استانی، حضور برخی مدیران کم توان در برخی مسئولیت‌های استانی است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نمی تواند نگرانی خود از برخی «مدیران غیرمتعصب و کم توان در برخی مسئولیت‌های استانی» پنهان کند!

سیستم نظارتی نباید قدرت تصمیم‌گیری و ریسک‌پذیری مدیران را کاهش دهد
همه این بگیر و ببندها، تهدیدها و تبیین و انذارها، اگر در عمل از حد واندازه متعارف خود خارج شود می تواند تهدید دیگری بر اصل مدیریت شجاعانه باشد. به عبارت دیگر در صورت عدم مدیریت صحیح در برخورد با مدیریان، مسیر افراطی بپیماید می تواند آفت و آسیب دیگری باشد و به منزله: افتادن از آن سوی بام تلقی شود. شاید از همین روست که این همه تهدید و هشدار، استاندار آذربایجان شرقی و عالی ترین نماینده قوه اجراییه کشور در آذربایجان شرقی را نگران ساخت تا جایی که در همان جلسه نیز دل نگرانی خود از این همه حرف های تند و انتقادی را آشکار کرد و گفت: البته سیستم نظارتی نباید به‌گونه‌ای عمل کند که قدرت تصمیم‌گیری و ریسک‌پذیری مدیران را کاهش دهد.
عابدین خرم با تاکید بر نظارت هوشمند و مستمر بر قراردادهای سازمانی و رصد و پایش دوره‌ای از فرآیندهای مالی سازمان‌ها، نظارت افراطی را بر نمی تابد و می گوید: سیستم نظارتی نباید به‌گونه‌ای عمل کند که قدرت تصمیم‌گیری و ریسک‌پذیری مدیران را کاهش دهد.
با ترسیم این مواضع در مورد مدیریت دستگاه ها استان می توان چنین برداشت کرد که سیستم مدیریتی ما نیازمند یک خانه تکانی اساسی نه در کرسی ها و افراد بلکه بیشتر در نگرش ها به انتصاب و تغییرات مدیریتی است. و تا زمانی که اصل تعادل در میزان شجاعت و جسارت با شایسته سالاری و لیاقت حاکم نشود با مذیرانی روبرو خواهیم بود که یا توان و شجاعت تصمیم پیری و اجرا ندارند و یا به دلیل ترس و محافظه کاری، به روزمرگی دچار خواهند شد و عافیت طلبی پیشه خواهند کرد.
نقشه راه جدیدی در مورد پست های مدیریتی، تکالیف و اختیارات جدید آنها ترسیم شود تا سخن از توسعه همگون و همه جانبه استان سخن به میان آید.

گزارش از: محمد امین خوش نیت[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]