- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

چنگال مازوت بر گلوی تبریز: ۲۰ نیروگاه مازوت هوای شهر را به گروگان گرفته اند

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: استادیار گروه آب و هواشناسی دانشکده‌ برنامه‌ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز در ارتباط با موضوع آلودگی هوای کلان‌شهر تبریز نیز می‌گوید: اولین مشکل موجود عبارت است از توپوگرافی منطقه تبریز مانند دالانی است که از سمت شرق محدوده‌اش بسته ولی از سمت غرب باز است و موضوع بعدی چند برابر بودن میزان تردد خودرو در تبریز از ظرفیت برد محیطی است.
به گزارش آذرقلم، هاشم رستم‌زاده افزود: ما به وفور شاهد فرآیند بلوکه شدن مسیر در خیابان‌های تبریز هستیم. شما یکی از این خیابان‌ها را تصور کنید که در ۳ خط خیابان، در مجموع حدود ۳۰۰ خودرو در ترافیک مانده است. اگر قطر اگزوزهای خودروها را ۵ سانتی‌متر در نظر بگیریم، ۳۰۰ عدد اگزوز به‌نوعی یک نیروگاه مازوت محسوب می‌شود که در خیابان‌های تبریز به‌وجود آمده است و اگر تمام خیابان‌های پرتردد و پرترافیک تبریز را در نظر بگیریم در واقع حدود ۲۰ نیروگاه مازوت در تبریز به‌وجود آمده است.
استادیار دانشگاه تبریز با تاکید بر ضرورت عملی کردن دولت الکترونیک، یادآور می‌شود: اولین قدم برای کاهش میزان تردد، حجم ترافیک و در نتیجه آلودگی، این است که ما باید علاوه بر نظام سلامت در تمام زمینه‌ها به سمت عملی کردن دولت الکترونیک حرکت کنیم. مخصوصا در بازه‌ زمانی هفته‌ اول آذر تا هفته‌ آخر دی‌ که به‌دلیل استقرار سیستم پرفشار سیبری در این بازه‌ زمانی، باید تمرکز بیشتری بر این موضوع داشته باشیم.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]