- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

پنجه خشکی بر گلوی آذربایجان شرقی: خشکسالی 25 ساله شد

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی از کاهش ۲۰ درصدی ذخیره سدهای این استان خبر داد و گفت: امسال بیست و پنجمین سالی است که با خشکسالی روبه رو هستیم.
به گزارش آذرقلم به نقل از مهر، محمد خانی اظهار داشت: از نظر فراوانی بارش در سطح کشور در رتبه چهارم قرار داریم ولی این دلیلی بر پایان خشکسالی نیست.
وی با تاکید بر اینکه خشکسالی همچنان ادامه دارد افزود: امسال بیست و پنجمین سالی است که با خشکسالی روبه رو هستیم و باید مردم همچنان در رعایت مصرف آب و صرفه جویی آن اهتمام ویژه ای داشته باشند.
خانی با اشاره به اینکه در سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نسبت به دراز مدت کاهش ۱۸.۵ تا ۲۰ درصدی بارش‌ها را داریم، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نداشته است.کاهش ۲۰درصدی ذخیره سدهای آذربایجان شرقی/خشکسالی همچنان ادامه دارد
وی در خصوص ذخیره سدهای استان نیز گفت: ذخیره سدهای استان به دنبال کاهش بارش‌ها به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.
خانی سپس گفت: ۶۵ درصد آب شرب مراکز شهری و روستایی استان از طریق آب‌های سطحی و ۳۵ درصد از طریق منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

۱۵ شهر استان در تنش آبی هستند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۶۹ مرکز شهر از ما خدمات می‌گیرند، افزود: همچنین این شرکت به ۲۷۳۴ روستا نیز خدمات ارائه می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه تولید و مصرف آب در ۱۵ شهر استان برابر است، ادامه داد: این به معنی پرخطر بودن وضعیت است که باعث آسیب پذیر شدن آبرسانی می‌شود. یعنی با کوچک‌ترین اتفاق در تولید شاهد قطع آب در برخی از شهرهای استان خواهیم بود.

مشکل آب در ۷۳۴ روستای آذربایجان شرقی
خانی سپس در خصوص وضعیت روستاهای استان نیز گفت: ۲۰۰۰ روستای استان آب کافی دارند ولی در ۷۳۴ روستا مشکل آب وجود دارد.
وی گفت: مشکل آب ۱۲۱ روستا در استان توسط قرارگاه سازندگی درحال کار و رفع شدن است. با پیگیری استاندار آذربایجان شرقی قرار است در ۳۸۰ روستای دیگر استان نیز از شهریور ماه به همت قرارگاه سازندگی عملیات عمرانی آبرسانی انجام شود.

ورود خیران به پروژه‌های آبرسانی روستایی
خانی ابراز داشت: ۱۴۵ روستا نیز از طریق اعتبارات تملک دارایی و اعتبارات استانی درحال انجام بوده و بقیه نیز از طریق خیران پروژه‌های آبرسانی اجرا می‌شود.
وی گفت: هم اکنون ۷۵ درصد روستاهای استان از شبکه آبرسانی مدرن و استاندارد بهره مند هستند و تا دو سال آینده این میزان به ۹۵ درصد می‌رسد.

مدیرعامل آبفای آذربایجان شرقی متوسط مصرف آب کشور به ازای هر نفر را ۱۵۰ لیتر در روز اعلام کرد و اظهار داشت: متوسط استان ما ۲۲۵ لیتر در شبانه روز است و به همین دلیل جز استان های پرمصرف هستیم که وفور منابع آبی یکی از دلایل این مصرف بالاست و متأسفانه به همین دلیل فرهنگ مصرف بهینه در استان حاکم نبوده و مصرف مازاد به نوعی عادت بین شهروندان تبدیل شده است.

وی تأکید کرد: با توجه به تداوم خشکسالی و تبعات مادی و معنوی این مصرف مازاد باید از طریق همه عوامل موثر در فرهنگسازی از جمله رسانه ها استفاده کنیم تا پیش بینی ۱۰ تا ۱۵ درصد صرفه جویی در مصرف برای عبور بدون تنش و دغدغه از تابستان و دوره اوج مصرف آب در آذربایجان شرقی محقق شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]