- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

پاساژ امت یا پلاسکوی تبریز؟!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: پاساژ امت از قدیمی ترین و چه بسا اولین مجتمع های تجاری و خدماتی شهر تبریز می باشد که به مرکز تولید، عرضه و فروش پوشاک شمالغرب کشور تبدیل شده است.
به گزارش آذرقلم، این مرکز، با توجه به واقع شدن در مرکز شهر، و عرضه محصولات با قیمت مناسب روزانه مورد بازدید و مراجعه صدها و بلکه هزاران شهروند تبریزی و غیر تبریزی است. اما اکنون با توجه به عمر طولانی آن، و عدم لحاظ الزامات ایمنی در ساخت و تغییر کاربری های آن، به کانون خطر تبدیل شده است. آتش سوزی هر لحظه این مرکز انباشته شده از پوشاک و مواد اشتعال زا را تهدید می کند. شاید بتوان این مرکز را با پلاسکوی تهران مقایسه کرد که چند سال پیش در حادثه ناگواری آتش گرفت و بیش از 35 نفر و از جمله چندین آتش نشان در آن حادثه جان باختند.

این مرکز که عملیات ساخت آن به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برمی گردد ابتدا با نام پاساژ قانع در سه راهی امین (شهید سرگرد محققی) معروف گشت. اما بعد از پیروزی انقلاب به پاساژ امت شناخته شد. پاساژ امت (بازار و مرکز خرید) در محله بازار تبریز و خیابان محققی واقع شده است. این مجتمع یکی از شصت و پنج بازار و مرکز خرید در محله بازار تبریز می‌باشد و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی بازار بزرگ و سرپوشیده و تاریخی تبریز قرار دارد.

پاساژ امت، دارای ۵ طبقه است که بیشتر، صنف پوشاک در آن مستقر هستند. بنا به اعلام مسئولان شهرداری، روزانه بیش از دو هزار نفر به پاساژ امت مراجعه می کنند. به نقل از برخی اصناف این مرکز، گفته شده که بسیاری از واحدهای این پاساژ و مشخصا پارکینگ آن  حتی یک کپسول آتش نشانی هم ندارند!

ضریب آسیب پذیری بالای این مرکز و لزوم ایمن سازی این مرکز اکنون مورد توجه مسئولان شهرداری واقع شده است.

علیرضا نوای باغبان عضو شورای اسلامی شهر تبریز با تائید ناایمن بودن پاساژ امت و لزوم بازسازی و نوسازی آن می گوید: این مرکز پرتردد اکنون کاملا ناایمن و آسیب پذیر شده است. با این حال، اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فقط برای احداث دو و نیم طبقه در سازه جدید، مجوز صادر کرده است.
این عضو شورا ادامه می دهد: اصناف و کسبه پاساژ امت، آمادگی کامل خود برای نوسازی این مجتمع را اعلام کرده اند، اما محدودیت اعمال شده از سوی میراث فرهنگی، مانع از عملیاتی شدن این طرح و اقدام ضروری شده است.

باغبان می افزاید: شورای شهر می‌تواند به شهرداری مجوز بدهد تا عوارض صدور پروانه برای این بناها رایگان باشد. از طرفی چون ضوابط میراث فرهنگی اجازه بازسازی پاساژهای قدیمی را نمی‌دهد، بنابراین مسئولیت هر گونه اتفاقی با میراث فرهنگی است چرا که این ضوابط مانع از نوسازی است.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز ابراز می کند: به طور مشخص باید در تعرفه عوارض تجدید نظر کنیم و برای افرادی که بحث نوسازی و بازسازی دارند، هم تخفیف و هم صدور رایگان پروانه و دیگر مشوق‌ها را داشته باشیم.

فریدون بابایی اقدم، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز هم با بیان اینکه حوادث ناگوار تلنگری برای مسئله ایمن سازی ساختمان ها است، می گوید: موضوع ناایمن بودن ساختمان های تبریز و از جمله پاساژ امت زمانی پس از حادثه پلاسکو در تهران مطرح و بعد به حال خود رها شد .
رییس کیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز ابراز می کند: مدیران شهری تهران درصدد هستند تا اسامی ساختمان های ناایمن را پس از اجازه دادستانی از طریق رسانه ها منتشر کنند، اگر نیاز باشد ما هم باید اسامی را منتشر کنیم.

عکس بازار بزرگ امت

شناسایی ۲۰۰ ساختمان ناایمن در تبریز
با توجه به توسعه شهری تبریز اکنون شمار زیادی ساختمان های پنج طبقه و بلندتر در تبریز وجود دارد که به گفته مدیران شهرداری از میان آنها تاکنون ۲۰۰ ساختمان ناایمن شناسایی شده اند.
محمد عزتی، معاون شهرسازی شهرداری تبریز می گوید: ۲۹۰ ساختمان بالای ۱۰طبقه، ۲۸۵ ساختمان کمتر از ۱۰طبقه و یکهزار و ۲۵۰ ساختمان پنج طبقه در تبریز وجود دارد و پاساژ امت جزو ساختمان های پنج طبقه است.

شهردار منطقه هشت تبریز هم در این رابطه به خبرنگار ما گفت: پاساژ امت آبستن خطر بوده و شاید از پلاسکوی تهران نیز خطرناک‌تر باشد. بنابراین تدابیر و اخطار های لازم به صاحبان املاک و اصناف این پاساژ داده شده است.دهمین نشست از سلسله نشست‌های شهرداری تبریز

رضا جان‌فشان نوبری می گوید: این پاساژ فرسوده بوده و قسمتهایی از سازه فلزی آن زنگ زده است و این باعث شده این مرکز تجاری خطرناک تر از پلاسکوی تهران باشد که می بایست به مکان دیگری منتقل شود یا حداقل طرح نوسازی و مقاوم سازی آن اجرایی شود.

شهردار منطقه ۸ تبریز با بیان اینکه بزرگترین معضل حال حاضر در شهرداری منطقه ۸ وجود ساختمان‌های ناایمن است اظهار کرد: 70 درصد ساختمان های ناایمن در مرکز شهر قرار دارند با این حال شهرداری منطقه ۸ تبریز آماده هرگونه همکاری در حوزه ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن از جمله صدور پروانه ساختمانی است.
جان فشان از ارسال نامه های اخطار به مالکان و اصناف و صاحبان پاساژهای بلند مرتبه و خطر آفرین خبر می دهد و می گوید: مدیریت بحران شهرداری منطقه 8 ، طی ماه های اخیر اقدام به صدور اخطاریه و نصب بنرهای اخطاریه در مقابل مراکز پرخطر از جمله پاساژ امت نمودند تا هیات امناء و مالکان این مراکز اقدام به ایمن‌سازی ساختمان هایشان کنند.

به هر حال، اکنون همه از وضعیت فعلی ناراضی هستند. به نظر می رسد بستر و زمینه لازم برای اتخاذ تصمیمی شایسته فراهم شده است. از یک سو اصناف و کسبه آمادگی ضمنی و همکاری خود را برای اصلاح وضعیت موجود اعلام کرده اند و هم اینکه دادستانی، مدیران شورا و شهرداری اعلام خطر کرده و پا پیش گذاشته اند.در چنین شرایطی دیگر تعلل جایز نیست. به نظر می رسد مدیران برنامه ریزی و بودجه ریزی شهرداری تبریز در این فصل بودجه بندی، باید اعتبار ویژه ای برای انتقال، نوسازی، ایمن سازی و یا هر طرح دیگر مربوط به اصلاح ساختار وضع موجود را در نظر بگیرند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]