- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

مدرن‌ترین بیمارستان جامع سرطان کشور در تبریز در انتظار واگذاری انشعابات!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: مدرن ترین و بزرگ ترین بیمارستان جامع سرطان کشور در تبریز به رغم پیشرفت فیزیکی مناسب عملیات عمرانی، هنوز در انتظار واگذاری انشعابات زیرساختی از قبیل آب، برق، گاز و مخابرات است.

به گزارش آذرقلم، ساخت این بیمارستان که توسط خیر و نیکوکار شهیر تبریزی مقیم هامبورگ آلمان به نام “حاج یعقوب صادق‌نوبری” و با هزینه های شخصی وی از حدود پنج سال قبل آغاز شده است، با وجود انواع مشکلات و فرایندهای اداری اضافی و نیز سنگ اندازی بخش های مختلف دولتی و غیردولتی، بدون تنها یک روز تعطیلی ادامه داشته و برخلاف ادعای برخی ها رکودی در عملیات ساخت این پروژه مهم ملی ایجاد نشده است.

با وجود اینکه شهرداری تبریز سال ها قبل زمین این بیمارستان را در اختیار خیر قرار داد، اما در ادامه به دلیل بروز برخی مشکلات این مجموعه حتی از ایجاد راه دسترسی نیز سرباز زد و در حال حاضر نیز واگذاری گاز، برق، آب و مخابرات توسط ادارات مربوطه با اما و اگرهای مختلفی مواجه شده است، در حالیکه تامین زیرساخت ها یکی از ملزومات مهم اجرای پروژه های عمرانی به خصوص در بخش سلامت می باشد.

مدیر این پروژه و نماینده تام الاختیار خیر و سرمایه گذار بیمارستان جامع سرطان تبریز با ابراز گلایه از بی تفاوتی تعدادی از ادارات و سازمان های استانی برای همراهی با این پروژه، گفت: متاسفانه با وجود اینکه از سال ها و ماه ها قبل مکاتبات، رایزنی ها و پیگیری های مختلف و متعدد برای واگذاری انشعابات زیرساختی با ادارات گاز، برق، آب و مخابرات آذربایجان شرقی انجام گرفته است، هنوز هیچ تحرکی در این زمینه را شاهد نیستیم و پروژه را بدون برخورداری از این امکانات ادامه می دهیم.

محمدحسین قیصری با اشاره به اینکه در این پروژه مهم و بزرگ روزانه چندین نفر در بخش های مختلف عمرانی و کارگاهی مشغول هستند، اظهار داشت: اینکه روزانه به طور متوسط ۶۰ نفر کارگر بدون برخورداری از آب، برق، گاز در فصول مختلف سال در این مجموعه فعالیت می کنند، جای بحث و تامل دارد، چراکه فعالیت در چنین طرح هایی بدون امکانات زیرساختی امکان پذیر نیست.

وی به حضور ۱۰ روز قبل استاندار آذربایجان شرقی در محل پروژه اشاره و اضافه کرد: ما در این بازدید تمامی مشکلات و چالش ها را به استحضار وی رساندیم و استاندار نیز دستور سریع برای واگذاری انشعابات زیرساختی در محل پروژه را صادر کردند اما هنوز هیچ خبری نشده است.

قیصری از آمادگی خود برای هر گونه تعامل با نهادها و ادارات گاز، مخابرات، آب و برق خبر داد و با تاکید بر اینکه ما در این زمینه هیچ محدودیتی نداریم، ادامه داد: متاسفانه حتی با اعلام آمادگی نیز برخی از این ادارات حاضر به همکاری نیستند.

وی گفت: به عنوان مثال چندی قبل با اداره گاز آذربایجان شرقی مکاتبابی جهت لوله کشی و لوله گذاری از ایستگاه خط آهن تبریز – میانه که در جوار بیمارستان واقع شده است، انجام دادیم و راه آهن منطقه آذربایجان اعلام کرد ۴۰ میلیون تومان بدهی داریم که ما برای پرداخت آن اعلام آمادگی کردیم اما باز شرکت گاز از واگذاری انشعاب اجتناب کرد.

قیصری یادآور شد: مدیران و مسئولان دستگاه های دولتی و غیردولتی استان باید متوجه باشند که این پروژه به کل مجموعه سلامت کشور و آذربایجان و تبریز تعلق دارد و هیچ نفع شخصی بر آن متصور نیست، پس بهتر است همه دست در دست هم داده و با تعامل و همکاری زمینه های ساخت و تجهیز سریع این پروژه را فراهم کنیم چراکه راه اندازی یک روز زودتر از موعد مقرر نیز برای مردم آثار و تبعات بسیار مثبت حواهد داشت.

 

یعقوب صادق نوبری، خیری ۹۵ ساله و اهل تبریز است که از سال ۱۳۳۲ تبریز را ترک و در هامبورگ آلمان زندگی می کند.

وی به انتظارات سرمایه گذار و خیر بیمارستان جامع سرطان تبریز جهت راه اندازی سریع آن اشاره و اضافه کرد: ایشان که هم اکنون در ۹۵ سالگی به سر می برد و مقیم آلمان است، تکمیل و راه اندازی این بیمارستان را جزو دغدغه های اصلی خود می داند و بسیار دوست دارد تا با تزریق منابع مالی به موقع، این مجموعه بسیار زیبا، مدرن و بزرگ که می تواند برای سال های سال مشکلات بیماران سرطانی آذربایجان شرقی و استان های همجوار را رفع کند، قابل استفاده شود.

قیصری با بیان اینکه تاکنون برای اجرای این پروژه ۸۲ میلیارد تومان هزینه شده است، پیشرفت فیزیکی کل پروژه را ۶۵ درصد اعلام و اظهار کرد: این مجموعه در محوطه ای به وسعت ۲.۵ هکتار با مجموع زیربنای ۳۰ هزار مترمربعی ساخته می شود که به دلیل نوع ساخت، مهندسی و تجهیزات به کار رفته به یکی از بیمارستان های درجه ممتاز در سطح بین المللی و بی همتا در کشور و حتی منطقه تبدیل خواهد شد و در ساخت آن از آخرین شیوه ها و مباحث فنی و مهندسی روز بیمارستان های مدرن جهان الگوبرداری شده است.

وی تعداد طبقات بیمارستان جامع سرطان تبریز را پنج طبقه اعلام کرد و افزود: چنانچه همکاری ها و تعاملات لازم با ادارات و سازمان های دولتی و غیردولتی آذربایجان شرقی روند بهتری به خود گرفته و بسترهای لازم و کافی مهیا شود، طبق برنامه زمان بندی این بیمارستان تا آخر سال ۱۴۰۳ آماده بهره برداری می شود.

قیصری اعتبار و سرمایه مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری از بیمارستان جامع سرطان تبریز را با معیارها و فهرست بهای کنونی بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: البته بر اساس توافقات انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی تبریز قرار است در تامین تجهیزات این مجموعه از کمک های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده شود که در این زمینه بهره مندی از فاینانس ۴۷ میلیارد تومانی مصوب شده است.

وی اولویت اصلی پروژه فوق در زمان کنونی را تلاش برای اتمام طبقه همکف و اول تا حداکثر بهمن ماه سال آینده بیان کرد که قرار است در زیربنای ۹ هزار مترمربعی احداث و تجهیز شود.

قیصری اورژانس با تعداد ۱۲ تخت ، درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی، تعداد ۲۰ اتاق معاینه با فضاهای انتظار و سایر فضاهای استاندارد، درمانگاه دندانپزشکی جامع بیماران سرطانی، آزمایشگاه فیزیولوژیک شامل اسپیرومتری، الکتروآنفالوگرافی تست ورزش اکوکاردیوگرافی، الکتروکاردیوگرافی نوار ماهیچه ای با فضاهای استاندارد، تصویربرداری ۱ و RI ۲ سی تی اسکن، فلوروسکوپی، رادیوگرافی ساده ، ماموگرافی OPG، سونوگرافی، بونکر براکی، تراپی ۴ دستگاه بونکر رادیوتراپی یک و بخش رادیوتراپی CT Simulator دستگاه سایبرنایف یک دستگاه MRLINAC رخت شورخانه موتورخانه، آشپزخانه و انبارها را از امکانات طبقه همکف برشمرد.

وی با بیان اینکه طبقه اول این بیمارستان در زیربنای پنج هزار و ۵۰۰ مترمربع ساخته می شود، گفت: بخش پزشکی هسته ای شامل یک دستگاه PETCTC، بخش فیزیوتراپی، آزمایشگاه تخصصی و پاتولوژی، بخش اسکوپی شامل آندوسکوپی برونکوسکوپی کلونوسکوپی با ۲ اتاق ، کولپوسکوپی، ERCP ، شیمی درمانی سرپایی به تعداد ۳۶ تخت و بخش بستری شیمی درمانی با ۴۸ تخت از دیگر امکانات طبقه اول مجموعه است.

قیصری ادامه داد: بخش بستری پلیتیو با ۲۴ تخت، بستری جراحی با ۲۴ تخت، مرکز تحقیقات سرطان و سالن های تومور بورد، بخش CSR در طبقه دوم، بخش بستری جراحی به تعداد ۲۴ تخت، بخش جراحی شامل ۶ اتاق عمل با فضاهای استاندارد، بخش مراقبت های ویژه (ICU) با ۱۸ تخت، طبقه چهارم با بخش پیوند مغز استخوان، سلول درمانی و ایمونوتراپی با ۸ تخت و آزمایشگاه (Cell LAB) و طبقه پنجم شامل بخش های اداری، پاویون غذاخوری، پزشکان بخش اتاق های اعضاء هیات علمی و آموزش است.

وی یکی دیگر از مشکلات بیمارستان جامع سرطان تبریز را مربوط به معرفی نماینده دانشگاه علوم پزشکی جهت اخذ مجوزهای لازم از سازمان انرژی اتمی عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه از دو سال قبل رایزنی و مکاتبات لازم با دانشگاه در این زمینه انجام گرفته است، اما تاکنون نفرات مربوطه به سازمان انرژی اتمی معرفی نشده اند.

قیصری یادآور شد: این در حالی است که زمین مربوط به ایجاد دستگاه های پرتو درمانی آماده بوده و به حدی در این زمینه زمان سپری شده است که آهن الات آن در حال فرسوده شدن است.

در همین زمینه رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: متاسفانه در گذشته سهل انگاری هایی در این رابطه صورت گرفته و شاهد تاخیر در معرفی نفر به سازمان انرژی اتمی بودیم که این مشکل به زودی رفع می شود.

بهمن نقی پور ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز موظف است ۲ نفر کارشناس فنی و ساختمانی به سازمان انرژی اتمی معرفی کند که طی روزهای اخیر یک نفر معرفی شد و نفر دیگر هم به زودی با نامه رسمی معرفی خواهد شد.

منبع: یحیی مرتضایی/ ایرنا[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]