- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

معرفی فناوری نوین ساختمان سازی در آذربایجان شرقی: مقاوم در برابر زلزله 8 ریشتری

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم:سازه سبک ال اس اف LSF روشی نوین برای ساخت سریع و ایمن انواع سازه می‌باشد که در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. متخصصان و مهندسان شرکت نوردکاران فولادغرب در تبریز، سازه ال اس اف LSF را به روش نیوزلندی طراحی و تولید می کنند.

به گزارش آذرقلم، اجزاء اصلی سازه در کارخانه ساخته شده و سپس در محل ساختمان با استفاده از پیچ‌های سرمته‌ای، بولت‌ها و سایر اتصالات نصب و بر پا می شود. در سازه‌ی ال اس اف LSF استفاده از مصالح سنتی به حداقل می‌رسد. برای تکمیل و عایق‌بندی سازه LSF از پشم شیشه برای دیوارها و ساندویچ پانل برای پوشش سقف می‌توان استفاده کرد.

سازه سبک LSF که شباهت زیادی به روش‌های ساخت ساختمان‌های چوبی دارد، از ویژگی‌های منحصر بفردی مانند: نصب و اجرای سریع، وزن کمتر سازه، مقاومت در مقابل زلزله و و آتش سوزی و بلایای طبیعی برخوردار است.

سازه ال اس اف از طراحی تا نصب

روش‌های نوین ساختمان‌سازی سالهاست که در کشورهای اروپایی و پیشرفته جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و با آزمایشات فنّی و تجربه‌های قابل قبولی که انجام گرفته، جایگاه خود را استحکام بخشیده است.

از آن جای که ایران و آذربایجان روی کمربند فعال زمین لرزه در جهان واقع شده است لذا سبک کردن ساختمان به روش‌های نوین از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. سازه LSF یک سیستم پیش‌ساخته ساختمانی است که طی دو دهه اخیر در بسیاری از نقاط جهان برای تولید انبوه مسکن به کار رفته است.

تحقق آرمان ساختمان « ضدمرگ» :

محمدرضا حسن پور مدیرعامل گروه صنعتی فولاد غرب در یک گفتگوی مطبوعاتی با خبرنگاران، در مورد تاریخ فعالیت این مجموعه گفت: گروه صنعتی فولاد غرب فعالیت رسمی خود را با تولید ساندویچ پانل پلی‌استایرن و پلی‌یورتان، عرشه فولادی و انواع ورق فرم‌شده در شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز از سال ۱۳۸۱ آغاز نمود و امروزه به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی شمالغرب ایران، به بهبود مستمر می‌اندیشد.
وی افزود: بهره گیری از سازه های سبک در ساختمان سازی، ضمن کاهش زمان اجرای پروژه، ایمنی بالایی را نیز به ارمغان می آورد . حداقل کاهش 30 درصد در مدت زمان اجرا و 10 تا 30 درصد کاهش هزینه ی اجرا، تنها بخشی از مزایای این طرح است . ضمن آنکه می تواند در برابر زلزله ای به قدرت 8 ریشتر مقاوم باشد.
حسن پور تاکید کرد: هدف این شرکت، تحقق آرمان ساختمان « ضدمرگ» در عرصه ساخت و ساز است. برای اینکه این سازه ها، همان نقش ایربگ را بازی می کنند. نمی توان جلوی حادثه و زلزله را گرفت اما می توان حداقل ایمنی را به صاحبان خانه ها و پیکره جامعه انسانی اعطا کرد. به عبارت دیگر این تکنولوژی، نقش واکسن را در برابر حوادث ایفا می کنند.

محدودیت طبقات، ایراد اصلی طرح:
حسن پور در مورد برخی ایرادات و نواقص تکنولوژی جدید شرکت خودشان نیز به خبرنگار آذرقلم گفت: این فناوری ، ایراد خاصی ندارد برای اینکه به تائید نهادها و سازمان های مختلف رسیده و حتی سبک سازی در ذیل مقررات ملی ساختمان نیز مورد تاکید قرار گرفته است. تنها ایرادی که می توان برای این فناوری گرفت این است که به خاطر نو بودن آن، در حال حاضر تنها برای ساختمان های دو و حداکثر دو و نیم طبقه جوابگوست. یعنی برای دهنه 10 متر و ارتفاع 7 متر مناسب تر است اما با توسعه تکنولوژی ها و اجرای طرح های ابتکاری نوین می توان در آینده به اجرای طبقات بیشتر با استفاده از این فناوری امیدوار بود.

وی در خاتمه با اشاره به برنامه های این شرکت برای توسعه فعالیت های آتی گفت: در فاز توسعه، تولیدات این شرکت از شش هزار تن در سال به بیش از هشت هزار تن در سال افزایش خواهد یافت که می تواند زیمنه اشتغال زایی برای 20 نفر کارگر و مهندس و 100 نفر نصاب و مجری را فراهم کند.

گزارش از: خوش نیت

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]