- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

دانشجوی میانه ای در 77 سالگی از رساله دکترا دفاع کرد/ هر سه فرزندم پزشک هسنند

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: «علی پزشکی» متولد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۲۴ از شهرستان میانه که سال 58 مدرک کارشناسی مکانیک را گرفته، در 66 سالگی تصمیم به تحصیل در مقطع ارشد می‌گیرد.
به گزارش آذرقلم، مسن‌ترین دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی با علاقه وصف‌ناپذیر و پشتکار ستودنی تحصیلات خود را در رشته علوم باغبانی با گرایش گیاهان دارویی به پایان رسانده است. او در این‌باره می‌گوید:«من از بچگی که کشاورزی می‌کردم، به طبیعت و مطالعه درباره آن علاقه‌مند بودم بنابراین خیلی مشتاق بودم که رشته تحصیلی‌ام هم مرتبط با طبیعت باشد اما وقتی جوان بودم، فرصت پیگیری این ماجرا را نداشتم».
هر 3 فرزندم، پزشک هستند
«کارشناسی مکانیک را در سال 58 از پلی‌تکنیک تهران گرفتم و هم اکنون بازنشسته آموزش و پرورش هستم». او درباره این که چرا از سال 58 تا 90 تصمیم به ادامه تحصیل نگرفته است، می‌گوید: «در این سال‌ها اولویت اول خودم را روی این گذاشتم که فرزندانی تحصیل کرده تربیت کنم. من سه فرزند دختر دارم که هر سه آن‌ها با مدرک دکترای عمومی، اعصاب و روان و داروساز مشغول فعالیت در جامعه هستند».
گفتم چرا من ادامه تحصیل ندهم؟
او درباره روزی که تصمیم به ادامه تحصیل گرفته هم می‌گوید: «همان‌طور که گفتم به درس‌خواندن خیلی علاقه داشتم اما آن‌قدر درگیر کار و خانواده شدم که فرصت آن را نداشتم. بنابراین به محض این که آن‌هایی را به جایی رساندم که می‌خواستم ، با خودم گفتم که چرا خودم نه؟ سال 90 برای ارشد در رشته گیاهان دارویی شرکت کردم. آن جا نفر هشتم در رشته خودم شدم. وقتی از پایان‌نامه ارشد دفاع کردم، تصمیم گرفتم که در مقطع دکترا هم به تحصیل ادامه بدهم. آن موقع در دانشگاه علوم‌وتحقیقات تهران آزمون دادم و پذیرفته شدم. زمانی که می‌خواستم برای ثبت‌نام اقدام کنم، به من خبر دادند که در 5 شهر دیگر هم این رشته برای مقطع دکترا دانشجو می‌پذیرد و یکی از آن‌ها، همین میانه یعنی شهر خودم بود».
مشکلات دنیا، قوی‌ترم کرد
به او می‌گویم که حتما وضع مالی‌ و همه شرایط‌تان عالی بوده که در این سن تصمیم به درس‌خواندن گرفتید که می‌گوید: «من شخصیتی هستم که مشکلات دنیوی باعث نشده که دست از تلاش بردارم. به قول آن شاعر «مشکلات دهر ز نیروی من چیزی نکاست، هرچه مشکل بیش شد، خود را قوی‌تر یافتم». خودتان می‌دانید درس‌خواندن در هر سن و سالی مشکلاتی دارد اما در سالمندی سخت‌تر است. در این سال‌ها من در کنار درس‌خواندن، باید کارهای خانه را هم پیگیری می‌کردم. در دوره جوانی آدم معمولا تنهاست، مسئولیت فرد یا افراد دیگری بر دوش او نیست، فقط برای خودش زندگی می کند و … اما در این سن، ادامه تحصیل سخت‌تر است و باید تلاش بیشتری کرد».
دانشجوهای جوان با دیدن من، انگیزه می‌گرفتند
او درباره واکنش‌ دانشجوهای دیگر در سر کلاس به حضورش می‌گوید: «واقعیت اش این است که دانشجوهای جوان با دیدن من، نیرو می‌گرفتند. حتی استادان دانشگاه، وقتی من را می‌دیدند که با این سن و سال پیگیر ادامه تحصیل هستم، انگیزه بیشتری می‌گرفتند. افرادی را دیدم که بعد از مشورت با من در سن بالا، برای ادامه تحصیل وارد مقطع کارشناسی یا ارشد شده و قبول شدند. البته بعضی‌ها هم با دید تمسخر به من نگاه می‌کردند. بالاخره در جامعه همه جور آدم هست. به آن‌ها می‌گفتم که آیا شما می‌توانید به یک پیرمرد بگویید چرا کتاب می‌خوانی؟ آیا حق ندارد کتاب بخواند؟»
هدفم از گرفتن مدرک، خدمت به جامعه است
«ذهن من مانند یک جوان 20 ساله است. درس خواندن باعث شده تا ذهنم پویا و خلاق‌تر شود. من وقتی درس می‌خوانم معلوماتم بیشتر می‌شود، دیدم به جامعه و زندگی تغییر می‌کند، وجهه اجتماعی پیدا می‌کنم و … ». پزشکی درباره هدف اصلی‌اش از گرفتن مدرک دکترا هم می‌گوید: «من از خدا می‌خواهم شرایطی پیش بیاید و پروژه‌ای باشد که بتوانم با همکاری در آن به جامعه و مردمم خدمت کنم، همین».
منبع: خراسان[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]