- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

خسارت ۵ هزار میلیاردی کرونا به گردشگری آذربایجان‌شرقی/ تبریز دومین شهر دارای موزه های خصوصی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از برآورد خسارت پنج هزار میلیارد تومانی کرونا به بخش گردشگری و صنایع‌دستی استان خبر داد و گفت: باید اذعان کنیم که نتوانسته‌ایم حمایت لازم برای گذر فعالان این حوزه از برهه سخت کرونا را انجام دهیم.
به گزارش آذرقلم، احمد حمزه‌زاده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ایام شیوع کرونا بیشترین آسیب را از بابت تعطیلی مراکز اقامتی و گردشگری و تولید و فروش صنایع‌دستی متحمل شده‌اند، به‌گونه‌ای که حداقل خسارت برآوردی برای فعالان این حوزه در استان پنج هزار میلیارد تومان بوده و متأسفانه حمایت‌های دولتی صورت گرفته در مقابل این حجم نیز کافی نبود.
وی افزود: عموماً فعالان این بخش به دلیل حالت نیمه تعطیل حوزه گردشگری تمایلی به دریافت همان تسهیلات پرداختی نیز نداشته‌اند و با وجود اقداماتی چون استمهال وام‌ها و پرداختی بیمه‌ها برای فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی باید اذعان کنیم که نتوانسته‌ایم حمایت لازم برای گذر این عزیزان از برهه سخت کرونا را انجام دهیم.

بیشترین میزان موزه‌های تخصصی بعد از تهران، در آذربایجان شرقی قرار دارد
حمزه‌زاده ادامه داد: با این حال معتقدیم، گردشگری صنعتی پویاست و می‌تواند خود را به سرعت با شرایط انطباق دهد و با توجه به ثبات نسبی شرایط کرونا و انجام واکسیناسیون پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده به ویژه در ایام نوروز رشد بالایی را در این حوزه داشته باشیم و ما نیز با اقداماتی مانند استانداردسازی هتل‌ها و ارزیابی‌های کرونایی تلاش می‌کنیم تا با رعایت کامل پروتکل‌ها خود را برای استقبال از گردشگران آماده می‌کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: در همین زمینه معرفی ۲۰۰ اثر فاخر آذربایجان‌شرقی در قالب ویدیو کلیپ در بستر مجازی پخش شده و تولید آثار موشن گرافی، پوسترهای مجازی، کلیپ پنج دقیقه‌ای معرفی استان به زبان‌های ترکی آذری و استانبولی، ارمنی، عربی، انگلیسی و چینی، تعریف کیو آر کد (QR Code) برای ویترین موزه‌ها، اجرای تورهای ۳۶۰ درجه‌ای مجازی از جاذبه‌های گردشگری استان، ساخت مستندهای ویژه معرفی برای ۲۱ شهرستان استان و پخش از شبکه‌های ملی و فرامرزی و پخش در استان های هدف از جمله خوزستان، مشهد و اصفهان در همین زمینه صورت گرفته و معرفی دو جاذبه گردشگری کندوان و بازار تبریز نیز در گوگل استریت ویو بارگذاری شده که در دو ماه گذشته ۱.۵ میلیون بازدید داشته است.
وی، به اقدامات صورت گرفته در حوزه صنایع‌دستی نیز اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین موضوع در این بخش موضوع فروش آثار است که برای تسهیل این امر بازار اینترنتی صنایع‌دستی را راه‌اندازی کرده‌ایم که با استقبال بخش خصوصی و هنرمندان این بخش روبه‌ رو شده و این حوزه حتی در ایام پس از کرونا نیز جز الزامات توسعه صنایع‌دستی است و در همین خصوص ثبت شهرهای ملی صنایع دستی را نیز در دستور کار قرار داده ایم و با پیگیری های صورت گرفته اسکو در حوزه شهر ملی باتیک و اهر در حوزه شهر ملی ورنی ثبت شده‌اند و امسال نیز سه پرونده برای ممقان به عنوان شهر ملی سوزن‌دوزی، کوزه کنان شهر ملی سفال و سردرود به عنوان شهر ملی تابلوفرش ارسال و آماده بررسی شده و مستندهای مرتبط با این سه حوزه نیز تهیه شده است.

ثبت جهانی جنگل های ارسباران
حمزه زاده اظهار کرد: یکی‌دیگر از اقدامات، ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران و منطقه‌ی دیزمار بود که به صورت همکاری‌های مشترک با جمهوری آذربایجان به دنبال ثبت پارک ملی هیرکانی و جنگلهای دیزمار هستیم و در این راستا ارزیابان یونسکو این مناطق را حضورا بررسی کردند که در تیر ماه ۱۴۰۱ ثبت جهانی آن انجام خواهد شد.

ثبت جهانی خوشنویسی تبریز
وی خاطرنشان کرد: تبریز به‌عنوان خاستگاه خط نستعلیق است که بخش اعظم پرونده‌ی ثبت جهانی خوشنویسی ایران متعلق به استان ما است.

ثبت جهانی بازار تبریز با 160 عنصر
وی همچنین بیان کرد: ۱۶۰ عنصر در بازار تبریز از جمله مکانهای ورزشی، زورخانه، حمام تاریخی، تیمچه و… ثبت جهانی شدند؛ همچنین ۳۲ اثر ملموس فاخر استان نیز ثبت شدند که ۱۶ اثر آن طبیعی است و ۱۴ اثر ناملموس استان از جمله شیرینی قرابیه، پنیر لیقوان، فرش هریس و نخودچی ممقان نیز ثبت ملی شدند که در مجموع ۳۴ اثر ناملموس از استان ما تاکنون ثبت ملی شده‌اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ شرقی یادآور شد: بعد از استان تهران بیشترین میزان موزه‌های تخصصی در استان ما است که ما حمایت‌های موثری را در حوزه‌ی موزه داری بخش خصوصی و دولتی داشتیم و طی سال جاری نیز موزه‌های فوتبال، تمبر، هنر تجسمی، مطبوعات و… نیز ایجاد شدند.

موزه های خصوصی سرابی اقدم و جدیدالاسلام و مشکلات آنان:
مدیرکل میراث فرهنگی استان در پاسخ به سوال خبرنگار آذرقلم در مورد بروز مشکل برای دو تن از مجموعه داران استان: آقایان رضا سرابی اقدام ( مجموعه دار موزه مشاغل تبریز) و محمدعلی جدیدالاسلام ( مجموعه دار دوربین های عکاسی) به دلیل عدم حمایت مسئولان دچار مشکلات متعددی شده و از خیر موزه داری در این شهر گذشته اند گفت: تاکنون 11 مجوز مجموعه داری در استان صادر شده است. برای مجموعه آقای رضا سرابی اقدم، محلی از سوی شهرداری تبریز اختصاص یافته بود که متاسفانه در ادامه به مشکل برخوردند. میراث فرهنگی استان موضوع را پیگیری کردیم. شورای شهر وقت و شهردار قبلی قول همکاری داده بودند. ولی متاسفانه موزه مشاغل استاد سرابی اقدم برچیده شد. مشکل آقای سرابی اقدم را هم از دادگستری پیگیر هستیم. خوشبختانه کمیسیون فرهنگی شورای فعلی نظر مثبتی دارد و قول همکاری داده اند تا بار دیگر وسایل این مجموعه از سوی شهرداری خریداری شده و این موزه در محل قبلی خود راه اندازی شود.
وی در مورد موزه عکاسی جدید الاسلام هم گفت: متاسفانه این موزه هم به تهران انتقال یافته است.

طرح ثبت ملی باغات ائل گلی:

حمزه زاده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آذرقلم در مورد ثبت جهانی باغات ایل گلی تبریز گفت: شهر تبریز در زمینه ثبت اغات ایران در یونسکو تاکنون پرونده ای نداشت. میراث فرهنگی ائل گلی را برای این کار پیشنهاد کرد. متاسفانه دخل و تصرف های صورت گرفته در ان سببب شده تا اصالت باغ ایرانی برای ثبت جهانی مخدوش شود.
علیرضا قوچی معاون میراث فرهنگی استان هم در این کنفرانس در پاسخ به این سوال توضیح داد: خوشبختانه شورای شهر و شهرداری قول همکاری داده اند. برای همین کار در گام نخست باید شهربازی از این مکان برچیده شود، محدوده باغ مشخص شده و حصار آن مکان سنجی شود و در نهایت مسیر قنات اصلی آن مثل گذشته تاریخی مشخص شود.
وی افزود: تا زمانی که این سه شرط محقق نشود امکان طرح پرونده در یونسکو نخواهد بود. ما از کارشناسان یونسکو برای بازدید از این باغات دعوت کرده ایم. این موضوع زمان بر است و اصلاحات ذکر شده باید سریعا انجام شود.

بیش از 200 اثر صنایع‌دستی استان، نشان ملی مرغوبیت دارند
حمزه‌زاده تصریح کرد: در زمینه نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی نیز پیش از این ۱۸۲ اثر از آذربایجان‌شرقی این نشان را دریافت کرده‌اند و امسال نیز ۲۰ اثر نشان ملی مرغوبیت را دریافت کرده‌اند و سه اثر نیز منتظر دریافت نشان یونسکو هستند تا مجموع آثار دارای نشان ملی مرغوبیت و یونسکو در استان به ۱۶ اثر برسد و در بخش نشان های جغرافیای نیز موضوع سفال و فیروزه را در حال پیگیری هستیم و بحث آموزش‌های صنایع‌دستی نیز عموما به صورت مجازی در حال اجراست.
وی از رغبت سرمایه‌گذاران برای حضور در پروژه‌های زیرساخت‌های گردشگری استان نیز خبر داد و افزود: در حال حاضر یکصد پروژه با ۱۴ هزار میلیارد تومان در بخش زیرساخت‌های گردشگری آذربایجان‌شرقی در حال اجراست به‌گونه‌ای که با اقدامات صورت گرفته در این زمینه ۳۳ مرکز اقامتی استان در سال‌های ۹۲ و ۹۳ اکنون به ۷۳ مرکز اعم از هتل و هتل آپارتمان افزایش یافته که حدود ۳۲ پروژه زیرساخت‌های گردشگری استان نیز مربوط به اماکن اقامتی است و پراکنش جغرافیای این پروژه ها نیز به گونه ای تعریف شده که متناسب با ظرفیت و نیازهای حوزه‌ها و کانون‌های گردشگرپذیر آذربایجان‌شرقی باشند.

فعالیت مجمع خیرین حمایت از آثار تاریخی در شبستر:

مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: نکته‌ی مهم دیگر مشارکت بخش خصوصی و خیرین در حمایت از آثار تاریخی استان است که اولین مجمع خیرین میراث فرهنگی استان با همت خیرین شبستر تشکیل شد و مرمت شش اثر تاریخی نیز توسط آنها در دستور کار قرار گرفت.

کرونا 40 آژانس گردشگری استان را تعطیل کرد:

حمزه زاده با بیان اینکه از مجموع 260 آژانس خدمات مسافرتی 40 آزانس و دفتر خدمات مسافرتی به دلیل کرونا تعطیل شدند گفت: در ایام کرونا برای معرفی جاذبه های گردشگری استان با هدف احیای شرایط سفر پس از کرونا، فعالیت خود را بر بازاریابی دیجیتالی و فضای مجازی متمرکز کرده‌ایم.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]