- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

خاموشی خواننده سرودهای انقلابی: اسفندیار قره باغی درگذشت

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: اسفندیار قره باغی خواننده سرود معروف: « آمریکا مرگ به نیرنگ تو» ملقب به صدای انقلاب روز گذشته در سن 79 سالگی به دلیل بیماری درگذشت.
به گزارش آذرقلم، شادروان اسفندیار قره باغی اول بهمن ماه سال ۱۳۲۲ در شهر تبریز محلّه مقصودیه ، کوچه قره باغی تولد یافت. پدرش قلی خان سالار از چهرهای معروف و طنز پرداز و مالکین آذربایجان با آشنائی به هفت زبان و از طنز پردازان مشهور بود.
قره باغی پس از گذراندن دوره اول متوسطه در دبیرستان بدر تهران ، به تبریز مراجعت کرد و از سال ۱۳۳۸ وارد هنرستان موسیقی شد و در خرداد ماه سال ۱۳۴۳ فارغ التحصیل و بعنوان معلم موسیقی در مدارس کرمانشاه به استخدام وزارت فرهنگ درآمد .

بیوگرافی اسفندیار قره‌ باغی و همسرش + عکس شخصی و مهاجرت آمریکا ؟ - شبونه ⭐️
تعداد هنرجویانی که با این هنرمند کلاسهای آواز داشته اند شاید بیش از پنج هزار نفر باشد ولی به چند نمونه از آنان که در جامعه شهرت یافته اند اشاره می کنیم. امیر تاجیک ( خواننده پاپ )، حمید غلامعلی ( خواننده پاپ )، نیما مسیحا ( خواننده )، حامی ( خواننده )، فریدون بیگدلی ( خواننده )، مسعود خادم ( خواننده )، مسعود امیر سپهر ( خواننده ) و …
وی سال های پایانی عمر خود به شهر تبریز بازگشت و با تأسیس آموزشگاه آزاد تخصّصی به نام اسفندیار مشغول تعلیم تکنیک های آوازی به داوطلبان این حرفه شد.
دکتر اسفندیار قره باغی تنها خواننده ایرانی با مدرک دکتری آواز است که در تبریز متولد شده و از نوادگان ستارخان است. وی برای تحصیلات متوسطه وارد هنرستان موسیقی در تهران شد و برای دوره‌های بالاتر به خارج ازکشور اعزام شد.
اولین کار او در رادیو درسال ۱۳۵۰ سرود ای ایران بود که شعر این اثر ازحسین گل و گلاب با آهنگسازی روح الله خالقی تنظیم شده بود. سرود ای ایران را قبلا استاد بنان با پیانو وبه صورت ترانه اجرا کرده بود که قره‌باغی برای اولین‌بار این کار را با مارش نظامی اجرا کرد.
سال ۱۳۹۱ شهر تبریز شاهد عظمت بخشیدن مردمان قدرشناسش در مراسم بزرگداشت این استاد فرزانه بود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]