- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

حسام‌الدین سراج: تبریز از ستون های اصلی موسیقی ایرانی است

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: حسام‌الدین سراج خواننده معروف موسیقی سنتی ایرانی در تبریز گفت: از تبریز و سرمایه‌گذران تبریزی انتظار داریم که حوزه‌ی موسیقی اصیل سرمایه‌گذاری و حمایت بیشتری داشته باشند.
به گزارش آذرقلم، حسام‌الدین سراج در نشست خبری کنسرت «بی من مرو» در جمع خبرنگاران گفت: تبریز از دیرباز یک پایه‌ی اصلی از موسیقی ایرانی بوده است و با توجه به این‌که شاهد حمایت‌های ویژه از کنسرت‌های پاپ هستیم، انتظار می‌رود فرهنگ‌دوستان تبریزی و مسئولان از موسیقی اصیل نیز حمایت کنند.
وی افزود: من اهل اصفهان هستم اما تبریز و فرهنگ تبریز را بسیار دوست دارم و همیشه با این شهرو مردمانش احساس انس داشته‌ام.
سراج همچنین گفت: نقش خانواده‌ی کامکار و هم‌نسلان آن‌ها در احیا و زنده نگه‌داشتن موسیقی ایرانی بسیار به‌سزا است و فکر می‌کنم امروز بیشتر از هر زمانی نیاز داریم که پیوند نسل جدید را با این نوع موسیقی محکم کنیم.کنسرت تلفیقی با هنرمندی سه استاد عرصه موسیقی ایرانی در تبریز برگزار می‌شود
این استاد آواز اظهار کرد: متأسفانه توجه مسئولین فرهنگی ما به موسیقی بسیار ناچیز است و این یکی از دلایلی است که نسل امروز به سمت نوعی از موسیقی می‌رود که هیچ ارتباطی به فرهنگ ایرانی ندارد.
سراج با اشاره به نقش مهم و زحمات قابل توجه اتابک عطری در همراهی گروه و برگزاری کنسرت «بی من مرو» تأکید کرد: تبریز با سبقه‌ای که در موسیقی دارد باید بیش از این‌ها محفلی برای اجرای موسیقی‌های فاخر باشد و به اعتقاد من این کنسرت که اجرایی است از تلفیق دو زبان فارسی و آذری، می‌تواند محفل خوبی برای نشان دادن قدرت موسیقی اصیل و فاخر باشد.
حسام‌الدین‌ سرج در پایان گفت: در سال 96 با گروه ترانه‌های زمین اجرایی از ترانه‌های اقوام مشترک داشتیم و تجربه خوب این اجرا ما را مجاب کرد تا به زبان فارسی و ترکی وجوه مشترکی دارند در تبریز نیز اجرا داشته باشیم.
گفتنی است، کنسرت «بی من مرو» 31 خرداد و 1 تیر در سالن پتروشیمی تبریز برگزار می‌شود.

اتابک عطری: اگر موانع اجازه بدهند، کار می‌کنیم
اتابک عطری گفت: اگر موانع و مشکلات اجازه بدهند، به کار در این مسیر ادامه می‌دهیم.
اتابک عطری از هنرمندان عرصه وسیقی تبریز که در کنار حسام الدین سراج، کنسرت مشترکی را به روی صحنه می برند اظهار کرد: من به دلیل عرقی که به شهر خودم تبریز داریم در فکر استمرار برگزاری چنین کنسرت‌هایی هستم اما معتقدم کاری که ما انجام می‌دهمی نیاز به حمایت بیشتری دارد.
وی افزود: این کنسرت تماماً از تمام پارامترهای تجاری و مالی جدا است و فکر می‌کنم تا وقتی نگرش مثبت نسبت به این نوع از برنامه‌ها ایجاد نشود، پروژه‌ها محکوم به شکست هستند.
عطری تأکید کرد: من نمی‌خواهم تمام تقصیر را به گردن مسئولان بیاندازم چون آن‌ها نیز از خود ما هستند و فکر می‌کنم پیش از هر چیز فرهنگ کنسرت رفتن در میان افراد جامعه باید جا بیفتد.
این استاد آواز همچنین گفت: تصورمن این است که هر کاری باید نسبت به وضعیت و ذات اثر سنجیده شود و حمایت‌ها باید با فضای کار تناسب داشته باشد.
عطری با اشاره به برگزاری کنسرت‌های موسیقی بی‌کیفیت در تبریز تأکید کرد: درست نیست که ما تمام تقصیر را بر گردن تکراری بودن موسیقی سنتی ایرانی بیاندازیم چراکه این جمله بسیار ناشیانه است و من فکر می‌کنم بخش عمده‌ای از سلیقه موسیقیایی نسل امروز به خاطر مشکلاتی است که با در معرفی و اراده درست موسیقی اصیل داشته‌ایم.
اتابک عطری در پایان خاطرنشان کرد: در صورت ادامه روند برگزاری کنسرت‌هایی از این دست اولین شاخصه برای ما احترام به ذائقه‌ی مخاطب خواهد بود و سعی داریم با استمرار و نوآوری در این مسیر قدم‌های مثبتی برداریم.

اردشیر کامکار:
اهالی موسیقی اقوام مختلف باید در کنار یکدیگر کار کنند
اردشیر کامکار گفت: اهالی موسیقی تمام اقوام ایران باید در کنار هم باشند و با هم کار کنند.
اردشیر کامکار از ذیگر هنرمندان عرصه موسیقی کشورمان که از استان کردستان در این گروه هنری شرکت دارد در نشست خبری کنسرت «بی من مرو» ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: اصل مطلب از نظر من موسیقی است و تحت هیچ شرایطی نباید به حاشیه پرداخت شود.
وی افزود:مجموع موسیقی‌های اقوام هستند که موسیقی ایرانی را تشکیل می‌دهند و موسیقی آذربایجانی نیز مال ایران است و بنده با این‌که کرد هستم و زبانم کردی است عاشق موسیقی آذربایجان هستم.
کامکار تأکید کرد: من موسیقی آذربایجان را جدا از موسیقی ایران نمی‌دانم و گرچه آوازها و مقام‌ها در موسیقی اقوام مختلف، متفاوتند اما همه جزوی از فرهنگی بزرگ ایاران هستند و به عقیده من تبریز و موسیقی آن یک قطب اصلی از موسیقی ایرانی بوده و هست.
این استاد موسیقی در خصوص سلیقه موسیقیایی نسل جدید گفت: به نظر من خانواده‌ها باید فرزندان خود را با موسیقی خوب آشنا کنند، چنان‌چه سعی می‌کنند آن‌ها را از هر گزندی مصون نگه دارند باید فرق میان موسیقی خوب و بد را نیز به آن‌ها بیاموزند.
کامکار همچنین ادامه داد: در تمام دنیا این یک اتفاق طبیعی‌ست که نسل جدید موسیقی نسل قبلی خود را نمی‌پسندد ولی ما به عنوان کسانی که در این حوزه فعالیت داریم باید سعی کنیم با نوآوری در این حوزه تنوع مورد نیاز نسل امروز را ایجاد کنیم.
اردشیر کامکار گفت: اتابک عطری که از خوانندگان توانای شهر تبریز است در شکل‌گیری این کنسر زحمات زیادی کشید و در انتخاب ترانه‌ها نهایت دقت و وسواس را به خرج داد و فکر می‌کنم اقداماتی ازا ین دست می‌تواند نقطه آشتی نسل جوان با موسیقی اصیل باشد.
گفتنی است، کنسرت «بی من مرو» 31 خرداد و 1 تیر 1401 در سالن پتروشیمی تبریز برگزار می‌شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]