حذف ایستگاه تبادل مترو، اقدامی غیرفنی و خیانت به شهر تبریز است

آذرقلم: رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز در رابطه با احداث ایستگاه مترو گرجیلر به جای ایستگاه تبادل سهراهی امین گفت: این موضوع باید توسط کمیته کارشناسی کمسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر بررسی شود تا منافع شهروندان و خاصه هویت و میرات تاریخی و فرهنگی شهر در آن مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش آذرقلم، فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی این شورا با اشاره به فعالیت ایستگاههای مترو شهر تبریز اظهار داشت: نتایج مطالعات انجام یافته موید این امر بوده که مکان احداث ايستگاه 7 خط 2 باید در مجاورت ايستگاه 12 خط 1 در محلي در نزديكي مسجد استادشاگرد در كنار هم باشند. بعدها به دليل عدم امكان تملك، محل ايستگاه خط 1 به سه راهی امین منتقل شد.
و درنهایت انتقال ایستگاه خط ۲ به بازار بدليل حذف امكان تبادل و خارج شدن خطوط از حالت شبكه، منتفی گردید و پيمانكار ملزم شد، مطالعاتي را انجام دهد.
در اين مطالعات چندين گزينه براي محل ايستگاه خط 2 بررسي و محل مجاور ايستگاه خط 1 در خيابان سه راهی امین تأييد شد.
تمامي مطالعات انجام شدهي قبلي، مؤيد لزوم قرارگيري ايستگاه 7 خط 2 در مجاورت ايستگاه 12 خط يك بودهاند.
معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري نیز در این خصوص نظراتي داشتند که در نهايت پيشنهادگردید، مشاوري مرضيالطرفين موضوع را مطالعه كرده و براساس نتایج آن عملیات اجرایی شروع گردد.
بابایی اقدم افزود: شركت مشاور رهآورد طرح و انديشه به عنوان مشاور مرضی الطرفین موضوع را با لحاظ تمامي پارامترهاي دخيل بررسي كرده و گزينه نزديك را به عنوان گزينه برتر معرفي كرد. پس از آن، مصوبات لازم از شوراي ترافيك شهرستان و استان و … اخذ شد.
وی تصریح کرد: در برهه ای از زمان، در تصمیمی غلط، موضوع به كانون كارشناسان تهران ارجاع و نظريهاي توسط سه نفر از كارشناسان تهيه و ارسال شد.
این عضو شورای شهر تبریز افزود: نظريه مذكور علاوه بر اينكه داراي ايرادات اساسي است، يك مشكل خيلي مهم دارد و آن هم اينكه، خود كارشناسان اعلام كردهاند كه براي اظهار نظر قطعي، بايد مطالعات مشاور رهاورد طرح و انديشه بهروزرساني شود و چون اين مهم انجام نشده، خودشان اعلام كردهاند كه نظريهشان، غير قطعي و مشروط است. حال با اين نظريه غير قطعي و مشروط، در خصوص موضوع به اين مهمي تصميمگيري شده و به پيمانكار اعلام شفاهي شده كه حفاري را شروع كند كه هفته گذشته شروع كرده بود. ضمن اینکه، ميراث فرهنگي قبلاً به كرات با عبور مسير از خيابان جمهوري به صورت كتبي مخالفت و ممنوعيت آن را اعلام كرده است.
حال حتي اگر بدون اطلاع ميراث، مسير حفاري شود، قطعاً احداث ايستگاه در مجاورت بازار با مخالفت شديد ميراث مواجه شده و قطعاً ايستگاهي در آنجا احداث نخواهد شد.
با توجه به ثبت جهاني بازار تبريز، اين نگراني هم وجود دارد كه در ميانه حفاري میراث متوجه موضوع شده و مانع ادامه حفاري شود. در اين صورت، مجبور به دفن دستگاهها ر در وسط مسير خواهیم شد. چون امكان بازگشت به عقب وجود ندارد. در صورت وقوق چنين اتفاقي، خط دو دچار دردسرهاي عظيمي خواهد شد.
نکته قابل تامل، حضور عزیزانی از بدنه پيمانكار در هيأت مديره سازمان قطار شهری است که تصمیمات این چنینی با محوریت ایشان و در جهت منافع پيمانكار اتخاذ می گردد.
بابایی اقدم با اشاره به لزوم توجه به هویت و منافع شهر در پروژههای مختلف خاطرنشان کرد: غلبه تصمیمات مدیریتی بر مسائل فنی و ملاحظه منافع پیمانکار بر منافع و هویت تاریخی شهر بسیار مشهود می باشد. بر همین اساس از شهردار محترم تبریز و معاونت حملونقل و ترافیک شهری شهرداری میخواهم دستور توقف هرگونه عملیات اجرایی را صادر نمایند تا در جلسات تخصصی آتی کمسیون های ذیربط شورا ر بررسیها و کارشناسیهای لازم در خصوص صورت گیرد تا آیندگان نگویند که نسبت به هویت و منافع شهرمان بیتوجهی شده است.