- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

جمعه سیاه تبریز؛ روزی که جام از دست تراکتور پرید

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: در هفته آخر لیگ چهاردهم سه تیم بخت قهرمانی داشتند که شانس تراکتورسازی بیش از سایرین بود. تراکتور و نفت پیش از بازی هفته آخر ۵۷ امتیازی بودند و تیم تبریزی می توانست با شکست رقیبش در خانه جام را بالای سر ببرد. سپاهان ۵۶ امتیازی هم منتظر نتیجه این بازی بود و تنها در صورت تساوی دو رقیب بخت قهرمانی داشت.

در روز 25 اردیبهشت ماه 1394 و در آخرین هفته لیگ برتر، دو تیم تراکتور و نفت برابر هم صف آرایی کردند.
تراکتور این بازی را کوبنده آغاز کرد و توانست از نفت ۱-۳ پیش بیفتد، ولی اخراج سختگیرانه آندرانیک تیموریان از سوی فغانی ورق بازی را برگرداند. نفت با یک بازیکن بیشتر دو گل زد تا بازی تساوی گردد.
در بازی همزمان سپاهان دو بر صفر از سایپا پیش افتاده بود، ولی در استادیوم یادگار امام تبریز این شایعه دهان به دهان پیچید که بازی اصفهان با تساوی ۲-۲ به خاتمه رسیده؛ نتیجه ای که به معنی قهرمانی تراکتور بود. بدین ترتیب تیم تبریزی در سه دقیقه پایانی به جای حمله ترجیح داد بازی را کنترل کند و به تساوی رضایت داد.
در نهایت کوشش فراوان بازیکنان تراکتور و نفت برای هیچکدام سودی نداشت و به نفع سپاهان شد که ناباورانه جام را فتح کرد.

جمعه سیاه؛ روزی که قلب تراکتورشکست
هفت سال پیش در چنین روزی تیم تراکتور قهرمانی لیگ برتر را به شکلی دراماتیک از دست داد.
امروز دقیقا هفت سال از جمعه سیاه فوتبال می گذرد. روزی که دروغی بزرگ با هزاران اتفاق دیگر دست به دست هم دادند تا یکی از زشت ترین روزهای فوتبال را رقم بزنند و البته هنوز هم مشخص نیست بازیگردان های اصلی آن شوی مشمئزکننده چه کسانی بودند.
تیم نفت تهران خیلی زود و در دقیقه 6 توسط علیرضا عزتی به گل دست یافت. در دقیقه 37 ادینهو گل تساوی تراکتور را زده و خود را بیست گله کرد. در آخرین دقیقه نیمه نخست آندرانیک تیموریان گل دوم تراکتور را به ثمر رساند تا ورزشگاه یادگار امام که بیش از 80 هزار تماشاگر به خود جای داده بود، از شادی منفجر شود.
نیمه دوم هم تراکتور توسط فرید کریمی به گل سوم دست یافت. در این صحنه مهاجم تراکتور موفق شد توپ را از بین پاهای بیرانوند به درون دروازه تیم مهمان رساند.
همه چیز برای برای قهرمانی تراکتور آماده به نظر می رسید. تماشاگران تراکتور سرود جشن قهرمانی را در ورزشگاه یادگار امام(ره) سرداده بودند، حتی بدبینانه‌ترین هواداران تیم میزبان هم فکر نمی‌کردند، سیلی از اتفاقاتی عجیب در راه است که قهرمانی را از این تیم بگیرد.

فغانی، داور بزرگی که آن روز اشتباه داشت
علیرضا فغانی در آن روز اشتباهات تاثیرگذاری داشت. اخراج آندرانیک تیموریان که به نظر می رسد با سخت گیری فغانی همراه بود و او می توانست باتوجه به اهمیت بازی کمی مماشات کند تا عدم اعلام ضربه پنالتی روی فرید بهزادی کریمی که کاملا واضح بود و جای تردیدی نداشت. فغانی البته اشتباهات خود را بعد از بازی قبول کرد و از همه تیم هایی که از داوری اش ضربه دیده اند عذرخواهی کرد. البته ذکر این نکته هم لازم است که آندرانیک به عنوان بازیکنی که سال ها حضور در سطح بالای فوتبال ایران را تجربه می کرد و حتی تجربه حضور در پریمیرلیگ را هم داشت، می توانست در لحظاتی که منجر به اخراجش شد، بیشتر صحنه را مدیریت کند. تی تی ها تا زمان اخراج آندو از حریف پیش بودند ولی بعد از ده نفره شدن، بازی به تساوی کشیده شد.

چه کسی نتیجه سپاهان را مساوی اعلام کرد!؟
شاید هنوز هم به درستی مشخص نیست که آن روز واقعا چه کسی و با چه نیتی اعلام کرد که بازی سپاهان با سایپا مساوی به اتمام رسیده است! تقریبا حوالی دقیقه ۸۷ بود که اعلام شد بازی حریف در اصفهان مساوی است و این خبر مثل باد بین همه ورزشگاه پیچید. تونی اولیویرا هم که این خبر را شنیده بود دست به تعویض های دفاعی زد که باتوجه به ضعف دروازه بانی و دفاع آن زمان تراکتور، شاید اگر این کار را نمی کرد، نتیجه چیز دیگری بود. علیرضا منصوریان سرمربی نفت در این باره گفت فردی که مسئول بوده این خبر را اعلام کرده و مدیرعامل نفت هم در برنامه نود مدعی شد افرادی بی سیم به دست، گفتند بازی سپاهان مساوی شده است! ولی هرچه که هست آخر سر معلوم نشد چه کسی دروغ به این بزرگی را در ورزشگاه پخش کرد.

آنتن ها و اینترنت باهم پریدند!
اینکه برقراری تماس در ورزشگاه با مشکل مواجه شده بود و عملا نمی شد تماسی حاصل کرد و اینترنت هم قطعی داشت، غیرقابل کتمان است. وزیر ارتباطات وقت مدعی شده بود، ظرفیت آنتن دهی در ورزشگاه یادگار امام تاحدودی بوده که بعد از گذشتن از آن تعداد در آنِ واحد، باید تماس بعدی منتظر می مانده تا یک تماس قطع شود و امکان برقراری تماس او ممکن شود. ولی سوال اینجاست چرا ورزشگاهی مثل یادگار امام در کلان شهری چون تبریز نباید مجهز به مدیریت تماس ماکسیمم افراد حاضر در آن باشد؟

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]