- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

چالش تازه ای به نام جدایی بخشی از حریم تبریز/ جایگاه تبریز روز به روز سقوط می‌کند

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز، گفت: شورای شهر و شهرداری باید نسبت به هرگونه تغییر حریم حساسیت نشان دهند.
به گزارش آذرقلم، فریدون بابایی‌اقدم در یکصد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تبریز طی تذکری اظهار کرد: اخیرا تحرکاتی مبنی بر جدایی بخشی از حریم تبریز به گوش می‌رسد که می‌خواهند با تصمیات سیاسی قسمتی از این شهر گرفته شود.
وی در ادامه سخنان خود افزود: بنده چند روز پیش در خصوص این موضوع اعلام موضع کرده و هشداری نسبت به هرگونه تغییرات در حریم شهر تبریز دادم، بعضا شاید برای یک تعداد از عزیزان سوال بود و حتی در این باره یکی از اصحاب رسانه با بنده تماس گرفته بودند و می‌گفتند که مسئولان گفته‌اند که موضوع تقسیم سیاسی به شورا ربطی ندارد و شورا در این باره هیچ‌گونه دخل و تصرفی نمی‌تواند داشته باشد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز اذعان داشت: چند قانونی که در مورد این امر وجود دارد را بازگو خواهم کرد؛ ظاهرا این موضوع در قالب طرح از طرف یکی از نمایندگان و تأیید دیگر نمایندگان پیش می‌رود، اولا در قانون شوراها در بحث ماده ۸۰ که بارها هم تاکید شده که مطابق قانون نباید تداخلی داخل حریم و تقسیمات سیاسی باشد.
بابایی‌اقدم گفت: مرجع حل اختلاف در بحث تداخل مطابق قانون، شورای عالی شهرسازی و معماری است و در ماده ۱۳ هم در خصوص تخلف جرم‌انگاری شده و در آن جا جرائمی را برای متخلفان این امر لحاظ شده است.جایگاه تبریز روز به روز سقوط می‌کند/ تحرکاتی مبنی بر جدایی بخشی از حریم تبریز به گوش می‌رسد!
وی با بیان اینکه محدوده و حریم شهر تبریز بارها در صحن شورا مطرح شده است و نقشه های آن همه امور را مشخص کرده، در این نقشه محدوده شهر تبریز و حریم آن در سال ۱۳۹۵ دیده می‌شود.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز، تصریح کرد: سه شهرستان‌ بستان‌آباد با ۵ هزار هکتار، شبستر ۷ هزار هکتار و هریس با ۱۳۰۰ هکتار تداخل حریم با تبریز دارند، موضوع دیگر هم مربوط به تداخل با بخش ها بوده که با بخش خسروشاه ۵ هزار هکتار تداخل داریم که در نقشه هم علامت‌گذاری شده است.
بابایی‌اقدم ادامه داد: یک بخش قابل توجه هم بالغ‌بر ۲۶ هزار هکتار وجود دارد که بعد از تشکیل باسمنج آن را شاهد شده‌ایم، عملا ۱۰۰۱ هزار هکتار از وسعت حریم شهر تبریز تداخل حریم با بخش‌ها را داریم، با وجود صراحت‌های قانونی در طرح سوم جامع شهر تبریز اتفاقاتی در این خصوص رخ داده است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: شورای شهر و شهرداری باید نسبت به هرگونه تغییر حریم حساسیت نشان دهند و مانع از اتفاقات در این زمینه شوند، تجربه تلخی در بخش باسمنج داشتیم، گاها ادله‌هایی مطرح می‌شود که اشکالی ندارد ولی عین تهران باشد.
بابایی‌اقدم یادآور شد: تا به امروز در مورد ۲۶ هزار هکتار جدا شده تحت عنوان بخش باسمنج، علی‌رغم هشدار شورا اتفاقی نیافتاده است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: از شهرداری نیز گلایه داریم. مطابق قانون باید هشتاد درصد درآمد شهرداری‌ها باید در حریم هزینه شود، چرا با وجود اولویت‌هایی که مطرح شده است، نمایندگان مجلس دنبال چنین مسائلی هستند؟
وی ادامه داد: مقرر گردیده بود تا ۲۰۰ هزار واحد مسکونی اجرا شود که خواستیم چهار هزار آن در تبریز باشد ولی تاکنون اتفاقی در این راستا نیفتاده است.
بابایی‌اقدم خاطرنشان کرد: در بحث افزایش کرسی‌های نمایندگان تنها جایی که به آن اختصاص نیافت تبریز بود، چراکه روز به روز رتبه جمعیتی تبریز سقوط می‌کند، سکوت شورای شهر در این حوزه منجر به شهر شدن و بخش شدن روستاهای اطراف می‌شود و این امر به زیان کلانشهر تبریز است.
منبع: فارس[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]