- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

تونل انرژی ایده‌لو، پروژه‌ای برای تامین ایمن برق تبریز

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: تونل انرژی خیابان ایده‌لو به عنوان یکی از پروژه‌های مهم شهر تبریز به شمار می‌رود که آخرین وضعیت روند اجرایی شدن آن امروز همزمان با پنجمین قرار خدمت شهرداری تبریز در منطقه ۱ مورد بازدید و بررسی قرار گرفت.
به گزارش آذرقلم، تامین انرژی پایدار برق که امروزه از آن به عنوان یکی از ضروری‌ترین نیازهای کلانشهرها یاد می‌شود، از چنان اهمیتی برخوردار است که می‌توان آثار مثبت آن را در موارد متعدد از تامین انرژی برق برای مصارف خانگی گرفته تا تامین برق صنایع و کارخانه‌ها جستجو کرد.
تونل برق خیابان ایده‌لو، اولین تونل برقی آذربایجان شرقی است که طول آن چهار کیلومتر و قطر آن سه و نیم متر است و با بهره برداری از این طرح برق تبریز به شکلی ایمن تامین خواهد شد.
این پروژه از سال ۹۶ آغاز شده اما برخی بلاتکلیفی‌ها باعث به طول انجامیدن آن شده و همین موضوع، ایجاد ترافیک در منطقه و نارضایتی شهروندان را در پی داشته است.
همچنین دومین مشکل پیش روی این پروژه، ایجاد ترانشه برای پایدارسازی مسیر است که باید در کوتاه‌ترین زمان انجام شود.

احداث ترانشه‌های پایدارسازی برای رفع خطر/ دسترسی برای شهروندان تسهیل یابد
شهردار تبریز در حاشیه بازدید از تونل انرژی که در قالب بازدیدهای هفتگی قرار خدمت انجام یافت، اظهار کرد: این مسیر یکی از مسیرهای مهم و پرتردد منطقه است که متاسفانه با طولانی شدن روند اجرای تونل، شاهد افزایش ترافیک هستیم و اتمام هرچه سریع‌تر این پروژه به یکی از مطالبات شهروندان تبدیل شده است.
یعقوب هوشیار ادامه داد: اخطار به پیمانکار، جمع آوری گمانه‌ها به جز دو گمانه و بازدید میدانی با کارشناسان متبحر و کاربلد از جمله ملزومات تداوم این پروژه است که باید در سریع‌ترین زمان انجام شود.
وی با بیان اینکه مسیر اجرای این تونل ۲۵۰ متر است و اتمام آن نیازمند زمان زیادی نیست، گفت: با جمع آوری گمانه‌های اضافی و نگهداری تنها دو گمانه می‌توان برای عبور شهروندان مسیر تردد ایجاد کرد.
شهردار تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیب بلند این نقطه، تصریح کرد: با توجه به اختلاف ارتفاع موجود، احداث ترانشه‌های پایدارسازی ضروری است.

۳۱ شهریور، آخرین مهلت برای پیمانکار پروژه
در ادامه این بازدید شهردار منطقه ۱ تبریز نیز اظهار کرد: احداث این تونل از سال ۹۶ شروع شده است که ۳۸۵۰ متر طول دارد و تنها ۲۵۰ متر آن باقی مانده است.
حمید شاهوردی با اشاره به الزام پیمانکار پروژه برای اتمام آن تا پایان شهریور، گفت: این پروژه معضل ترافیکی ایجاد کرده و موجب نارضایتی مردم شده است و در کنار آن درصدد ایجاد ترانشه و پایدارسازی مسیر را برای جلوگیری از رانش زمین هستیم.
او خاطرنشان کرد: این پروژه از سال ۹۶ آغاز شده و پیش‌بینی ما عدم اتمام آن تا پایان موعد قرارداد است. انتظار می‌رود پیمانکار مشکلات خود را حل کند چراکه از ۳۱ شهریور به بعد مجوزی صادر نخواهد شد.

برپایی جلسات متعدد برای تسریع در اجرای پروژه تونل انرژی
در این بین معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار تبریز نیز در خصوص پروژه تونل انرژی، تصریح کرد: عبور لوله فاضلاب، ترکیب خاک و سطح بالای آب، این پروژه را با مشکلاتی مواجه کرده است.
احمد اسدی افزود: با اداره آب و فاضلاب و بخشی از مسیر که در منطقه ۱۰ واقع شده است، جلساتی برگزار کرده‌ایم و مقرر شده اقداماتی در این راستا صورت بگیرد.
او ادامه داد: مشکل اصلی این است که آنجا نشتی فاصلاب وجود دارد که در این خصوص نیز تفاهم‌نامه‌ای منعقد و هزینه آن پرداخت شده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]