- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

تلاش مدیریت منابع انسانی برای تکریم کارکنان شهرداری تبریز

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: نیروی انسانی بزرگترین دارایی یک مجموعه برای پیشبرد اهداف سازمانی است که این مسئله در ارگانی مانند شهرداری که به صورت مستقیم به مردم ارائه خدمات می‌کند، اهمیت بیشتری دارد.
به پزارش آذرقلم، امنیت شغلی یکی از مهم ترین دغدغه های کارکنان در تمامی سازمان ها است و به تبع آن موضوع تبدیل وضعیت می‌تواند در افزایش رضایت شغلی کارکنان موثر و حائز اهمیت است. مدیریت شهری فعلی تبریز نیز اهتمام جدی برای تکریم و ارج نهادن به کارکنان خود دارد زیرا در نگاه انسان‌محور، نیروی انسانی اهمیت ویژه ای دارد. از همین رو تسهیلات رفاهی متعددی در سال‌جاری برای ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تبریز در نظر گرفته شده است.

تبدیل وضعیت ایثارگری و کارکنان پیمانی
در این خصوص مهدی عالم علیایی مدیرکل سرمایه انسانی شهرداری تبریز به خبرنگار شهریار می‌گوید: ۱۲۹۵ نفر از کارکنان شهرداری تبریز تاکنون تشکیل پرونده ایثارگری داده‌اند که حکم استخدامی ۱۰۷۳ نفر از آنان با توجه به نوع استخدام، رسمی کارمندی، وزارتی و کارگری بیمه‌ای صادر شده است.
وی در خصوص تبدیل وضعیت کارکنان انجام گرفته علاوه بر ایثارگری، ادامه می‌دهد: ۲۳۲ نفر از کارکنان پیمانی شهرداری تبریز که در سال ۹۱ از طریق آزمون جذب شده بودند و باید در سال ۹۶ تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی می‌شدند، در مرداد سال جاری تبدیل وضعیت شده‌اند که این افراد پس از شش ماه از تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی، به رسمی کارمندی تبدیل وضعیت خواهند شد.
علیایی با بیان اینکه ۳۸۴ نفر از پرسنل شهرداری از طریق آزمون و سهمیه ۱۰ درصدی پست‌های سازمانی به دستور شهردار تبریز تبدیل وضعیت شدند، یادآوری می‌کند: ۱۵۶ نفر کارکنان نیز از محل ۱۰ درصد پست‌های سازمانی سهمیه مازاد استانداری با دستور شهردار و اخذ مجوز از وزیر کشور به کار معین مشخص تبدیل وضعیت شدند. همچنین بررسی مجدد پرونده برخی از پرسنل که در پروسه تبدیل وضعیت به مشکل برخورده بودند در کارگروه شورای اداری با حضور شهردار تبریز در دستور کار قرار گرفته است.

افزایش حقوق رانندگان استیجاری
مدیرکل سرمایه انسانی شهرداری تبریز می گوید: با پیگیری اعضای محترم شورای اسلامی شهر و دستور دکتر یعقوب هوشیار، شهردار محترم تبریز در کارگروه اداری، افزایش حقوق و اضافه‌کاری رانندگان استیجاری، طی جلسه‌ای با حضور مظفر سلیمانی، معاون مالی و اقتصادی و اکبر خردمند بررسی و به تصویب رسید. این افزایش در جهت ترمیم حقوق رانندگان استیجاری انجام گرفته است و این مصوبه برای اجرا از مهر سال‌جاری به سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز ابلاغ شده است.
وی ادامه می دهد: این افزایش حقوق با توجه به نوع خودرو، رعایت سقف اضافه‌کاری، بند ۸ صورتجلسه به‌کارگیری رانندگان استیجاری در اول فروردین سال جاری و نوع قرارداد با افزایش ۱۰ درصدی حقوق و ۲۰ درصدی اضافه کاری اجرا می‌شود. همچنین با توجه به درخواست رانندگان ون و مینی‌بوس‌های شاغل در شهرداری، افزایش ۱۵ درصدی حقوق این افراد نیز مورد موافقت قرار گرفته است.
این مصوبه غیر از افزایش حقوقی است که در ابتدای سال جاری برای رانندگان استیجاری شهرداری اعمال شده است.

بهره‌مندی از گروه تشویقی و خبرگی
مزایای شغلی تاثیر بسزایی در افزایش حقوق مخصوصا کارکنان با سابقه بالا دارد. این مزایا متاسفانه در برخی موارد گرفتار بروکراسی زائد اداری شده و از قلم می‌افتد.
مدیرکل سرمایه انسانی شهرداری تبریز درباره اعمال گروه‌های تشویقی و خبره‌گی می‌گوید: تاکنون ۶۵۰ نفر از کارکنان با سابقه ۱۵ سال و بالاتر شهرداری تبریز از مزایای گروه تشویقی بهره‌مند شده‌اند و در این راستا با دستور شهردار تبریز از آبان امسال برای کلیه پرسنل با قرارداد کار معین مشخص، رسمی و پیمانی گروه تشویقی تعلق می‌یابد. در این راستا گروه تشویقی برای یک‌هزار و ۴۱۳ نفر نیز از ماه جاری اعمال می‌شود.
وی در خصوص گروه خبره‌گی کارکنان شهرداری تبریز ادامه می‌دهد: ۹۷۴ نفر از همکاران با سابقه بالای ۱۰ سال که اکثرا قردادشان کار معین و مشخص و رسمی ثابت است بر اساس مدارک ارائه شده به اداره کل دفتر نوسازی و تحول شهرداری از این ماه گروه خبره‌گی گرفته و ارتقا شغلی می‌یابند.

پرداخت چهار میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان کمک هزینه رفاهی
مدیرکل سرمایه انسانی شهرداری تبریز می‌گوید: حق مسکن کارکنان شاغل در شهرداری در هر نوع قراردادی که تابع مشمول قانون کار هستند از این ماه از مبلغ ۴۵۰ هزار تومان به ۶۵۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. سقف کمک هزینه‌های رفاهی در سال قبل ۱۰ میلیون تومان بود که در سال‌جاری با تصویب اعضای محترم شورای اسلامی شهر به ۱۳ میلیون تومان برای پرسنل افزایش یافته است که هفت میلیون تومان این مبلغ مربوط به هزینه‌های درمان و چهار میلیون تومان نیز به ویزیت و دارو تعلق می‌گیرد. همچنین با توجه به هزینه های بالای دندانپزشکی برای هر پرسنل مبلغ دو میلیون تومان در نظر گرفته شده است. بعبارتی خانواده چهار نفره در طول یک‌سال می‌تواند از هشت میلیون تومان کمک هزینه دندان‌پزشکی بهره مند شود.
وی اضافه می‌کند: در شش ماه نخست سال‌جاری چهار میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومان کمک هزینه رفاهی برای کارکنان رسمی بیمه‌ای، وزارتی و کار مشخص مناطق دهگانه و سازمان‌های تابعه شهرداری تبریز انجام شده است که این مبلغ شامل هزینه‌های درمانی، ویزیت، دارو، عینک و جراحی و دیگر اقلام ردیف رفاهی است.
این مقام مسئول یادآوری می‌کند: بر اساس مصوبه کمیته رفاه شهرداری تبریز، همه پرسنل سالانه حق استفاده از شش روز مرخصی زیارت را دارند که این مرخصی از اضافه کار و یا مرخصی‌های استحقاقی وی کسر نمی‌شود.

بررسی طبقه‌بندی مشاغل کارگری برای کارکنان شرکت همشهری
علیایی می‌گوید: تعیین کارشناس طبقه‌بندی مشاغل کارگری توسط شرکت همشهری انجام شده است، شهردار محترم تبریز نیز دستور بررسی این موضوع توسط کارشناس رسمی دادگستری و مورد اعتماد شهرداری را صادر کرده است. شهردار تبریز موافق این موضوع است و حسب دستور وی این طبقه‌بندی در قالب قوانین جاری اداره‌ کل کار و رفاه اجتماعی صورت خواهد گرفت که با این اقدام، طبقه‌بندی مشاغل کارگری شرکت همشهری انجام گرفته و تمام حق و حقوق کارگران محاسبه و پرداخت خواهد شد.
همانطور که توزیع عادلانه امکانات در سطح شهر باعث توسعه متوازن و پیشرفت همه جانبه می‌شود، در حوزه سرمایه انسانی نیز این اصل مورد تایید است چرا که اشتیاق کارکنان مجموعه رابطه مستقیمی با ضابطه مندی تبدیل وضعیت و ارتقای مقام شغلی دارد. خوشبختانه در سال‌جاری همت مضاعفی در مدیریت شهری تبریز برای تشویق کارکنان وجود دارد؛ بطوریکه لایحه ساماندهی نیروهای شرکتی شاغل در مجموعه از طرف شهردار تبریز به شورای اسلامی شهر وصول شده و در دست بررسی است. به نظر می‌رسد ماحصل این لایحه افزایش امنیت شغلی برای کارکنان شرکتی باشد.
گزارش از: وحید یوسفی[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]