- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

تراز دریاچه ارومیه ۶ سانتی‌متر افزایش یافت

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: با افزایش بارش‌ها، تراز دریاچه ارومیه طی ۱۵ روز گذشته بیش از ۶ سانتی‌متر افزایش یافته است.
به گزارش آذرقلم، مجید رستگاری در کارگروه استانی احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه تراز دریاچه به یک هزار و ۲۷۰ متر و ۱۰ سانتی‌متر رسیده است، افزود: تراز دریاچه ارومیه در روز نخست آذر ماه جاری حدود یک هزار و ۲۷۰ متر و چهار سانتی‌متر بود.
وی همچنین با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۶ سانتی‌متر کاهش یافته است، اظهار کرد: تراز دریاچه سال گذشته حدود یک هزار و ۲۷۰ متر و ۵۶ سانتی‌متر بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه حجم آب دریاچه ارومیه به یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون متر مکعب رسیده است، ادامه داد: کمترین حجم آب ثبت شده برای دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۴ با حدود ۶۰۰ میلیون متر معکب بوده است.
وی با بیان اینکه از اول مهر ماه سال جاری بیش از ۳۸ میلیون متر مکعب آب وارد پیکره دریاچه ارومیه شده است، گفت: عمده آزاد سازی آب سدها به سمت دریاچه از اردیبهشت آغاز می‌شود که سال جاری و بر حسب دستور دبیر ملی کارگروه احیای دریاچه ارومیه، بخشی از این آزاد سازی در مهر ماه صورت گرفت.
رستگاری با اشاره به افزایش بارندگی‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اضافه کرد: طی ۱۲ روز گذشته از آذر ماه بیش از ۳۲ میلی‌متر میزان بارندگی‌ها بوده که نسبت به دراز مدت بیش از ۱۰۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
وی یادآور شد: از آغاز سال آبی جدید یعنی مهر ماه امسال تاکنون میزان بارش‌ها به ۶۲ میلی‌متر رسیده که نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشته است.
طبق اعلام استاندار آذربایجان‌غربی، ۱۰۰ درصد اعتبار مصوبه پنج هزار میلیارد ریالی برای احیای دریاچه ارومیه محقق شده و اتمام طرح‌های سخت افزاری نیمه تمام از جمله ابر طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی در دستور کار قرار گرفته است.
طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی سالانه بیش از ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب را وارد پیکره دریاچه ارومیه خواهد کرد.
دریاچه ارومیه به دلیل اینکه یک حوضه آبی بسته است با آغاز فصل گرما و تبخیر بالای آب، تراز آن به شدت کاهش می‌یابد که اصلاح الگوی کشت و بهره برداری از طرح‌های انتقال آب به پیکره دریاچه می‌تواند نقش بسزایی در احیای آن ایفا کند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]