- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

بازگشت حصار به نخستین پارک ایران: باغ گلستان تبریز ساماندهی می شود+ تصاویر

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: شهردار منطقه ۸ تبریز از بازگرداندن نرده های قدیمی باغ گلستان و حصارکشی مجدد این پارک جهت افزایش امنیت این پارک خبر داد.
به گزارش آذرقلم، رضا جان فشان نوبری اظهار کرد: متاسفانه وضعیت امنیتی و اجتماعی باغ گلستان در حال حاضر بسیار مشکل‌دار بوده و شاهد آسیب‌های متعدد اجتماعی در این باغ هستیم که بنا داریم سال آینده با اخذ نظر میراث فرهنگی اقدام به حصارکشی مجدد این باغ کنیم.
وی افزود: ساماندهی باغ فجر یکی از مطالبات اصلی مردم منطقه است و ما بنا داریم با تعریف کاربری گردشگری از جمله باغ گلها برای باغ گلستان، این پارک قدیمی تبریز را ساماندهی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: باغ گلستان و پارک شهر تهران جزو اولین پارک‌های ایران هستند که اگر وضعیت این دو پارک را با یکدیگر مقایسه کنیم می‌بینیم باغ گلستان به حال خود رها شده، اما پارک شهر تهران به‌دلیل حصارکشی و حفاظت، تبدل به بهترین پارک تهران جهت تفریح خانواده‌ها و جوانان شده است.

تاریخچه باغ گلستان در تبریز
در سال های ابتدایی دهه ۱۳۰۰ شمسی به دستور استاندار قرار بر این شد که در محل ویرانه های گورستان گجیل، باغ و پارکی زیبا برای تفریح مردم بنا شود با اینکه ساخت این پارک مخالفانی داشت اما در نهایت در سال ۱۳۰۸ با ویرانی کامل گورستان این باغ سرسبز و خوش اب و هوا به عنوان اولین پارک شهری تبریز شکل گرفت و خیلی زود به تفرجگاهی محبوب در میان مردم تبریز تبدیل شد.
تعداد زیادی از مردم تبریز از باغ گلستان خاطرات بسیاری دارند و در میان عکس های قدیمی آن ها عکسی با چشم اندازهای این باغ به چشم می خورد
باغ گلستان تبریز به منظور مکانی برای گردشگری مردم ساخته شد و در آن نزدیکی بازاری برای خرید عموم وجود داشت که مردم پس از گشت و گذار در بازار برای استراحت به این مکان زیبا وارد می شدند.
بعد از اینکه در سال ۱۳۷۴ دیوارهای باغ به دلایل ناشناخته از بین رفت جذابیت قبلی باغ کمرنگ شد و دیگر خانواده های کمتری برای استراحت روی این پارک حساب می کردند. باغ گلستان در گذشته فضای سبزی گسترده و شهربازی کوچکی شامل چرخ و فلک، ماشین سواری، هواپیمای گردان، قطار و … داشت و به خاطر استفاده هیجان استفاده از این وسایل مورد استقبال خانواده ها و کودکان زیادی قرار می گرفت اما با ساخت پارک های دیگر در شهر این شهربازی در سال های پایانی دهه ۱۳۷۰ برچیده شد. بعدها هم برای ساخت ایستگاه مترو فضای سبز بخش جنوب غربی پارک از بین رفت.
در زمان شهردار علیرضا نوین تصمیم به اجرای ساختن نمادی برای شخصیت معروف و شاعر عرفانی شمس تبریزی به جای آبنماها و فواره ها صورت پذیرفت. هدف از اجرای این طرح معرفی شهر تبریز به عنوان زادگاه حضرت شمس و هویت تاریخی تبریز بود .

باغ گلستان تبریز - میهمان شو
شهردار منطقه ۸ در ادامه گفت: از زمانی که دیوارهای پارک باغ گلستان را برداشتند، دست‌فروشان در این پارک بساط پهن کردند، از سویی دیگر نیز این مکان به محلی برای معاملات معتادین تبدیل شد تا دیگر خانواده‌ها همچون زمان قدیم نتوانند از محیط آن استفاده کنند.
جان فشان در ادامه تاکید کرد: ما می‌خواهیم شهروندان و به ویژه خانواده‌ها را با باغ گلستان آشتی داده و محیطی زیبا و امن برای گردشگران و عموم شهروندان تبریز فراهم کنیم، و برای این باغ زیبا برنامه‌های مختلفی مد نظر داریم که طی سال آتی اجرایی خواهیم کرد.
باغ گلستان تبریز که با نام‌ باغ فجر تبریز نیز شناخته می‌شود، ۵۳ هزار متر مربع مساحت دارد و از جاذبه های گردشگری تبریز است. قدمت این پارک به سال ۱۳۰۸ بازمی‌گردد و بر قبرستانی قدیمی در شهر تبریز ساخته شده است. حضور استخرها و حوض‌های متعدد از ویژگی‌های این باغ هستند که با محصور شدن در میان درختان و چمن‌ها، منظره‌ای زیبا را پدید آورده‌اند.

باغ گلستان (تبریز) - جهان ایرانعکس قدیمی فلکه باغ گلستان،خیابان پهلوی - تبریز | آرکاو | رسانه آگاهی معماری ایرانباغ گلستان (تبریز) - جهان ایران[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]