- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

«ایران خانوم» نمایش دختری که تسلیم استبداد نشد

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: نمایش “ایران خانوم” نوشته اکبر شریعت، به کارگردانی دل آرام حبیب پیران در سالن تئاتر مستقل مجتمع 29 بهمن (الف) به صحنه رفت.
به گزارش آذرقلم، دل آرام حبیب پیران، کارگردان نمایش”ایران خانوم” در نشست خبری این اثر اظهار داشت: مسایل زنان همواره یکی از دغدغه های اصلی من بوده لذا تلاش می کنم در کارهایم به موضوعات مختلف زن ایرانی پرداخت کنم.

اجرای نمایش ایران خانوم در تبریز/ روایت دختری که تسلیم استبداد نشد - ایسنا
وی با اشاره به حوادثی که برای زنان و دختران ایرانی در برخی نقاط کشور رخ می دهد ادامه داد: باور بر این است که زنان و دختران به دلیل شرایط جسمی و نیز موقعیت جامعه توانایی دفاع از خود ندارند لذا تصمیم گرفتم به زنان قدرتمندی پرداخت کنم که قدرت و توانایی دفاع از حقوق خود را داشته اند.
وی با اشاره به زنان قدرتمند و تاثیرگذار در تاریخ معاصر ایران تصریح کرد: نمایش ایران خانم که یکی از نمونه بارز قدرت زن ایرانی است که می تواند در اوج فشار و استبداد پهلوی، نسبت به احقاق حق خود اقدام کند.
اکبر شریعت، نویسنده نمایش ایران خانوم نیز در این نشست خبری گفت: در تداوم سلسله نمایشنامه های تاریخی خود که از مسایل دوران مشروطه شروع شد، در این اثر به دوران پهلوی اول و دوم پرداخته ام.
وی با اشاره به سرگذشت عبرت آموز “ایراندخت تیمورتاش” دختر وزیر سابق دربار پهلوی اول اظهار داشت: در این اثر کاراکترهای نمایش شخصیت های واقعی هستند و تلاش داشته ام برخلاف داستانهای قبلی به روایت تاریخی وفادار بمانم.
شریعت با اشاره به اینکه محوریت این داستان، تلاش های یک زن تسلیم ناپذیر برای استیفای حقوق خود در اوج استبداد پهلوی است خاطرنشان کرد: به طور کلی پرداختن به موضوع حقوق انسانی یکی از دغدغه های اصلی هنرمندان محصوب می شود و در این میان، پرداختن به حقوق زنان که همواره مورد بی مهری قرار می گیرند نیز از این جمله است.
نمایش “ایران خانوم” به داستان زندگی دختر وزیر دربار پهلوی اول می پردازد که در اوج قدرت، گرفتار پرونده سازی برخی مقامات وقت شده و پس از دستگیری، توسط پزشک احمدی، جلاد معروف دوران رضاخانی کشته می شود.
با خلع رضاشاه از سلطنت، “ایراندخت تیمورتاش” علیه عوامل قتل پدر اقدام قضایی کرده و با پیگیری های وی، پزشک احمدی که به عراق متواری شده بود به ایران مسترد و پس از محاکمه اعدام می شود…
علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی می توانند برای دیدن نمایش “ایران خانوم” همه روزه از ساعت 19 به تالار تئاتر مستقل واقع در مجتمع 29 بهمن موسسه الف مراجعه نمایند.

اجرای نمایش ایران خانوم در سالن تئاتر مستقل تبریز - خبرآنلاین[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]