- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

افزایش 10 درصدی شمار جانباختگان گازگرفتگی در کشور

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: سازمان پزشکی قانونی کشور با اعلام خبر افزایش 10درصدی مرگ با گاز منوکسید گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذر، ۴۶۰ نفر در کشور به دلیل مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

به گزارش آذرقلم، سازمان پزشکی قانونی کشور با اعلام افزایش آمار کشته شدگان با گاز منوکسیدکربن در کشور از ابتدای امسال تاکنون گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذر، ۴۶۰ نفر در کشور به دلیل مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰.۸ درصد افزایش نشان می دهد.
به گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن ۳۴۲ نفر مرد و ۱۱۸ نفر زن بودند.
بر اساس این گزارش، در مدت یاد شده، استان های خراسان رضوی با ۵۴، تهران با ۵۲ و اصفهان با ۴۸ فوتی بیشترین و استان های هرمزگان با ۲، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری هر کدام با سه جانباخته و قم و گلستان هر کدام با چهار فوتی کمترین تعداد مرگ های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن را داشته اند.
همچنین تا پایان نهمین ماه امسال بیشترین تعداد تلفات گازگرفتگی با ۱۱۰ فوتی در آذر به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۸ درصد بیشتر شده است.
همچنین از آنجا که بر اساس آمارهای موجود در سازمان پزشکی قانونی کشور بیشترین موارد مرگ ناشی از گازگرفتگی در فصول سرد سال اتفاق می افتد، به هموطنان توصیه می شود با توجه به سرمای اخیر و احتمال موج های بعدی سرما در روز و هفته های پیش رو، به توصیه های ایمنی در بررسی سیستم های گرمایشی و نیز استفاده از این وسایل توجه بیشتری داشته باشند تا از بروز حوادث غیرقابل جبران احتمالی جلوگیری شود.
رئیس گروه کنترل و تضمین کیفیت دفتر امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با تاکید بر اینکه بخاری های بدون دودکش در فضای دربسته و یا استفاده از بخاری های غیراستاندارد از عمده دلایل مرگ با گاز منوکسیدکربن است، به هموطنان توصیه کرد ضمن استفاده از وسایل استاندارد، حتما پیش از استفاده از سیستم های گرمایشی، خروجی بخاری را بررسی کنند و از سلامت آن مطمئن شوند ضمن اینکه برای منازل و سایر محیط ها نیز تهویه مناسب در نظر گرفته شود تا شاهد تجمع گاز منوکسید کربن در محیط نباشیم.
مریم اخگری افزود: بخاری های بدون دودکش از دیگر عوامل خطرزا در بروز گازگرفتگی محسوب می شوند که عمدتا برای مغازه و کارگاه ها که تردد به آن ها زیاد است و تهویه هوا انجام می شود، مناسب است و نباید در خانه از این وسایل استفاده شود مگر آنکه پنجره ای را همیشه باز نگه داریم تا هوا تهویه شود در غیر اینصورت اگر حسگر تعبیه شده در بخاری های بدون دودکش عمل نکند، گاز منوکسید کربن در فضا پراکنده و مرگ افراد را به دنبال خواهد داشت.
اخگری با تأکید بر اینکه منوکسیدکربن گازی بی رنگ و بی بو است و هیچ علامت خاصی هم ندارد، گفت: متاسفانه بسیاری از موارد مرگ بر اثر این گاز در ساعاتی اتفاق می افتد که افراد در خواب هستند و هیچ ترددی هم به منظور تهویه هوا صورت نمی گیرد و از آنجا که این نوع مسمومیت تنها در فرد حالت خواب آلودگی و رخوت ایجاد می کند و هیچ مشخصه دیگری ندارد، فرد متوجه نشت گاز در خانه نخواهد شد.
وی با تأکید دوباره بر لزوم کنترل وسایل گرمایشی و اطمینان از سلامت آن ها، یادآوری کرد: اگر غلظت گاز منوکسید کربن در محیط زیاد باشد در مدت زمان خیلی کوتاهی موجب مسمومیت و مرگ افراد خواهد شد بنابراین از هموطنان درخواست می کنیم که به توصیه ها توجه کافی داشته باشند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]