- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

اعتماد مردم به جامعه پزشکی نباید خدشه دار شود/ تنها 15 درصد پزشکان تخلف شغلی دارند

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: رئیس سازمان نظام پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه خدشه دار شدن اعتماد مردم به جامعه پزشکی بزرگترین چالش سلامت کشور است، ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد برخی جوسازی ها و حاشیه سازی علیه جامعه پزشکی در کشور هستیم که موجب خدشه دار شدن اعتماد بین مردم و پزشکان شده است و این امر بزرگترین چالش سلامت کشور است. وی در عین حال احتمال تخلف از سوی برخی از همکارانش را رد نکرد!

به گزارش آذرقلم دکتر علیرضا صادق پور تیمورلویی در جمع خبرنگاران در تبریز گفت: شاهد برخی جوسازی‌ها و حاشیه سازی علیه جامعه پزشکی در کشور هستیم که اعتماد مردم به جامعه پزشکی خدشه دار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خدشه دار شدن اعتماد مردم به جامعه پزشکی بزرگترین چالش سلامت کشور است، ابراز داشت: امیدواریم رسانه‌ها در این جهت ما را یاری کرده و زمینه رفع ذهنیت‌های منفی و افزایش اعتماد بین مردم و جامعه پزشکی را فراهم سازیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی تبریز سپس با اشاره به اهمیت تعامل و همکاری این سازمان با رسانه‌های استانی برای افزایش اعتماد بین مردم و جامعه پزشکی اظهار داشت: تاکنون از ظرفیت عظیم رسانه‌های استان نتوانسته‌ایم به معنای واقعی کلمه استفاده کنیم و امیدوارم با امضای تفاهم نامه همکاری با خانه مطبوعات به حداکثر میزان همکاری ممکن برسیم.

صادق‌پور دریافت هزینه های اضافی خارج از تعرفه‌های پزشکی و تخلف‌های صورت گرفته در این خصوص را محتمل دانست و گفت: تعرفه‌های پزشکی مصوبه هیأت دولت بوده و هرگونه دریافت مبلغ غیراز این مبالغ تخلف است و غیرقانونی بوده و باید مردم نیز شکایت‌های خود را به سازمان ارائه دهند.

وی سپس با اشاره به توانمندی ها و قابلیت های بیمارستان های دولتی گفت: در بیمارستان‌های دولتی و زیرمجموعه‌های علوم پزشکی به تعداد کافی جراح در تمامی رشته‌ها وجود دارد که با این تعرفه‌های دولتی کار می‌کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی تبریز بر ضرورت مناسب سازی تعرفه‌ها نیز تاکید کرد و گفت: به عنوان نمونه شاهد افزایش چندین برابری اجاره‌های مطب پزشکان هستیم درحالیکه تعرفه‌ها به این نسبت بالا نرفته است. وی در عین حال، راه اندازی سیستم های الکترونیک را راهکار موثری برای جلوگیری از تخلفات حوزه درمان و نیز تحمیل هزینه های مضاعف و غیرضروری ( مانند سی تی اسکن، ام آر آی و …) و هدررفت سرمایه ها دانست.

وی ادامه داد: شانه خالی کردن سازمان‌های بیمه از پرداخت هزینه برخی داروها نیز بر مشکلات افزوده است.

تخلف و دریافت زیرمیزی توسط برخی پزشکان را رد نمی کنیم!
دکتر صادق پور گفت: اینکه برخی پزشکان زیرمیزی دریافت می کنند غیرقابل انکار است درصد بسیار اندکی از ۱۰ هزار عضو جامعه پزشکی عضو این سازمان تخلف انجام می‌دهند که در صورت شکایت مردمی رسیدگی و به تعزیرات معرفی می شوند. وی نبود کارت خوان در مطب های پزشکی را یک تخلف آشکار دانست.
رئیس سازمان نظام پزشکی تبریز و شورای هماهنگی استان در خصوص تجویزهای غیر منطقی دارو و خدمات پاراکلینیکی گفت: برای جلوگیری از تجویزهای غیر منطقی پرونده الکترونیک سلامت بسیار حائز اهمیت است که امیدواریم از این طریق جلوی این تجویزهای غیرضروری گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام پزشکی تبریز ۱۰ هزار و ۴۰۰ عضو دارد، گفت: فعالان کلیه رشته های پزشکی به جز پرستاری از شهرستان های تبریز، هشترود، هریس، بستان آباد و چاراویماق زیر مجموعه سازمان نظام پزشکی تبریز هستند، سایر شهرستان ها نیز نظام پزشکی مستقل دارند.

معضلی به نام ترافیک مراکز درمانی در خیابان 17 شهریور تبریز:
صادق پور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار آذرقلم در مورد ترافیک سنگین ایجاد شده در خیابان های 17 شهریور و آزادی تبریز به دلیل تمرکز مراکز پزشکی در این دو منطقه شهری گفت: احداث شهرک سلامت در اتوبان شهید کسایی تبریز در دستور کار قرار دارد تا با انتقال این مراکز به این منطقه از بار ترافیکی بافت مرکزی شهر کاسته شود. وی در عین حال مسئول اصالی و مستقیم این مشکل را شورای شهر و شهرداری دانست.

معاون دادستانی سازمان نظام پزشکی تبریز نیز در این جلسه گفت: در ۹ ماهه امسال ۲۳۰ پرونده شکایت از پزشک به این سازمان رسیده است که از این تعداد برای ۱۴۵ پرونده رای صادر شده است.

فریدون اشرفیان بناب افزود:در 9 ماهه سال جاری 230 پرونده شکایت از پزشکان به این سازمان وارد شده که ۳۰ درصد از پرونده‌ ها منجر به محکومیت پزشکان شده و برای ۶۰ درصد نیز رای برائت صادر شده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]