- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

اشتبین ، ماسوله آذربایجان و دومین روستای پلکانی ایران + تصاویر

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: روستای اشتبین که به ماسوله آذربایجان معروف است، به دوره صفویه تعلق دارد و یکی از ده‌ها روستایی است که در حاشیه رود ارس قرار دارد. این روستا که در دل کوه‌های بلند آذربایجان شرقی جای گرفته است، از مکان‌های بکر و دست‌ نخورده‌ منطقه به حساب می‌آید و متشکل از سه آبادی به نام‌های هراس، سیاوشان و جعفرآباد است.
به گزارش آذرقلم، این روستا که از جاهای دیدنی جلفا محسوب می‌شود، در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۷۹ هجری شمسی با شماره ثبت ۲۶۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

برای بازدید از این روستا باید از جلفا، روستای سیه‌رود، نوردوز و کردشت بگذرید و از سه راهی آبادی هراس وارد اشتبین شوید. تنها راه ارتباطی این روستا با مناطق دیگر، جاده‌ای است که از مرز نوردوز و کردشت به روستا منتهی می‌شود. رود ارس در سمت شمال اشتبین قرار دارد و از فاصله‌ ۱۴ کیلومتری آن عبور می‌کند. رود هراس نیز در سمت شرقی اشتبین واقع شده است.
از مهم‌ترین کوه‌های مجاور روستا می‌توان به کیامکی، دوسته‌شا و قازان‌داغی اشاره کرد. ارتفاعات و اراضی اطراف آن پوشیده از جنگل‌ها و مراتع است. آب و هوای اشتبین تابع آب و هوای منطقه‌ ارسباران است و در زمستان بسیار سرد و پوشیده از برف می‌شود و دارای اقلیم سرد و زمستان‌های طولانی است.

علت نامگذاری روستای اشتبین
برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند از آنجا که روستای اشتبین از سه آبادی هراس، سیاوشان و جعفرآباد تشکیل شده، «اشتبین» از ترکیب دو کلمه‌ «اوش» در زبان ترکی به معنی «سه» و کلمه‌ «تبین» در زبان ترکی تاتی به معنی «طایفه» تشکیل شده است.
همچنین اغلب مردم محلی روستا می‌گویند که روستا میان سه کوه بلند قرار دارد و نام روستا از ترکیب دو کلمه‌ «اوش» به معنی «سه» و «بیین» به معنی «میان» گرفته شده است.

برای دیدن تصاویر در اندازه بزرگتر بر روی تصاویر کلیک کنید.
عکس ها از: سروین خوش نیت/ پاییز1401

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]