- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

استان حَکّاری ترکیه میزبان مدیران آژانس‌ های مسافرتی شمالغرب کشور

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: فم تورِ(FAM Tour) آشنایی مدیران آژانس‌ های مسافرتی ازکشور ایران با جاذبه‌های گردشگری استان حَکّاری (به ترکی استانبولی: Hakkâri) ترکیه با مدیریت «رشید رجب پور» رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی آذربایجان شرقی برگزار شد.
به گزارش آذرقلم، دراین سفر، مسئولان گردشگری حکّاری، ۱۰۰ نفر از فعالان آژانس های مسافرتی ایران را در طول ۴ روز با واقعیت‌های این استانِ ترکیه و جاذبه های گردشگری، زیرساخت ها و کیفیت ارائۀ خدمات توریستی آن آشنا کردند تا این گروه بتوانند حکّاری را به دیگر علاقه‌مندان، شناسانده و بهتر بتوانند به مسافران خود مشاوره بدهند.
در ابتدای ورود هیئت ایرانی به شهرستان یوکسکوا مدیران آژانس ها در دروازه مرزی یوکسکوا اسندره همراه با طبل و چورا و رقص محلی مورد استقبال قرار گرفتند.
این هیئت اولین تور خود را درمنطقه شمدینلی آغاز کردند و درضیافت ناهار شهرداری شمدینلی در تپه سییر کوه افکار شرکت کردند، و سپس از بازار، در ایپکیولو و خیابان چنگیز توپل بازدید کردند.
در این سفر هیئت ایرانی از شهر یوکسکوا ، حکاری و مناطق مختلف این شهرها بازدید به عمل آورد.
در ادامه، نشستی که با مسولان و مدیران حوزه گردشگری شهر یوکسکوا در محل اتاق بازرگانی واصناف این شهر صورت گرفت “”رشید رجب پور”” طی سخنانی گفت: ابتدا بر خود وظیفه می دانیم از آن عده مدیرانی که بستر این سفر را فراهم نمودند صمیمانه قدردانی نموده و مراتب سپاس خود را اعلام کنیم .
وی تصریح کرد؛ ازمسولان طرف ترکیه ای تقاضا داریم به مشکلات گمرک این استان در مرز سرو توجه بیشتر و نظارت کامل داشته باشند چرا که با چنین سهل انگاری و بی توجه در گمرک کمترکسی حاضر می شود درزمینه توریسم فعالیت چشمگیر داشته باشد.

اصناف و بازاریان قمت ها را کاهش دهند
رئیس انجمن خدمات مسافرتی آذربایجان شرقی ادامه داد: ما از مسولان طرف ترک می خواهیم به اصناف و بازاریان بسپارند تا قیمت ها را منصفانه و متعادل اعلام کنند چرا که قیمت ها تا حدودی نجومی است و توان خرید را از توریسم سلب می کند.
رجب پورهمچنین تاکید کرد: از مهم ترین خواسته ما حل مشکل پرواز فرودگاه این استان است و اگر به این مهم توجه گردد به جای پرواز با ۵۰ مسافر شاید با ۳۰۰ مسافر پروازها اجرایی گردد.
وی خاطرنشان شد: اگر طرف ترکیه ای هم بتواند و بخواهد به ایران توریست بیاورد این روند قطع یقین ادامه خواهد داشت و ما اطمینان می دهیم برای بهتر شدن زمینه این اتفاقات ازهیچ کوششی دریغ نکنیم.
رجب پوردر پایان این نشست اشاره ای هم به پتانسیل آذربایجان شرقی ازنظر توریسم سلامت و بازدید ازنقاط دیدنی استان ازلحاظ مراکزدرمانی و بیمارستان های تخصصی ، وجود پزشکان کم نظیر تبریز و … کرد وگفت؛ این پتانسیل ها در همسایگی استان حکاری از دیگرامکانات لازم برای بهرمندی توریسم می باشد.
همچنین فاطمه شیخ پور رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی آذربایجانغربی نیز ضمن تشکر از برنامه ریزی آقای رحب پور و اعضای هیئت مدیره آذربایجانشرقی ازمهمانوازی طرف ترک نیز قدردانی نمود.

کاهش هزینه بلیط اتوبوس را باید جدی گرفت
وی تصریح کرد ما اینجا را خانه خود می دانیم و از مدیران حکاری نیز می خواهیم برای تبادل ترویست بیش از این فعال باشند و در کاهش هزینه بلیط اتوبوس ها تجدید نظر نمایند.
شیخ پورخاطر نشان کرد: اینفوهای ما ارزشمند است و ما با غرور این همکاری را ادامه خواهیم داد و لازمه این همکاری ورود به برخی عوامل بازدارنده از جمله موضوع پاسپوت است که باید به نوعی منتفی گردد.
محمد احمدی زاد عضو هیئت مدیر انجمن نیز طی سخنانی ضمن تشکر از تک تک متولیان این برنامه در استان حکاری تشکر نمود و گفت: امید است این دیدار ها باعث رونق توریسم برای هر دو طرف باشد.
احمدی زاد افزود: زیاد دور نیست که همچون نشستی را هم در تبریز با مدیران طرف ترک برگزار کرده بودیم .

با شمردن اعداد نمی توان پتانسیل های گردشگری تبریز را به رخ کشید
وی عنوان داشت: شهر تبریز همیشه در تاریخ جزء اولین هاست و با شمردن اعداد نمی توان پتانسیل های گردشگری آن را در این اندک زمان متذکر شد هر تغییر و تمدنی وارد کشورشده تبریز خاستگاه آن بوده است.
عضو هیئت مدیره انجمن خدمات مسافرتی آذربایجانشرقی ادامه داد: بزرگترین بازار سر پوشیده و بی نظیر تبریز که ثبت جهانی شده در تبریز واقع گردیده است که در طول سال گردشگران زیادی از این بازار بازدید می کنند.
“سعید نانوایی” بازرس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی آذربایجان شرقی هم ،در این سفر مسولیت هماهنگی این هیئت در طول مسیر را برعهده داشت که خوشبختانه با مدیریت کم نظیر خود توانست بدون کوچکترین مشکل، برنامه های پیش بینی شده را مدیریت نماید.
در ادامه این نشست محمدرضا ایازی “مدیرخبرگزاری آریا” در آذربایجانشرقی هم با اشاره به نقش رسانه و خبرنگاران در بستر سازی و تبادل توریسم گفت: هر اتفاقی که در گذر تاریخ رخ می دهد مستلزم ثبت و ضبط است و این مهم عملیاتی نمی گردد مگر با حضور خبرنگاران.
وی پیشنهاد داد؛ مدیران استان حکاری و ایرانی زمینه حضور تعدادی از خبرنگاران را برای بازدید ازپتانسیل های گردشگری هر دو کشور را فراهم کنند تا خبرنگاران بتوانند در کنار مدیران گردشگری این مهم را رونق دهند که این پیشنهاد مورد استقبال طرفین قرار گرفت.
ایازی تاکید کرد: نقش خبرنگاران و اصحاب رسانه در توسعه صنعت گردشگری برجسته و تعیین‌کننده است و نباید از این مهم غافل ماند.

در ادامه این جلسه مدیر اتاق اصناف و بازرگانی و همچنین مدیر گردشگری و شهردار یوکسکوا هم خاطر نشان شدند: ما درک صحیحی از موقعیت ایران در زمینه توریسم داریم و تمامی سعی خود را خواهیم داشت تا کوچکترین مشکلی پیش نیاید و درصدد رفع کاستی ها هستیم.دعوت از شهردار شهراسن دره دیرباز، یوکسکوا و انجمن آژانس‌های گردشگری استان حکاری در چند ماه قبل برای تبادل توریسم ازسوی انجمن مسافرتی آذربایجانشرقی و محقق شدن آن ،عامل این سفربود.
مدیران گردشگری مسافرتی ایران و ترکیه ازجمله رئیس هیئت اجرایی منطقه آناتولی شرقی، شهردارحکاری،مدیرگردشگری، مدیربازرگانی و نمایندگان سازمان‌های غیردولتی جلسات مختلفی را برگزار کردند.
هیئت ایرانی پس از گشت گذار در یوکسوا درهتل ۵ ستاره وتازه تاسیس هیلتون دوشب اقامت نمودند وسپس به شهرحکاری سفر و پس از بازدید از مراکز تفریحی و گردشگری یوکسکوا از بازارو مراکز خرید این شهر نیز بازدید نموده وبرای پذیرایی درحکاری و یوکسکوا میزبان اتاق بازرگانی و صنایع حکاری بودند.
در روز سوم در شهرحکاری و گشت و گذار در مراکز مختلف که مدیران ارشد استان حکاری هم حضور داشتند؛ “صلوات تپه پینار” معاون سیاسی و امنیتی استان حکاری با حضور درجمع نمایندگان آژانس های ایرانی درحکاری افزود: ما اطمینان می دهیم برای ارتباط حسنه با مدیران توریسم آذربایجانشرقی و سایر استان ها نهایت تلاشمان را بکار خواهیم برد.
معاون استاندار حکاری تاکید کرد:هدف گذاری که در سال های اخیر اجرا شده است،علاوه بر اجرای برنامه راهبردی و برنامه اقدام، توجه و توسعه ارتباطات فرهنگی و اقتصادی و همچنین جذب توریسم از کشورهای همسایه به ویژه ایران است.
وی خاطر نشان شد: امروزحکاری روزهای با امنیتی را سپری می کند و کوچکترین موردی برای تورها بازدارنده نخواهد بود و موارد مطرح شده ازسوی آقای رجب پور را هم به مسولان گمرک گوشزد خواهیم کرد و در حد توان کاستی ها را رفع خواهیم نمود.
“صلوات تپه پینار” دراین دیدارچندین بیت شعرازاستاد شهریار ،عمادالدین نسیمی ومولانا سرود وبا اشعارسروده شده حس نیت خود را نسبت به کشورمان بروز داد و مورد تشویق جمع قرار گرفت.
در نشست حکاری، توفیق کومباسار معاون استاندار؛ دبیرکل اداره ویژه استان، دیرباز یوکسوا شهردار شهر اسن دره، رئیس هیئت اجرایی منطقه ای آناتولی شرقی اتحادیه آژانس های مسافرتی ترکیه و جودت اوزگوکچه، چامبرووا، جودت اوزگوکچه، در این هیئت هرکدام نظرات خود را در رابطه با توسعه توریسم بین ایران و آماده سازی زمینه های آن اظهار نمودند.
ادریس آغاچان اوغلو، مدیر فرهنگ و گردشگری حکاری، اسماعیل آکبوگا، اتاق بازرگانان و صنعتگران حکاری، فیکرت کسکین دبیر کل هاتسو حکاری، احمد یاشار رئیس مجلس، فاضیل اوزکان، نایب رئیس هیئت مدیره و رئیس هیئت مدیره زنان و معاون فرماندار در امور بانوان هم هیئت را همراهی می کردند.


رئیس اتاق اصناف و صنعتگران یوکسکوا در ادامه عنوان داشت:ما ازحدود سه ماه پیش با حضور نمایندگان سازمان های غیردولتی این سازمان، این سفر را برنامه ریزی کرده بودیم.
صالح اوزدمیر با بیان اینکه این موضوع را به تجار و بازرگانان اطلاع داده اند، گفت: دو بار به ارومیه و تبریز رفتیم و با شرکت های گردشگری جلساتی داشتیم و با توجه به پتانسیلی که در ایران مشاهده کردیم علاقمند شدیم هیئت ایرانی به حکاری سفر کنند و من فکر می کنم که ما از مزایای آن بهره مند هستیم.
وی تاکید کرد:ما از متخصصان گردشگری درمنطقه خود استقبال می کنیم. ما ازهمه آنها حمایت کردیم. ما می گوییم که حکاری و یوکسکوا مقصد و خانه آنهاست.
توفیق کومباسار معاون استاندار و نمایندگان آژانس های مسافرتی ایران به همراه وی از تپه سید در بزرگراه حاکاری – بازدید کردند وعکس های یادگاری گرفتند.
ادریس آغاچان اوغلو، مدیر فرهنگ و گردشگری حکاری اطلاعاتی در مورد منطقه حکاری ارائه کرد. در ادامه این بازدید نمایندگان آژانس های مسافرتی ایران با اهدای لوح به معاون فرماندار کومباسار از مهمان نوازی آنان قدردانی نمودند.
در ادامه هیئت ایرانی درمحل کاری به نام کیف سیر تپه سید پذیرایی شدند.
مدیرتوریسم بوبیوان، ابوبکر زیرک، در سخنانی، همسایگی حکاری با ایران و عراق را مزیتی جدی برای این شهر دانست.
زیرک گفت: “ما درحال حاضر میزبان یک گروه ۱۰۰ نفری هستیم که از همسایه خود (ایران ) آمده اند.
وی تصریح کرد: بعد از اسندره و شمدینلی به حاکاری آمدیم، این یک فرصت عالی برای تبلیغ شهرمان است هیئت ایرانی از میدان تاریخی مدرسه درمنطقه بیچرهم بازدید کردند.


ادریس آقاچان اوغلو، مدیر فرهنگ و گردشگری و فرهنگ، اطلاعاتی در مورد مدرسه میدان تاریخی ارائه کرد.
نمایندگان آژانس های مسافرتی و تورگردانان ایرانی که متشکل از ۱۰۰ نفر از شهرهای تبریـز؛ ارومیه، همدان، مهاباد، و اردبیل بودند به خاطر گرامیداشت این رخ داد لوحی را به آقای آقاجان اوغلو و سایر مدیران طرف ترک اهدا کردند.
رئیس هیئت اجرایی منطقه ای آناتولی شرقی انجمن آژانس های مسافرتی ترکیه ای در سخنرانی خود از همه کسانی که در این سفر مشارکت داشتند تشکر کردند.
در پایان این بازدید مدیران دفاتر مسافرتی و گردشگری ایران هم ازاستاندار حاکاری به خاطرتدوین برنامه های متنوع و مسولان شهری و مدیران گردشگری حکاری و همچنین ازمهمان نوازی آنان قدردانی نمودند.
همچنین فرمانداری حکاری نیزدر ضیافت شام میزبان ایرانیان بود و والی حاکاری (استاندار) و معاونین وی نیز ساعاتی در جمع ایرانیان در محل هتل حضور یافتند.
گفتنی است:حکاری شصت و دومین شهر پرجمعیت جنوب شرقی ترکیه است و بر اساس داده های TUIK، جمعیت آن تا پایان سال ۲۰۲۱، ۲۷۸۲۱۸ نفر است همه آنها در شرق منطقه آناتولی شرقی واقع شده اند.
از لحاظ مساحت نیز چهل و هشتمین استان بزرگ ترکیه است که از جنوب با عراق، از غرب با شیرناک، از شمال با وان و از شرق با ایران همسایه است. جمعیت استان حکاری ۲۷۸۲۱۸ نفر است.
در سال ۲۰۲۱ مساحت استان ۷۰۹۵ کیلومتر مربع بود که در هرکیلومتر مربع ۴۰ نفر در استان حضور دارند.
در این شهرداری ها ۵ بخش، ۸ شهرداری، ۵۶ محله و ۱۲۵ دهستان وجود دارد. تاریخ حکاری که به ترتیب بخشی از پادشاهی هوری و اورارتویی بود، پس از تسلط امپراتوری ایران تحت سلطه اعراب قرار گرفت. این شهر که بعداً تحت کنترل سلسله سلجوقیان درآمد، در سال ۱۵۳۶ به امپراتوری عثمانی پیوست.
حکاری که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود میزبان بسیاری ازملل است.
گزارش سفر از : محمدرضا ایازی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]