- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

اتوبان شهید کسایی تبریز تعریض می شود/ اضافه شدن یک باند به اتوبان

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان تبریز با اشاره به تعریض ۱۷ کیلومتر از باند شمالی اتوبان شهید کسایی تبریز گفت: با اتمام عملیات تعریض، یک باند به اتوبان‌کسایی افزوده خواهد شد و تردد رانندگان و بخصوص حمل و نقل کالا و مسافر با سهولت انجام می پذیرد.
به گزارش آذرقلم، محمد مسیب زاده اظهار کرد: ۶ دستگاه کمپرسی، دو دستگاه گریدر، دو دستگاه لودر، یک دستگاه بولدزر، یک دستگاه غلطک در این مدت با امکانات داخلی اداره تبریز و همکاری مردم بازسازی شده و بر عمر انقلابی آنها افزوده شده است.

وی با اشاره به تعریض ۱۷ کیلومتر از باند شمالی اتوبان کسایی توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان افزود: با اتمام عملیات تعریض، یک باند به اتوبان‌کسایی افزوده خواهد شد.

اضافه شدن یک باند به اتوبان شهید کسایی تبریز

اتوبان کسایی تبریز یا طفل سر راهی؟!

گزارش از: محمدامین خوش نیت
آذرقلم: بر اساس تفاهم نامه ای بین شهرداری و اداره راهداری مقرر شد شهرداری سریعا نسبت به انتقال و جابجایی درختان وسط رفیوژ اقدام نماید. این دستورالعمل در کوتاه ترین زمان ممکن توسط شهرداری تبریز به انجام رسید اما ادارات دیگر تاکنون زیر بار مسئولیت انجام وظیفه و تعهد خویش نرفته اند.

آذرقلم: اتوبان شهید کسایی به عنوان اولین کنارگذر کلانشهر تبریز که کار مطالعات و نقشه برداری های آن از سال های قبل از انقلاب شروع شده بود اوایل دهه شصت به بهره برداری رسیده است. اتوبانی که در همان سال های نخست بهره برداری، اثر شایان توجهی در کاهش بار ترافیکی داخل شهر و کاهش تصادفات رانندگی معابر تبریز بر جای گذاشت. تا جایی که از آن به عنوان یک طرح موفق در حوزه راهسازی و کاهش بار ترافیکی یاد می شد. اما رفته رفته با افزایش جمعیت و افزایش تردد ها از یک سو و افزوده شدن ورودی ها و خروجی های غیراستاندارد به پیکره آن، از سوی دیگر منجر به افزایش ترافیک و شلوغی و کانونی برای وقوع تصادفات رانندگی خونین گردید.
آزادراه شهید کسایی یا کنارگذر جنوبی تبریز یک آزادراه به طول ۱۹ کیلومتر در جنوب شهر تبریز است که در امتداد مرز جنوبی این شهر، جنوب شرقی تبریز را به جنوب غربی آن متصل می‌کند. این آزادراه، در واقع بخشی از آزادراه تهران–تبریز را تشکیل می‌دهد که در ادامه به کنارگذر غربی تبریز (آزادراه شهید باکری) منتهی شده و در نهایت به بازرگان و از آنجا نیز به اروپا متصل می‌شود.
بنا به اعلام پلیس راهور، آزادراه شهید کسایی تبریز دو دهم درصد از کل راه‌های استان را شامل می شود اما شش درصد تصادفات استان در این مسیر اتفاق می‌افتد! به عبارت دیگر ایم مسر به یکی از نقاط حادثه خیز و مرگبار شمالغرب و ایران مبدل شده است.
موضوع احداث این اتوبان و طرح مطالعاتی آن در اوایل انقلاب، مطرح شده و بعد از انقلاب نیز عملیات اجرایی آن شروع و به بهره برداری رسیده است. هم اکنون روزانه به طور متوسط بالغ بر ۶۳ هزار تردد خودرو از سمت تهران به تبریز و ۵۵ هزار تردد خودرو از سمت تبریز به تهران انجام می‌گیرد که رقمی قابل توجه است.
به گفته اورجعلی علیزاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، وضعیت ترافیکی و تردد خودروها در دوران اجرای پروژه با ترافیک امروز قابل مقایسه نیست چرا که امروز بالای ۱۳۰ هزار تردد روزانه در هر دو باند این اتوبان انجام می‌گیرد که حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد آن مربوط به ترافیک درون شهری و باقی مربوط به ترافیک برون شهری می‌شود.
به گفته علیزاده، اوایل دهه ۹۰، اداره راه و ترابری استان (اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کنونی) توافق نامه‌ای را در راستای ارتقای تعداد لاین‌های این اتوبان از چهار به شش لاین با مشارکت شهرداری وقت تبریز امضا کرد. بر اساس این توافق، قرار شد تا یک لاین در ضلع لاین جنوبی اتوبان توسط اداره راه و ترابری و یک لاین شمالی توسط شهرداری احداث شود.
علیزاده اظهار می کند: ما در همان سال، موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده و پیمانکار را استخدام کردیم و در نهایت لاین سوم جنوبی اتوبان احداث شد؛ حتی اکنون نیز در این مسیر، مشکل ترافیکی نداریم اما لاین برگشتی یعنی مسیر تهران به آذرشهر که قرار بود توسط شهرداری اضافه شود، تاکنون عملیاتی نشده است.

مطالب مرتبط:

https://azargalam.ir/%d8%a7%d8%aa%d9%88%d8%a8%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%b3%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%aa%d8%a8%d8%b1%db%8c%d8%b2-%db%8c%d8%a7-%d8%b7%d9%81%d9%84-%d8%b3%d8%b1-%d8%b1%d8%a7%d9%87%db%8c%d8%9f/[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]