- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

درگذشت عارف پنهان: آیت‌الله فاطمی‌نیا به ملکوت اعلی پیوست+ زندگی نامه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: آیت الله سید عبدالله فاطمی‌نیا استاد برجسته اخلاق و مورخ اسلامی بامداد امروز به ملکوت اعلی پیوست. آن مرحوم از خطبای شهیر و اساتید اخلاق کشور محسوب می شدند و اصالتی آذربایجانی داشتند.
به گزارش آذرقلم، آن مرحوم که اصالتا آذربایجانی و از خطبای شهیر و اساتید اخلاق شهر تهران محسوب می‌شدند، پیش از همه تحت تعالیم پدر بزرگوارش آیت الله سید اسماعیل اصفیائی از علما و عارفان عصر خویش بود.

آیت‌الله فاطمی‌نیا استاد مسلم اخلاق و عاشق اهل بیت(ع)/ چرا استاد فاطمی‌نیا را شاگرد باواسطه سیدعلی آقا قاضی می‌دانستند؟
آیت الله مصطفوی تبریزی علامه محمد حسین طباطبایی، آیت الله الهی؛ برادر علامه طباطبایی، آیت الله محمد تقی آملی، آیت الله سید رضا بهاءالدینی و آیت الله بهجت از اساتید حجت الاسلام و المسلمین فاطمی نیا بودند و می‌توان گفت که ایشان با یک واسطه، از شاگردان مکتب عرفانی آیت الله قاضی به شمار می‌رفت، چرا که تقریباً تمامی اساتیدشان از شاگردان سرّ حضرت آیت الله قاضی بودند.

آیت‌الله فاطمی‌نیا از جمله کارشناسان علوم اسلامی می‌باشند که به تحقیق و پژوهش در این زمینه اشتغال داشتند؛ از دیگر فعالیت‌های ایشان می‌توان به تدریس در حوزه‌های علمیه، حضور در برنامه‌های مذهبی صدا و سیما به عنوان کارشناس و سخنرانی در مراکز حوزوی و دانشگاهی اشاره نمود.
این استاد اخلاق در مورد علم رجال و عرفان نظری دارای آگاهی گسترده‌ بوده و در عین حال بیش‌تر به خطابه در منابر عمومی می‌پرداختند.
آیت‌الله فاطمی‌نیا از مفسران معروف و زبردست صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه به‌شمار می‌رود و در جلسات متعددی در این موارد به سخنرانی پرداخته‌ است.
این عالم ربانی و استاد اخلاق کشور سرانجام پس از عمری تلاش برای ترویج مکتب اهل بیت (ع) بامداد امروز دارفانی را وداع گفت.

زندگینامه استاد عبدالله فاطمی‌نیا
در تاریخ ولادت ایشان چند نقل آمده است: نقل اول سال ۱۳۱۷، نقل دوم در کتاب سه جلدی نکته‌ها از گفته‌ها سال ۱۳۲۴ و در نقل سوم سال ۱۳۲۵ ذکر شده است. آن بزرگوار در تبریز به دنیا آمدند.

همسر و فرزندان آیت الله سید عبدالله فاطمی‌نیا
این عالم بزرگوار سال ها پیش ازدواج کرده و دارای همسر و چند فرزند بود. فرزند ارشدشان سید حسن فاطمی نیا داماد آیت‌الله بهشتی است که در رشته ادبیات و هنر تحصیل کرده و فوق لیسانس فقه و مبانی حقوق می باشد و حالا مدرس حوزه است.
سید حسن فاطمی‌نیا فرزند ارشد آیت‌الله فاطمی‌نیا: مهم‌ترین ویژگی اخلاق و رفتاری پدرم مهربانی، بردباری و خوش‌رفتاری ایشان همیشه در ذهنم بسیار پررنگ است.
البته ایشان به مسائل مهمی مثل حق‌الناس و عدم سوءاستفاده از امکانات بیت‌المال بسیار توجه می‌کنند که برای ما نیز خیلی مهم است.

تألیفات

شرح و تفسیر زیارت جامعه کبیره، پیاده شده سخنرانی‌های ایشان در این زمینه است.

دوره سه جلدی «کتاب نکته‌ها از گفته‌ها» (گزیده‌ای از سخنرانی‌های استاد فاطمی‌نیا، گردآورنده و ناشر: بخش فرهنگی مسجد و حسینیه الزهراء مشهد).

روضه‌های استاد فاطمی‌ نیا

فرهنگ انتظار (سید عبدالله فاطمی‌ نیا).

همچنین از ایشان مقالاتی در نشریات مختلف به چاپ رسیده‌ است.

ویژگی‌ها

شاید بتوان گفت که بزرگ‌ترین ویژگی ایشان کتمان و مکتوم بودنشان بود! ایشان را کوهی از تواضع می‌توان یافت. این فرموده بزرگان است که:

«آقای فاطمی نیا قطعاً از اولیاء خدا هستند»

ویژگی دیگر این بزرگ مرد الهی عشق عجیب ایشان به اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) بود.

کراماتی نیز از زبان برخی اهل سلوک در مورد ایشان بر زبانها جاریست، اما خودشان هیچ گاه به بیان و تایید آنها نپرداخته اند. گاهی در منبرهایشان گریزی کوتاه و لطیف می زنند، اما زود رد می شوند. به هر حال همنشینی با گلهای نابی چون آیت الله بهاءالدینی، آیت الله بهجت، علامه طباطبایی، آیت الله مصطفوی و چهل سال رفاقت صمیمانه با فرزند میرزا علی آقای قاضی که دست توانایی در سلوک و عرفان و سلک پدرشان داشتند، قطعاً گلاب نابی در وجود ایشان پدید می آورد. گر چه ایشان خود گلی ناب از گلستان اولیای الهی اند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]