- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

آبگوشت، غذای خاطره انگیز خانواده های ایرانی و آذربایجانی + تصاویر

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

آبگوشت

آذرقلم: آبگوشت یکی از غذا های سنتی و قدیمی کشورمان است که بین مردم محبوبیت خاصی دارد. آبگوشت در شهر های مختلف به سبک‌ های خاص پخته می‌شود. این غذای خوشمزه و لذیذ با مواد مختلفی مانند گوشت و حبوبات پخته می‌شود. آبگوشت از آن دسته غذا هایی است که دور هم می‌چسبد و همه ایرانی ها به ویژه آذربایجانی ها با این غذای بی نظیر و عالی خاطره خوش دارند.

 

مواد لازم تهیه آبگوشت :

 

 

طرز تهیه آبگوشت :

نخود را از شب قبل در آب خیس کنید و چند بار آب آن‌ ها را عوض کنید تا نفخ حبوبات از بین برود.

گوشت را با نخود، لوبیا، پیاز، سیر و گوجه‌ فرنگی در قابلمه بگذارید و ۶ تا ۸ لیوان آب روی مواد بریزید. می‌توانید پوست گوجه‌ فرنگی‌ ها را قبل از ریختن در قابلمه جدا کنید.

زیر قابلمه را روشن کنید تا آبگوشت با حرارت کم پخته شود و حسابی جا بیفتد. پس از جا افتادن، سیب‌ زمینی‌ ها را به مواد اضافه کنید.

زمانی که حبوبات نرم شدند، نمک و فلفل به غذا بیفزایید. می‌توانید برای خوش‌ رنگ شدن، ۲ قاشق غذاخوری رب‌ گوجه‌ فرنگی در مقداری روغن تفت داده و به آبگوشت اضافه کنید. این کار را در صورت تمایل انجام دهید.

 

نکته مهم در مورد این غذای سنتی این است که هرچه زمان بیشتری برای پخت آن صرف کنید، جا افتاده‌ تر و خوشمزه‌ تر می‌شود.

پس از اینکه غذا آماده شد، آب را در کاسه‌ ای کشیده و با نان ترید کنید. مواد را هم بکوبید و به‎ عنوان گوشت کوبیده سرو کنید.

آبگوشت را با انواع مخلفات مانند سبزی خوردن، ترشی، سالاد شیرازی، زیتون، پیاز و ماست مصرف می‌کنند.

 

دیزی

برخی برای اینکه طعم آبگوشت کمی ترش‌ تر شود، در آن لیمو عمانی می‌اندازند. برای این منظور، یک ساعت قبل از آماده شدن غذا، دو عدد لیمو عمانی را با چنگال سوراخ کرده و به غذا اضافه کنید. در انتها و پس از پخت، لیمو عمانی‌ ها را دور بیندازید.

 

دیزی یا آبگوشت ؟

برخی به آبگوشت دیزی هم می‌گویند. در واقع دیزی نوعی آبگوشت است که در ظرف های مخصوصی به نام دیزی و در تنور یا فر پخته می‌شود. در گذشته مردم مواد آبگوشت را در ظرف های دیزی سفالی یا دیزی سنگی می‌گذاشتند و اگر در خانه تنور نداشتند، ظرف ها را به نانوایی می‌دادند تا در تنور بگذارند و دیزی آماده شود.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]