- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

ایرانی‌ها ۲ برابر دنیا مرغ می‌خورند!/ مازاد 40 درصدی تولید تخم مرغ و کسری 15 درصدی تولید مرغ در آذربایجان شرقی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت: به‌طور میانگین مصرف سالانه مرغ در کشور 31 کیلوگرم و در جهان 15 کیلوگرم است که نشان از مصرف بیش از دو برابری و مازاد است.
وی ادامه داد: سالانه 85 هزار تن گوشت مرغ و 94 هزار تن تخم‌مرغ در استان تولید می‌شود که به ترتیب 3 درصد و 10.5 درصد تولید کل کشور را شامل می‌شود که از لحاظ تخم‌مرغ استان آذربایجان‌شرقی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.طلوع‌حیات در رابطه با واحدهای تولید مرغ‌های گوشتی و تخمگذار، گفت: از لحاظ تخم‌مرغ حدود 40 تا 50 درصد مازاد تولید داریم که به استان‌های دیگر صادر می‌کنیم اما از لحاظ گوشت مرغ حدود 15 درصد از استان‌های همجوار تامین می‌شود.
مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان، یادآور شد: استان آذربایجان‌شرقی از لحاظ مرغداری‌های مادر تخمگذار رتبه اول کشور را داراست و 20 درصد جوجه‌های تخمگذار و 6 درصد جوجه‌های گوشتی کشور از طریق استان تامین می‌شود که با این شرایط توانایی صادرات به استان‌ها و کشورهای دیگر را دارد.
وی در ادامه با مقایسه سرانه مصرف گوشت مرغ، تصریح کرد: به‌طور میانگین مصرف سالانه در کشور 31 کیلوگرم و در جهان 15 کیلوگرم است که نشان از مصرف بیش از دو برابری و مازاد است.
طلوع‌حیات افزود: در محصول تخم‌مرغ سرانه مصرف استانی 12 کیلوگرم است که در مقایسه با میزان تولید استان که 25.5 کیلوگرم است شرایط بهتری داشته و نه تنها خودکفا هستیم بلکه نیاز استان‌های دیگر را نیز تامین می‌کنیم.
مدیر طیور سازمان جهادکشاورزی استان، افزود: قیمت مرغ که اخیراً به خاطر جنگ اقتصادی، حواشی زیادی ایجاد کرده در مقایسه با تورم و سایر محصولات خوراکی افزایش آنچنانی نداشته، چرا که کیفیت این محصول کاهش پیدا نکرده اما مردم با رصد قیمت‌ها در بازار متوجه هستند که اکثر محصولات با کاهش کیفیت، افزایش قیمت زیادی داشته‌اند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]