- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

مرمت و ساماندهی ۳ اثر تاریخی شهرستان شبستر/ حمام تسوج احیا می شود

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

آذرقلم: معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از مرمت و ساماندهی حمام تاریخی تسوج، عمارت اربابی تیل و خانه جهادی دیزج خلیل از توابع شهرستان شبستر خبر داد.

به گزارش آذرقلم، علیرضا قوچی ضمن اعلام این خبر، گفت: طی بازدیدهایی که از حمام تاریخی تسوج، عمارت اربابی تیل و خانه جهادی دیزج خلیل شهرستان شبستر انجام شد، اقدامات لازم جهت تسریع امور مربوط به این سه اثر تاریخی در دستور کار قرار گرفت.

او با اشاره به اینکه تملک حمام تاریخی تسوج به صورت مشترک به شهرداری تسوج و سازمان اوقاف استان تعلق دارد، از بررسی روند عملیات مرمت و ساماندهی این اثر تاریخی طی بازدیدهای اخیر خبر داد و گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای رسالت حفاظتی و صیانتی خود طی چند مرحله مرمت این حمام تاریخی را انجام داده اما با توجه به مشارکتی بودن عملیات فوق، مراحل محوطه‌سازی و اجرای دیوار حائل که تاکنون انجام نشده می‌بایست توسط شهرداری در اسرع وقت اجرا شود.

قوچی در ادامه از برنامه‌های آتی مرمتی این اداره کل با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان در حمام تاریخی تسوج خبر داد.

معاون میراث فرهنگی استان در ادامه به روند مرمت “عمارت اربابی روستای تاریخی تیل” از توابع شهرستان شبستر اشاره کرد و گفت: بخش عمده مرمت “عمارت اربابی روستای تاریخی تیل” نیز با مشارکت بخش خصوصی و اداره کل میراث فرهنگی انجام شده است که تکمیل مرمت این اثر تاریخی نیز طی سال ۹۹ با نظارت این اداره کل تداوم خواهد داشت.

قوچی در خاتمه از پیگیری ثبت درختان کهنسال و قنات دیزج خلیل خبر داد و گفت: مرمت خانه جهادی دیزج خلیل طی چند مرحله توسط این اداره کل انجام شده و طی سال جاری مراحل آتی مرمتی آن با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان تداوم خواهد داشت، با توجه به اینکه بنا خانه جهادی دیزج خلیل و عرصه آن به ثبت رسیده است، لذا این اداره کل ثبت چند درخت کهنسال و قنات این عرصه را نیز در دستور کار قرار داده است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]