- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

روحانی: استعفا، معنا ندارد/ آمار کشته‌های حوادث آبان در اختیار پزشکی قانونی است / باور اشتباه موردی هواپیمای اوکراینی سخت است

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: دکتر حسن روحانی ، رئیس جمهور در پاسخ به برخی شایعات در خصوص احتمال استعفایش گفت: استعفا به نظر من معنا ندارد. ما از آغاز آمدیم به مردم وعده‌ای داده‌ایم و پای وعده و قول خود تا پایان خواهیم بود. هیچوقت در ذهنم استعفا مطرح نبوده است.

به گزارش آذرقلم، رییس جمهور در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی از شایعات منتشر شده در روزهای اخیر، بحث استعفا را بی‌اساس دانست و گفت: مشکل ما این است که بعد از انتخابات هم رقابت را ادامه می‌دهیم و می‌خواهیم به مردم بگوییم اشتباه کردید. مردم اشتباه نمی‌کنند.
حسن روحانی در این نشست به سوالات مختلفی در این خصوص پاسخ داد که بخشی از آنها را می‌خوانید:
▪️ماه‌های اولیه‌ چیزی در ذهنم بود به دلایلی که خدمت رهبری اعلام کردم. هنوز مراسم تحلیف و تنفیذ نبود. به رهبری گفتم اگر فکر می‌کنید دولت یا فرد دیگری بهتر است آماده‌ام کنار بروم. ایشان به شدت رد کردند و فرمودند به هیچ عنوان و دلم می‌خواهد تا روز آخر و ساعت آخر.
حسن روحانی افزود: بار دیگر در سال ۹۷ مطرح کردم، ایشان فرمودند حتی اجازه نمی‌دهم یک ساعت زودتر مسئولیت را تحویل دهید. من هم از ابتدا نظرم همین بوده است. همه مردم تا امروز از نظام و دولت حمایت کرده‌اند. اگر شرایط بهتر می‌خواهیم باید حمایت کنیم.
روحانی در ادامه با انتقاد از ارسال لوایح پالرمو و تامین مالی تروریسم به مجمع تشخیص مصلحت گفت: دو لایحه پالرمو و لایحه الحاقی مربوط به تامین مالی تروریسم در مجلس تصویب شد و در شورای نگهبان هم مساله‌ای نبود اما متاسفانه به مجمع تشخیص مصلحت رفت منتها برخلاف روال معمول این اتفاق افتاد.
▪️ چیزی که اخیرا مرسوم شده این است که گروهی در مجمع به عنوان ناظر بگویند لایحه دولت یا مصوبه مجلس با مصوبات مجمع نمی‌خواند. این روند در قانونگذاری سابقه طولانی ندارد یعنی مجمع که باید حل اختلاف کند، خودش یک طرف دعوا شده است.
روحانی تصریح کرد: امام بیانی دارند که می‌فرمایند اگر چیزی را دولت گفت مصلحت کشور است و لازم است و در کمیسیون مجلس همین تشخیص داده شد و پارلمان هم تشخیص داد، برای مصلحت کافی است منتها برای احتیاط بیشتر مجمع تشخیص را قرار می‌دهم. متاسفم از آنچه امروز پیش آمده منتها از توان دولت خارج است. چند بار مکاتبه کردیم و چند بار صحبت کردم با رهبری. ایشان صریحا فرمودند نظر مخالفی نسبت به این لوایح ندارم.
روحانی گفت: اقدامات من موثر واقع نشده که سخنرانی عمومی کرده‌ام. هر وقت در سخنرانی عمومی موضوعی را مطرح کردم، مردم بدانند هر اقدامی لازم بوده انجام داده‌ام و به نتیجه نرسیده‌ام. باید به مردم بگویم نقد دارم و اگر نگویم خیانت کرده‌ام.
روحانی در ادامه گفت: مردم ما در برابر سه گزینه‌اند: انتخاب مطلوب، انتخاب محدود، بدون انتخاب. اگر انتخاب مطلوب نبود، انتخاب محدود را هم کنار بگذاریم و قهر کنیم؟ این ضرر است. مثالی می‌زنم. پولی دادید و قرار است کارخانه ماشینی بدهد. قرار بوده ۳۰ رنگ عرضه کند، ۲۲ رنگ گذاشته. اگر نروی بگیری، هر رنگی کارخانه بخواهد برای شما می‌فرستد. (خنده روحانی و حضار)
همه شاخص‌های کشور پایین است. در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی دنیا را داشتیم، یعنی ۱۲,۵ درصد. بدلیل اینکه برجام اجرا شد و روابط بانکی با دنیا برقرار کردیم. صادرات نفت ما افزایش یافت و زندگی مردم بهتر شد.
▪️هیچ زمانی در تاریخ ایران، هیچ دولتی اقتصاد بدون نفت را تجربه نکرده است. اما ما در سال ۹۷ و بویژه ۹۸ اقتصاد بدون نفت را تجربه کردیم.
▪️ نمی‌دانم اشکال برخی به روند کار دولت است یا لبخند بنده. قطعا مردم مشکل دارند و اینکه زندگی مردم وفق مرادشان نیست، درست است، زیرا ما با یک تحریم بی‌سابقه در دنیا مواجه شده‌ایم. وقتی فشار وارد می‌شود، حتما تاثیرگذار است.
▪️ همه شاخص‌های کشور از لحاظ امینتی، اقتصادی و سیاسی، کمتر است.
▪️ دولت تنها و مجلس تنها و قوه قضاییه تنها موفقیتش کم خواهد بود. ما نامی از شورای نگهبان نبردیم تا حالا بلکه صحبت از ناظران کردیم. انتقاد هم که اشکالی ندارد. اگر می‌خواهیم همین را هم تعطیل کنیم. به عنوان رئیس جمهور موظفم نقض قانون اساسی را اطلاع دهم. متولی قانون اساسی و بالاتر از ناظر و مسئول اجرای قانون اساسی، رئیس جمهور است. کاش ما هم مثل شورای نگهبان، فقط ناظر بودیم.
آمار کشته‌های حوادث آبان در اختیار پزشکی قانونی است
اینکه در حوادث آبان ماه، چند نفر کشته شده‌اند، آمارش در اختیار پزشکی قانونی کشور است و می‌توانند اعلام کنند و مشکلی نیست اما آمار واقعی آنچه اعلام شده با آنچه در رسانه‌ها اعلام می‌شود فاصله زیادی دارد.
▪️ ما باید تلاش کنیم اعتماد مردم را برگردانیم. در آبان یک علامتی داده شد که علامت غلطی بود. صبح جمعه که بنزین با نرخ جدید اعلام شد، ما هیچ مشکلی نداشتیم اما غروب، حرکاتی شروع شد. علامتش این بود که گویی موضوعی اختلافی و فشاری حاکمیتی وجود دارد.
▪️ مردم هم برخی فکر کردند عده‌ای موافق و مخالفند. ذهن مردم را مغشوش کردند در حالیکه تصمیم دولت نبود بلکه تصمیم کل نظام بود و هر سه قوه به اتفاق رای داده و رهبری تایید کرده بودند.
▪️ تا صبح یکشنبه تردید را نشر می‌دادند تا رهبری که تصریح فرمودند، شبهه برطرف شد و شب دوشنبه هیچ مساله‌ای نداشتیم. از شبهه‌افکنی آگاهانه یا ناآگاهانه شروع شد.
▪️ در حادثه آبان، رسانه‌های خارجی اغراق و مبالغه کردند. یک عددی را اعلام کردند و روزانه صد نفر صد نفر بالا بردند. اینها کاملا نادرست است.
▪️ از ابتدا هم گفته بودم در این زمینه نیروهای خودی، پلیس، بسیج، عابران و مردم عادی از کسانی که متعرضین و مهاجمان بوده‌اند، تفکیک شود.
▪️ اینکه چند نفر کشته شده‌اند آمارش در اختیار پزشکی قانونی کشور است و می‌توانند اعلام کنند و مشکلی نیست اما آمار واقعی آنچه اعلام شده با آنچه در رسانه‌ها اعلام می‌شود فاصله زیادی دارد.
▪️ در موضوع بنزین، دولت یک ریال برای مخارج خود استفاده نمی‌کند. کل اضافه درآمد بنزین به ۶۰ میلیون نفر داده می‌شود. آمار تورم ما در چند ماه پیش ۵۲ درصد بوده و امروز ۲۶ درصد است. تورم ۱۲ ماهه ما ۳۸ درصد شده است. مردم و دولت این کار را کرده‌اند.
حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی
باور اشتباه موردی هواپیمای اوکراینی سخت است

در مورد هواپیمای اوکراینی یک اشتباه موردی رخ داد. آنقدر عجیب و غریب بود که انسان باورش نمی‌شد و اگر کسی به من می‌گفت، باور نمی‌کردم. همین الان هم باورش سخت است.
من هفت سال مسئول پدافند بودم و چنین حادثه‌ای در تاریخ ایران رخ نداده بود. برای همه هم عجیب بود لذا تا بررسی کنند و به نتیجه برسند، زمان برد.
باید یک مقام مسئول به ما رسما اطلاع می‌داد؛ گرچه تخمین‌هایی بود در ذهن ما. ممکن بود به صورتی تسریع می‌شد یعنی مثلا پنجشنبه غروب اعلام می‌شد. این به اعتماد مردم لطمه زد اما به نظرم تعمدی نبود. نیروی مسلحی که همواره افتخار آفریده، این اشتباه را به عهده گرفت و عذرخواهی کرد و من هم ستایش می‌کنم از سپاه که هم پاسخ صریح به ترور شهید سلیمانی داد و هم به مردم در قضیه هواپیمای اوکراینی اطمینان داد که چنین حوادثی تکرار نشود. نباید این حوادث به اتحاد ما ضربه بزند.
در موضوع هواپیمای اوکراینی حادثه صبح چهارشنبه اتفاق افتاد و ما در دولت بودیم. آنچه در دولت مطرح شد، یک «سانحه» بود و من هم پرسیدم ۷۳۷MAX بود یا خیر، که معلوم شد نبوده است. ما بعد از ظهر جلسه شورای عالی امنیت ملی داشتیم که برای ماجرای عین‌الاسد بود. ۳ تا ۵ و نیم جلسه بود و در آن هم گرچه بحث اصلی‌مان نبود اما آنجا هم «سانحه» مطرح شد.
شب لحن رئیس جمهور اوکراین متفاوت بود و اطلاعاتی را می‌داد. شب با وزیر راه صحبت کردم که باز هم «سانحه» مطرح شد، زیرا پدافند هوایی می‌گفت شلیکی نبوده است. پنجشنبه شبهات ما بیشتر شد. غروب پنجشنبه که با ستاد کل صحبت می‌کردم تقریبا احتمال قوی بود که خطایی صورت گرفته است. گفتم اگر همین‌طور فکر می‌کنید، اعلام رسمی کنید. گفتند هنوز شبهاتی داریم.
قبل از ظهر جمعه جلسه‌ای داشتند و حدود ساعت ۲ بعد از ظهر به جمع‌بندی رسیدیم. گفتم اعلام کنید، گفتند بیانیه می‌نویسیم. اولین لحظه به طور رسمی ۱۶:۳۰ جمعه بود، گفتم اعلام کنید.
می‌شد چند ساعتی زودتر اعلام شود اما آنقدر این خبر عجیب بود که باور نمی‌کردیم لذا کل ماجرا این بود. الان هم طبق مقررات بین المللی دنبال می‌کنیم و در حال مذاکره با اوکراین هستیم و امیدواریم حل شود.در مسائل امنیتی مربوط به نیروهای مسلح است و همواره همین روال بوده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]