- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

93 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد بدون آزمون جذب می شوند/ برای آزمون EPT جایگزین گذاشتیم

آذرقلم: رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد گفت: بیش از 93 درصد دانشجویان این دانشگاه از طریق دوره‌های بدون آزمون و تنها حدود 7 درصد دیگر با شرکت در کنکور سراسری جذب می‌شوند.

 به گزارش آذرقلم به نقل از فارس، «مرکز سنجش و پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد، قبلاً با عنوان مرکز آزمون کار برگزاری کنکور این دانشگاه را انجام برعهده داشت. از آنجایی که دانشجویان دانشگاه آزاد از طریق آزمون سراسری آزاد  جذب می‌شدند آزمون‌های ورودی در مقاطع مختلف برگزار می‌شد. اما در حال حاضر ناظر به مصوبات کشور در این حوزه،  آزمون‌های ورودی دانشگاه آزاد برگزار نمی‌‌شود. اما دفترچه پذیرش دانشجو در این دانشگاه وجود دارد و کار پذیرش انجام می‌شود. این اقدام در مورد تمامی رشته محل‌های دانشگاه آزاد و در تمامی مقاطع انجام می‌شود.»

مطالبی که خواندید بخشی از گفته‌های بهروز طهماسب کاظمی رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی است .

او در جواب این سوال که در حال حاضر ظرفیت دانشگاه آزاد برای ورود دانشجویان چقدر است؟ گفت:

دانشگاه آزاد اسلامی  در بعضی از رشته‌ها حتی توان جذب همه متقاضیان کشور را دارد. البته بسته به رشته و مقطع، ظرفیت دانشگاه متفاوت است. در رشته‌های علوم پزشکی از ۱۰۵ رشته دایر در دانشگاه‌های علوم پزشکی تنها ۲۳ رشته در دانشگاه آزاد دایر است که البته با سیاست‌ها و حمایت‌های وزیر محترم بهداشت و ریاست محترم دانشگاه در حال ایجاد ظرفیت در سایر رشته‌های علوم پزشکی هستیم. البته چارچوب‌های آمایش سرزمینی را در ارائه دوره‌ها در کشور رعایت می‌کنیم و سعی می‌کنیم در این زمینه یار خوبی برای سایر زیر نظام‌های آموزش پزشکی باشیم. به عنوان مثال در یک سال گذشته بیش از هزار تخت بیمارستانی را وارد چرخه ارائه خدمات درمانی و آموزشی علوم پزشکی کرده‌ایم.در سایر رشته ها در بسیاری از رشته محل‌ها درسالهای اخیر ظرفیت دانشگاه تکمیل نمی‌شود.

بخشی از اظهارات طهماسب کاظمی:

*  بیش از ۹۵ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد بدون آزمون جذب می‌شوند

*  آن چیزی که به داوطلب فرصت قبولی می‌دهد همان انتخابش است

* در پذیرش براساس سوابق تحصیلی از معدل بالا به معدل پایین داوطلبین در اولویت جذب قرار می‌گیرند

* برای آزمون EPT جایگزین گذاشتیم

در حال حاضر دانشگاه آزاد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو دارد.

* نفرات اول آزمون سراسری در رشته ریاضی در سال‌های اخیر عمدتاً  رشته کامپیوتر را انتخاب می‌کنند در حالی‌ که سالهای قبل تر این‌طور نبود
* وقتی که شما صندلی‌های پُرمتقاضی دانشگاه‌ها را به دانشجویان مستعد‌تر بدهید باید کنکور برگزار کنید
* دانشجو می‌خواهد دانشگاه دولتی را انتخاب کند و رایگان درس بخواند
* چون دانشجو نیست صندلی خالی می‌ماند

کدام رشته ها در دانشگاه آزاد پرمتقاضی است؟

 کاظمی: در گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری رشته‌های علوم پزشکی،  در گروه آزمایشی علوم انسانی رشته‌های روانشناسی، حقوق، حسابداری، مدیریت و ناظر به مسائل شغلی که در حوزه نیاز معلمان وجود دارد و کمبود نیروی معلم، آموزش ابتدایی چه در مقطع کاردانی و کارشناسی در شهرستان‌ها متقاضی زیاد داریم. در گروه آزمایشی ریاضی  رشته‌های کامپیوتر، صنایع، عمران و معماری متقاضی زیاد دارند و رقابتی‌تر هستند. در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم همین‌طور است.البته در مقاطع مختلف انتخاب اول داوطلبان در کنکورهای مختلف متفاوت است، انتخاب اول صد نفر کنکور مدام در حال تغییر است و متفاوت است. ناظر به نیاز بازار کار در داخل یا در بازار کار جهانی افراد انتخاب می‌کنند و می‌خواهد تخصصی پیدا کند و شغل پیدا کند.

* برای آزمون EPT جایگزین گذاشتیم

ما یک دوره جایگزین EPT گذاشتیم که در سه سطح یک، دو و سه است. که در پایان هر دوره باید نمره حداقلی ۵۰ را کسب کند. که اگر آن  را کسب کند ما اجازه می‌دهیم که به آزمون جامع برود و ادامه تحصیل بدهد. آخرین بخشنامه این بود که فرد اگر در کلاس‌های تعیین سطح شرکت کند حتی می‌تواند آزمون جامع شرکت کند منتها این دوره را فقط برای  ترم اول بعد از آزمون جامع اجازه می‌دهیم.برای حل مشکل ورودی های سال ۹۵ این کار را کردیم ولی در مورد دانشجویان سال  ۹۸ اعلام کردیم که اجبار است که ورودی ۹۸ باید آزمون تعیین سطح بدهد و حدود 5 هزار نفر از دانشجویان ورودی جدید دانشجوی دکتری که حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد بودند شرکت کردند. اینها آزمون دادند که دانش زبانی‌شان در چه سطحی است. اگر سطحش پایین باشد باید دوره‌های آموزشی ما برود و دانش و مهارت زبانی خود را ارتقا بدهد. چون ما متعهد هستیم که توانمندی ومهارت دانشجویان خود را مطابق با دوره دکتری ارتقا ببخشیم.

 کاظمی: باید دانشجویان هر دوره مجازی را طی 2 ماه بگذارند و اگر دانشجویان بعد از آزمون جامع این دوره را ادامه ندهند، ترم دومش قفل می‌شود و باید نمره EPT بیاورد و یا سر کلاس برود در غیر این صورت اجازه ادامه نمی‌دهیم دلیلش این است که مهارت زبانی این فرد رشد کند. برای این منظور یکسری استانداردها برای حوزه هیأت علمی‌ زبان خارجی دانشگاه تعریف کردیم تا کیفیت آموزش را بالا ببریم  و استاد باید امتحان بدهد و باید واحدها را پاس کند تا ما مجوز تدریس این دوره‌ها را به او بدهیم. در زیرساخت‌های واحدها استانداردهایی تعریف کردیم، اگر واحد این استانداردها را داشته باشد اجازه برگزاری دوره جایگزینی EPT به آنها می‌دهیم. اما در حال حاضر واحد الکترونیکی ما این دوره‌ها را برگزار می‌کنند.