- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

استاندارد آذربایجان شرقی شایعه توزیع شیرهای آلوده در تبریز را تکذیب کرد

آذرقلم: اداره کل استاندارد آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه ای شایعات مربوط به توزیع شیرهای پاستوریزه داراری سم آفلاتوکسین را تکذیب کرد.

به گزارش آذرقلم، در این اطلاعیه آمده است:

بر اساس استاندارد ملی ۹۳ ، شیرهای پاستوریزه باید از نظر سم قارچی آفلاتوکسینm1 کنترل و آزمایش گردند . بر همین اساس کلیه واحدها تولیدی موظف به تست و کنترل این فاکتور در شیرهای خام دریافتی بوده و مستندات آن را به اداره استاندارد ارائه می نمایند . به عنوان مثال واحد تولیدی پگاه تبریز که روزانه به طور متوسط ۲۵۰ تن شیر خام دریافت می کند ، از طریق کیتهای تست آفلاتوکسین همه محموله های شیر خام را مورد آزمون قرار می دهد .  علاوه بر آن  سازمان ملی  استاندارد به طور منظم از واحدهای تولیدی و سطح بازار نمونه برداری و آزمون انجام می دهد که هیچ موردی از آفلاتوکسین m1 گزارش نشده است .
این اداره کل به عموم شهروندان عزیز در خصوص سلامت شیرهای پاستوریزه و استریلیزه بسته بندی شده، اطمینان خاطر داده و تاکید می نماید که این گونه جو سازی ها و شایعه پراکنی ها اساس علمی و واقعی نداشته و هدفی جز تخریب صنعت لبنیات و تشویش اذهان عمومی و تهدید امنیت غذایی جامعه ندارند . مجددا خاطر نشان می سازد اداره کل استاندارد آذربایجان شرقی نظارت دقیق بر محصولات غذایی و مخصوصا لبنیات پاستوریزه اعمال نموده و با جدیت ،  وظایف محوله در خصوص نظارت و تضمین سلامت غذایی را انجام می دهد .