- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

روند کاهش تراز دریاچه ارومیه متوقف شد/ افزایش ۶۸ سانتی‌متری ارتفاع دریاچه

آذرقلم: رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با اشاره به بارش‌های اخیر در حوضه آبریز دریاچه، گفت: تراز دریاچه ارومیه روند صعودی به خود گرفته‌است و این روند تا پایان فصل بارش‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

به گزارش آذرقلم به نقل از ایرنا، فرهاد سرخوش با اعلام اینکه این دریاچه هم‌اکنون بیش از سه میلیارد و ۴۳۰ میلیون مترمکعب آب دارد، افزود: حجم آب دریاچه در مقایسه با سال گذشته یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته‌است که با رهاسازی آب به سمت دریاچه و بارش‌های زمستانی این رقم افزایش می‎یابد.
وی با بیان اینکه مساحت نگین آبی آذربایجان نیز طبق آخرین پایش به دو هزار و ۸۲۸ کیلومترمربع رسیده، بیان کرد: وسعت این دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۶۸۹ کیلومترمربع افزایش نشان می‌دهد.
وی با اشاره به ثبت تراز یکهزار و ۲۷۱ متر و ۳۰ سانتی‌متری طبق آخرین پایش برای دریاچه ارومیه اظهار داشت: ارتفاع دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۶۸ سانتی‌متر بیشتر شده‌است و در صورت بهره‌برداری از طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال‌های آینده، تراز آن سالانه نزدیک به یک‌متر افزایش می‌یابد.
بنا به این گزارش، تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌است ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.
تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه هزینه شد؛ امسال نیز با وجود مشکلات اقتصادی دولت بیش از هفت هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال برای احیای نگین آبی آذربایجان اختصاص یافته‌است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال (از ۱۳۹۴) به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.