- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

طرح زوج و فرود خودروها، ترافیک تبریز را ۳۵ درصد کاهش داد

طرح زوج و فرود خودروها ترافیک تبریز را ۳۵ درصد کاهش داد

آذرقلم: مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز گفت: تعامل شهروندان تبریزی در راستای اجرای طرح زوج یا فرد خودروها، کاهش ۳۵ درصدی حجم ترافیک در هسته مرکزی شهر را به دنبال داشته است.

به گزارش آذرقلم، اصغر آدی بیگ اظهار داشت: مزیت اصلی اجرای طرح زوج یا فرد، کاهش حجم خودرو در محدوده مرکزی شهر و افزایش تقاضای استفاده از حمل و نقل عمومی در این محدوده است.

وی افزود: ترافیک موجود در هسته مرکزی شهر تبریز، یکی از مشکلاتی است که شهروندان در بعضی مواقع بخصوص در پیک ترافیک، با آن دست به گریبان هستند و حتی اصناف و کسبه بازار و اطراف بازار نیز به نوعی از این معضل ضرر می کنند.

آدی بیگ عنوان کرد: طرح زوج یا فرد از ۱۵ مهر ۹۸ به صورت رسمی شروع شده و تعامل شهروندان در راستای اجرای این طرح قابل تحسین است.

وی گفت: بنا بر اظهار پلیس و بررسی های به عمل آمده از دوربین های مرکز کنترل ترافیک، با اجرای این طرح شاهد کاهش ۳۵ درصدی حجم ترافیک در هسته مرکزی شهر هستیم.

طرح ترافیکی زوج و فرد خودروها از پانزدهم مهر در محدوده مرکزی شهر تبریز به طور رسمی آغاز شد؛ این طرح به صورت آزمایشی از دوم شهریور شروع شده بود.

بنا بر اعلام پلیس، این طرح به منظور کاهش بار ترافیکی محدوده مرکزی شهر تبریز در مسیرهای پل قاری به سمت میدان دانش سرا، راسته کوچه به سمت میدان نماز، تقاطع گجیل به سمت میدان نماز، تقاطع باغ فجر، شریعتی به میدان ساعت و چهارراه باغشمال به سمت میدان ساعت اجرا می شود.

زمان اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها در هسته مرکززی تبریز از ساعت ۱۰ تا ۱۴:۳۰ و ۱۷ تا ۲۰ است و تردد خودروهای سرویس مدارس، تاکسی ها، وانت های دارای پروانه کسب از سازمان بار در محدوده اجرای طرح زوج و فرد مجاز است.

اجرای طرح زوج و فرد در بافت مرکزی تبریز به دلیل آلودگی بالای هوا و ترافیک کمرشکن آن، در سال های اخیر از جمله مطالبات مردم و مسوولان کلان شهر تبریز بود، اما واقع شدن بازار تاریخی تبریز به عنوان قلب تپنده اقتصاد منطقه شمال غرب کشور در محدوده طرح، مانع از اجرای آن می شد.

در کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو وجود دارد که تردد آنها هوا را آلوده کرده و علاوه بر این آلودگی صوتی و بصری نیز ایجاد می کنند؛ این در حالی است که روزانه افزون بر ۵۰ هزار دستگاه خودرو نیز از دیگر شهرستان های ۲۰ گانه آذربایجان شرقی برای انجام امور اداری و شخصی خود به تبریز تردد می کنند.