|

آخرین عناوین:
  • تاریخ انتشار خبر :جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶ | کد خبر : 86420
  • پرینت

    اسماعیل منصف کارگردان فیلم سینمایی «کؤمور» مطرح کرد:

    می خواستم فیلمی ترکی بسازم که برچسب بومی نخورد/آذربایجان به شدت سینمایی است

    آذرقلم: کارگردان فیلم کومور می گوید: رسالت من این بود که فیلمی ترکی کار کنم که این پتانسیل را داشته باشد که برچسب بومی نخورد و به همین دلیل لهجه را فدای این اتفاق کردم؛ البته تلاش کردیم که این لهجه ها نزدیک هم باشند

    آذرقلم: نشست رسانه ای فیلم سینمایی «کؤمور» همزمان با اکران عمومی آن در تبریز با حضور عوامل آن برگزار گردید که اسماعیل منصف، کارگردان فیلم در این نشست پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه شد.

    به گزارش آذرقلم، کارگردان فیلم سینمایی «کؤمور» درباره انتخاب بازیکنان از شهرهای مختلف آذربایجان و یکسان سازی لهجه های این شهرها با ایده‌آل خود اظهار می دارد: وقتی وارد سینمای حرفه ای می شوید طبیعی است که انتظارتان از بازیگران به نسبت دیگر کارها، فرق داشته باشد؛ به ویژه اینکه ما نمی خواستیم فیلمی بسازیم که بگویند بازیگرانش بومی هستند یا ترکی حرف می زنند؛ این بازیگران می توانستند پرویز پرستویی یا شهاب حسینی باشند، ولی آنچه که مد نظر ما بود، ترکی حرف زدن بازیگران فیلم است؛ این انتظار را از بازیگران داشتم که ترکی حرف بزنند و می دانستم که در این باره و با توجه لهجه های مختلف، به محدودیت هایی بر خواهم خورد؛ طبیعی بود که نمی توانستم بازیگران فیلم را از یک شهر  مثل تبریز، اردبیل یا اورمیه انتخاب کنم و تقریبا از چند شهر بازیگر آوردم؛ مهمترین رسالت من این بود که فیلمی ترکی کار کنم که این پتانسیل را داشته باشد که برچسب بومی نخورد و به همین دلیل لهجه را فدای این اتفاق کردم؛ البته تلاش کردیم که این لهجه ها نزدیک هم باشند و شاید زبانی که ملکه ذهن من شده بود، زبان ترکی مورد استفاده در شهرهای نیر و نمین است و در این رابطه تدبیری اندیشیدیم که لهجه های مختلف به همدیگر نزدیک شوند.

    Image result for ‫فیلم کومور‬‎

    لوکیشن ها را زندگی کرده ام

    اسماعیل منصف درباره انتخاب لوکیشن های فیلم و فضای بازی که در اختیار بازیگران فیلم قرار داده است می گوید:  پیش از این فیلم کؤمور و طی سالهای ۷۸ تا ۹۴ من ۳ فیلم کوتاه در آن لوکیشن ها ساخته بودم و آشنایی خوبی با مردم منطقه داشتم؛ من قاچاقچی، ذغال فروش، زرگر را به عینه در آن منطقه دیده‌ام و سالهای سال دغدغه ای برای من شده بود که نمی توانستم به راحتی از کنار این صحنه ها رد بشوم.

    آذربایجان، گنجینه ای برای فیلم سازی

    کارگردان فیلم کؤمور درباره سینمای ترکی، آینده آن و علل کم کاری  در این حوزه نیز اعتقاد دارد: بخشی از آینده فیلم ترکی را ما رقم می زنیم و بخش دیگر آن از دست ما خارج است؛ من از ۴ فیلم کوتاهی که کار کرده ام، تنها یکی از آنها به زبان فارسی است و تنها اتفاق زندگی من بود و بر اساس نقدی که بر جامعه داشتم، ساخته بودم؛ ولی نه اینکه خدای ناکرده گاردی در مقابل این زبان داشته باشم که اعتقاد دارم  هر زبان در جایگاه خود قابل احترام است؛ منتها آذربایجان به شدت سینمایی است و بیش از یک سوم عمر من در این منطقه سپری شده  و زبان و مسائل منطقه چنان بر دوش من سنگینی می کند که اصلا ایده دیگری به ذهنم نمی رسد؛ به عبارتی دیگر من از این منطقه الهام می گیرم، تمام نوستالژیهای من و هر چه که دارم به این زبان است؛ نمی خواهم بگویم که به مردم منطقه خدمت می کنم که آن را تنها شعار می دانم؛ ولی حقیقت امر این است که اینجا گنجینه ای است که بایستی از آن استفاده کنیم، گنجینه ای که من پیدا کرده ام و دلیلی برای عدم استفاده از آن نمی بینم؛ شخصیتهای دوران کودکی من کارکترهای سینمایی هستند و از آنها الهام می گیرم و هرگز به این فکر نمی کنم این راه برای من پایانی داشته باشد و هنوز که هنوز است نیت من این است که فقط فیلم ترکی بسازم.

    حیات سینمای ترکی در مردمی کردن آن است

    منصف، درباره علل کم کاری کارگردانان آذربایجانی در حوزه فیلم ترکی اضافه می کند: اینکه می گویید ما کم کار هستیم، خوب طبیعی است، چرا که زبان غالب ترکی نیست و ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که فیلم ما ۵ میلیارد فروش داشته باشد، ولی این کار محال نیست و شاید در فیلم من اتفاق نیافتد ولی در فیلم های بعدی اتفاق می افتد و بستری برای این کار ایجاد می شود؛  همواره گفته ام حیات فیلم ترکی در مردمی کردن آن است، فیلم ترکی مردمی شده و تماشاگر داشته باشد، آنوقت می توانیم در ژانرهای مختلف اعم از کمدی، تراژدی، عامه‌پسند فیلم هایی تولید کنیم و نمی توان مانع این جریان شد؛ الان تئاتر ترکی، موسیقی ترکی استقبال خوبی دارد و می توانیم در سینما نیز این کار را انجام دهیم ولی کار سختی است؛ مردمی سازی می تواند آینده سینمای ترکی را تضمین کند چرا که پتانسیل های این کار را داریم؛ در همین تبریز، اورمیه و اردبیل کارگردانان جسور و حرفه ای داریم و این پتانسیل تمامی ندارد؛ قطعا سینمای ترکی هیچ زمانی قطع نخواهد شد ولی آرزو دارم که سیمای ترکی نه یک اتفاق، بلکه جریانی  در حال حرکت به جلو باشد.

     

    اکران کؤمور در شهرهای ترک نشین

    کارگردان فیلم کؤمور درباره پخش فیلم و اکران آن در شهرهای مختلف آذربایجان نیز اظهار می دارد: اکران فیلم کؤمور در مشهد و تهران شروع شده است و از امروز نیز در تبریز آغاز شده و در اردبیل نیز شروع به کار خواهد کرد؛ زشت ترین بخش سینما برای من، بخش پخش اثر است  در حالی که پخش کار من نیست و ناچار به این کار هستم؛ در بسیاری از شهرهای کشور به دنبال اکران فیلم هستیم و اورمیه و زنجان در نوبت بعدی قرار دارند.

    سینمای مستقل ترکی

    اکران جهانی فیلم و تهیه کننده فرانسوی سوال دیگری از کارگردان فیلم کؤمور بود که اسماعیل منسف در این باره می گوید: فستیوال های جهانی فیلم تازه شروع شده است و ابتدا در هندوستان و سپس در فرانسه فیلم کؤمور  شرکت خواهد کرد، البته برای پخش جهانی فیلم برنامه هایی داریم و تا چند روز دیگر در فرانسه به اکران در خواهد آمد؛ چند سال پیش تهیه کننده فرانسوی طی تماسی که با من داشت، اعلام کرد که فیلم های کوتاه شما را در فستیوالها دیده ام و علاقمند به همکاری با شما هستم و طرحی ارائه کردیم که به سرانجام نرسید؛ پس از آن طرح فیلم کؤمور را ارائه دادیم که مورد پسند تهیه کننده قرار گرفته و فیلم تولید شد؛ تمام اتفاقات فیلم در ایران اتفاق افتاده و تمامی عوامل  به جز تهیه کننده ایرانی هستند؛ بخش ایرانی فیلم را خودمان ساپورت می کنیم ولی بخش جهانی آن بر عهده تهیه کننده است که در روزهای آتی در فرانسه به اکران در خواهد آمد؛ همواره آرزو داشتم که فیلمی بسازم که مردم خودم ببینند و امیدوارم سینمای ترکی آن قدر پیشرفت کند که بازیگران آن با اعتماد به نفس بالا به ایفای نقش بپردازند و سینمایی مستقل برای خود داشته باشیم.

    خبرنگار: جهانبخش احمدیان

  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "می خواستم فیلمی ترکی بسازم که برچسب بومی نخورد/آذربایجان به شدت سینمایی است"

    نظرات

    CAPTCHA
    *
    Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.