- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

یادی از مرحوم مهدی زاده، پیشکسوت بانکی آذربایجان

آذرقلم: همزمان با ایام محرم پیشکسوت نظام بانکی اذربایجان زنده یاد سید اسدالله مهدی زاده ی مرتضوی به دیار باقی شتافت وی یکی از نیروهای خدوم و کاربلد نظام بانکی اذربایجان بود .وی چهل سال با خدمت بانکی و کمک به راه اندازی ده ها بنگاه اقتصادی و توسعه ی کسب و کار های خصوصی ، از دلسوز ترین و خوش نام ترین مدیران صدیق بانکی اذربایجان محسوب می شود . وی معتقد بود :ما باید به توانمندی مردم و بالا بردن ان توجه کنیم . استفاده کامل از امکانات موجود ،جلوگیری از اختلاس و رانت و زد و بند های اقتصادی ،شفافیت و تلاش شبانه روزی میتواند گرهی از مشکلات اقتصادی ما را باز کند.در ایران کشاورزان به حال خود رها شده اند.ما از نحوه ی کاشت داشت و برداشت محصولاتشان بی خبریم امکانات و تسهیلات لازم را به انها نمی دهیم. جوانان تا ظهر میخوابند دلیل ان بیکاریست ما انها را تنبل به بار اوردیم.وی در اذر ماه 1321در یک خانواده ی متدین و سخت کوش و اصیل تبریزی به دنیا امد.پدرش محروم سید ابراهیم از مباشران خانواده کرباسی که از بازاریان به نام تبریزی بود . وی تحصیلات خود را در مدارس نوباوگان، شمس،لقمان و دانشسرای پسران تبریز به اتمام رسید . وی در سال 1342 دیپلم خود را از دانشسرای تبریز اخذ کرده و به عنوان سپاه دانش خدمت نظام وظیفه خود را به اتمام رساند و وارد بانک سپه (اولین بانک ایران) شد . وی با عشق و علاقه و قوه ی مضاعف در بانک سپه مدارج ترقی را اغاز نموده و از پیشخوان بانک تا معاون شعبه پله های ترقی را یک یه یک طی نمود و چون به کارش علاقه بسیار داشت توانست در مدت سی سال در راه اندازی و توسعه شعب بانک سپه در شهر تبریز و شهرهای اذربایجان نقش فعالی داشته باشد. وی پس از راه اندازی شعاب بانک سپه در شهر تبریز و شهرهای اذربایجان نقش فعالی داشته باشد .

سید اسدالله مهدی زاده ی مرتضوی پس از راه اندازی شعبات بانک سپه بازارتاریخی زنجان به عنوان معاون اعتباری سرپرستی امور شعب آذربایجان منصوب شد و به توسعه ی بخش اعتباری بانک های سپه در استان های شمالغرب پرداخت وی یازده سال با جدیت فراوان به عنوان معاون اعتباری بانک های سپه استان های اذربایجان خدمت کرد و در سال 1375 از بانک سپه آذربایجان شرقی به کسوت بازنشستگی درامد و به بانک توسعه صادرات آذربایجان شرقی پیوست و در راه اندازی اولین شعبه بانک توسعه صادرات ایران در تبریز نقش ایفا کرد.

وی سپس به بانک اقتصاد نوین پیوست و سر پرستی شعبات استانهای شمالغرب را عهده دار شد و به خرید و راه اندازی شعبات بانک اقتصاد نوین در تبریز؛ارومیه؛اردبیل؛خوی؛مراغه و…مبادرت کرد و چهل سال تمام در سیستم بانکی اذربایجان دارای نقش مهمی بود.

وی فردی پاکدست، امین؛درستکار و سخت کوش بود و در تربیت مدیران بانکی از هبچ کوششی دریغ نکرد. زنده یاد مرتضوی پس از تحمل رنج بیماری ده دوازدهم شهر یور ماه به دیار باقی شتافت. به روح بلند ان عزیز سفر کرده درود می فرستیم و از پروردگار عالمیان طلب مغفرت داریم.