- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

«حق الناس» گوهر فراموش شده عزاداری های ما!

یادداشت: احمد بایبوردیRelated image

آذرقلم: آنها که تن به هر ذلتى مى ‏دهند تا زنده بمانند، مرده‏ هاى خاموش و پلید تاریخند و ببینید آیا کسانى که سخاوتمندانه با حسین به قتلگاه خویش آمده ‏اند و مرگ خویش را انتخاب کرده ‏اند – در حالى که صدها گریزگاه آبرومندانه براى ماندنشان بود و صدها توجیه شرعى و دینى براى زنده ماندن شان بود – توجیه و تأویل نکرده ‏اند و مرده‏ اند، اینها زنده هستند؟ آیا آنها که براى ماندن‏شان تن به ذلت و پستى، رها کردن حسین و تحمل کردن یزید دادند، کدام هنوز زنده ‏اند؟ …..دکتر علی شریعتی

هرسال طبق عادت در موسم محرم سیاه پوش می شویم بدون اینکه سیاهی دلمان را پاک کنیم. از حسین ع فقط نحوه شهادت اش را بازگو می کنیم و اشک می ریزیم. یادمان می رود شب عاشورا، امام حسین به یارانش فرمود: هر کسی از شما حق الناسی به گردن دارد، برود. او به جهانیان فهماند که حتی کشته شدن در کربلا هم از بین برنده حق الناس نیست. در عجبم از کسانی که هزاران گناه می کنند و معتقدند یک قطره اشک بر حسین، ضامن بهشت آن هاست.اکسی که دزدی می کند وحق الناس را پایمال می کند گریه بر حسین ع مشکل گشایش نخواهد بود.کسی که وارد دسته های حسینی شده وبعد رفته اختلاس کرده ورانت دریافت نموده است لعنت امام در این دنیا و سرای باقی نثارش خواهد شد. یکی خودرو آن دیگری شرکت هواپیمایی بعد می آید داخل هیات و اشک می ریزد . حسین ع به این اشک های آلوده نیازی ندارد. شاید این عزیزان به حال وروز خودشان در سرای باقی گریه می کنند. نمی دانند هرچقدر هم روی هم جمع کنند جز چند متر پارچه سفید و چند وجب جا برایشان باقی نخواهد ماند.

این شبها بهترین فرصت است که کمی به خود بیاییم باید بدانیم این حق الناس فقط جنبه مادی ندارد. بازی کردن با آبروی دیگران تهمت و غیبت و دل شکستن و زخم زبان و کوچک شمردن دیگران و کبر و غرور و خودستایی در مقابل دیگران مصادیق دیگر حق الناس هستند.

زمانی در این شهر مدیرکلی بود که برای خودش پاداش میلیاردی درخواست کرده بود وموقع رفتن از حق الناس صحبت می کرد که برایم جالب بود اینطور نیست که هرکسی هرکاری دلش بخواهد انجام دهد وچشم های بیدار جامعه دیدند و رسوایش کردند به حق الناس حواله دهد! بیایید در این روزهای عزیز حداقل با وجدان خودمان روراست باشیم.امام شهید در گرما گرم جنگ به یارانش فرمود  هر کس دَیْنى بر عهده دارد با من کشته نشود؛ زیرا که من از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) شنیدم فرمود: «هر کس از دنیا برود و دَیْنى بر ذمّه داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قیامت برداشته مى شود.حالا این دین می تواند حقوق وپاداش نجومی باشد می تواند اختلاس باشد می تواند رانت ورشوه باشد می تواند تحصیل مال غیر باشد. در روز عاشورا حضرت دمی بر ناقه سوار می شدند، دمی ‌پیاده بودند و در حالات مختلف با دشمن سخن می گفتند تا حواس آنها را متوجه خود کنند، اما تاثیری در آنها نداشت. خود حضرت خطاب به دشمن فرمودند: برای این حرف های من در شما اثری ندارد که شکم های شما از مال حرام پر شده است. بیاید برای هم دعا کنیم که لقمه حرام وارد زندگی خود وخانواده مان نکنیم در اینصورت که حسینی خواهیم شد وحسینی خواهیم ماند . امام حسین (ع) فرمود: «پروردگارا! آن که تو را نیافت، چه یافت و آن که تو را یافت، چه از دست داد؟ ان شالله با استعانت از رهنمودهای امام شهید خدا  را زودتر در پرون خود پیدا کنیم.