- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

سنت شکنی فارس: انتشار کاریکاتور یک روحانی!

یادداشت روز: محمد امین خوش نیت (کارشناس ارشد رسانه)

آذرقلم: هنر کاریکاتور امروزه یکی از هنرهای تاثیرگذار و ژانر مطبوعاتی به شمار می آید. اما برای کاربرد این هنر، محدودیت ها و استثناهایی در برخی کشورها وجود دارد. از جمله در کشور ما که بر اساس یک عرف، طرح و نشر کارتون روحانیان امری تقریبا بعید و دور از ذهن است و از اول انقلاب تاکنون تعداد کارتون های منتشر شده از روحانیان ممکن است به تعداد انگشتان دست هم نرسد. 

به گزارش آذرقلم، حتی هفته نامه «گل آقا» به مدیریت مرحوم کیومرث صابری فومنی به رغم همه دوستی ها و روابط صمیمی اش با رئیس جمهور دوره اصلاحات از چاپ کاریکاتور وی خودداری کرد و به نوعی همان طور که خود نیز می گفت احترام خاصی به لباس روحانیت داشت. همین رویه در سالهای بعد از دوره اصلاحات هم حاکم بوده و در همه نشریات فعلی نیز مرسوم بوده است.

با این حال امروز خبرگزاری فارس منتسب به اصولگرایان کاریکاتور حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران را منتشر کرده است. کاری که می شود از آن به نوعی سنت شکنی نام برد. هر چند هیچ توهینی از این تصویر برداشت نمی شود اما با توجه به ماهیت و ویژگی کاریکاتور که در آن از لباس گرفته تا اعضای بدن مورد آگراندیسمان و تمسخر قرار می گیرد چاپ این کارتون ها زمینه را برای چاپ کارتون های بعدی! باز کند و مجوزی باشد برای بقیه رسانه ها که خط قرمز به تصویر کشیدن روحانیان را بشکنند. کاریکاتور فارس و شرح آن را با هم می بینیم:

فارس: یادمون نره

اگر می خواهید عکس بگیرید، تحریم‌ها را بردارید روحانی با تأکید بر اینکه ما به دنبال عکس گرفتن نیستیم، تصریح کرد: اگر کسی تنها به دنبال عکس گرفتن با حسن روحانی باشد، این امکان‌نپذیر نیست، مگر آنکه از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند که در این صورت شرایط عوض خواهد شد.