- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

اصلاح پل میان‌گذر دریاچه ارومیه کلید خورد/ چند دهانه پل باز می شود

آذرقلم: احداث پل میانگذر دریاچه ارومیه که وسعت این آبگیر شور را به دو نیم شمالی و جنوبی تقسیم کرد یکی از دلایل و متهم اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه معرفی شده است. اکنون خبر می رسد که کارشناسان و مجریان برای باز کردن چند دهانه پل برای عبور آب و مبادله شمال و جنوب همت گماشته اند.

به گزارش آذرقلم، یکی از راهکارهای احیای دریاچه ارومیه، بررسی اثرات خشک شدن دریاچه با احداث پل میان گذر شهید کلانتری بود که دانشگاه تبریز، بعد از مطالعه به این نتیجه رسید که تعدادی دهانه پل نیاز است تا باز گردد؛

خلیل ساعی با بیان این مطلب به مهر گفت: طبق آخرین مکاتبات صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی، راه‌داری و حمل و نقل جاده‌ای و معاون عمرانی آذربایجان غربی اعلام کرده‌اند که عملیات اصلاح پل میان گذر را در دستور کار خود قرار داده اند.

ساعی افزود: ارتقاع تراز دریاچه برای آغاز اقدامات عمرانی، اصلاح آن و اطمینان از اینکه دریاچه در حال احیا است از جمله مباحثی بود که در این جلسات عنوان گردید که خوشبختانه مطلوب بودن تراز کنونی دریاچه موجب خواهد شد تا اصلاح پل میان گذر، جزو برنامه‌ کاری وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

ساعی، با اشاره بر کم آبی در کشور و افزایش دوام و پایداری در جامعه به واسطه مصرف بهینه آب ادامه می‌دهد : ما متولی احیای دریاچه ارومیه هستیم و همه آگاهی کافی از کمبود آب را داریم و با توجه بر اینکه اقدامات آب بر در کشاورزی وجودآرد طبیعتاً سوق دادن به سمت غیر مصرف آب، می‌تواند رونق اقتصادی آن منطقه را نیز مهیا کند؛  ناآگاهی کشاورزان و عدم تألیف کار مشخص باعث می‌شود به سمت تولید محصولات پر مصرف آبی سوق یابند در صورتی که باید محصولاتی تولید کرد که با حداقل آب ، بیشترین بهره دهی را داشته باشد.