- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

شایق: بانوان به شدت نیازمند فضاهای ورزشی هستند/مظلومیت بانوان ورزشکار ایرانی

آذرقلم: در سالهای گذشته بحث حضور بانوان محجبه ایرانی در رقابتهای مختلف برون مرزی همواره با مخالفتها و البته محدودیتهایی از سوی فدراسیون های جهانی روبرو بود که این باعث شد تا ورزش ایران سالها از ظرفیت مدال آوری این بخش محروم بماند.

به گزارش آذرقلم، با پیگیری و اصرار متولیان ورزش کشور و طراحی مدلی از حجاب، سرانجام فدراسیون های جهانی از موضع خود عقب نشینی کرده و بانوان محجبه کشورمان با حضور در میادین مهم جهانی و قاره ای، توانمندی خود را به رخ حریفان کشیدند.

عشرت شایق از جمله مسوولانی بود که در راه حل این مشکل بسیار تاثیرگذار ظاهر شد؛ وی در مجلس هفتم و در فراکسیون ورزش مجلس و همچنین در دوران نایب رییسی اش در فدراسیون جودو، تلاشهای زیادی برای حل مشکل حجاب بانوان ورزشکار انجام داد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و نایب رییس اسبق بانوان‌ فدراسیون جودو در گفت و گویی دیدگاههای خود را در مورد موانع و مشکلات پیش روی ورزش بانوان و راهکارهای حل آنها مطرح کرد.
این‌گفت و گو را در ادامه بخوانید:

در قانون اساسی، ورزش همگانی یک تکلیف است؛ با این وجود مدتهاست این جریان به اصطلاح بر زمین مانده و یا بسیار کمرنگ و محدود شده است.

آمار سرانه ورزش در ایران به ویژه در بخش بانوان در مقایسه با کشورهای دیگر تاسف برانگیز است؛ با این حال کمتر مسوولی را دیدم که بخواهد در این حوزه ورود کند.

مسوولان بگویند کدام کار زیربنایی را برای جذب بانوان به ورزش انجام داده اند؟! آن امکانات ناچیزی را هم که در اختیارشان گذاشتند، پولش را گرفتند.

بانوان ورزشکار ایرانی با وجود سهم زیادشان در افتخارات کسب شده، همیشه مظلوم واقع شده اند.

بانوان به لحاظ جسمی و روانی به شدت نیازمند ورزش همگانی و قهرمانی هستنند.

امروزه فضاهای ورزشی بیشتر در انحصار ادارات، تشکل های صنفی و حتی سیاسی است و اقشار عادی جامعه کمتر قادر به استفاده از آنها هستند.

اکثر قهرمانان ما اگر به جایی رسیدند، به دلیل همت و استعداد ذاتی خودشان بوده و این طور نیست بگوییم مسوولان کاری برایشان انجام داده اند.

در جودو خیلی اذیتم‌کردند؛ تمام فشارها از سوی معاونت بانوان سازمان تربیت بدنی را تحمل کردم ولی زیر بار استعفای اجباری نرفتم.

متاسفانه قهرمانان ما هیچ تریبونی برای گفتن مشکلات خود ندارند.

نبود باشگاه مدال آوران یک خلاء بزرگ در ورزش ایران است

چرا برخی قهرمانان ما که پرچم این کشور را به اهتزاز درآوردند، مجبورند برای امرار معاش دستفروشی کنند؟!

شعار دادن راحت است. باید مرد عمل بود و برای حمایت از قهرمانان به میدان آمد.

همانطور که در فوتبال پیگیر ورود خانمها به استادیوم ها هستند، تلاش شود آنها برای حضور در سالنهای ورزشی و تماشا و تشویق مسابقات بانوان تمایل و رغبت نشان دهند.

وقتی تماشاگر نباشد، نباید انتظار حمایت از سوی اسپانسرهای مالی داشته باشیم.

چه اشکالی دارد صدا و سیما مسابقات بانوان محجبه کشورمان را که در رویدادهای جهانی و قاره ای شرکت می کنند، پخش کند؟

وقتی خانمها امکان تماشای مسابقات این بخش را پیدا کنند، خود به خود به سمت ورزش گرایش پیدا می کنند.

قرار نیست فعل حرامی انجام شود، بانوان ورزشکار فقط می خواهند شایستگی و توانمندی شان دیده شود.