- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

گوشی های هوشمند بر روی سیسمونی کودکان ایرانی!/ تبریز در رده پنجم کلاهبرداری های سایبری

آذرقلم: یک کارشناس کامپیوتر و اینترنت در تبریز در مورد تاثیرات پیدا و پنهان شبکه های اجتماعی، کاربرد بی حد و حصر گوشی های همراه توسط کودکان و نوجوانان هشدار داد.

به گزارش خبرنگار آذرقلم، امیرحسین برمکی که در سمینار آموزشی امنیت اطلاعات با رویکرد تهدیدات و در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری آذربایجان شرقی سخن می گفت با اشاره به آسیب های رایج شبکه های اجتماعی، تاثیرات منفی بر پیکره و جسم کاربران به ویژه کودکان و نوجوانان را یادآور شد و گفت: پدید امدن تومورهای مغزی، ناباروری در آقایان، بلوغ زودرس کودکان و آسیب به چشم و مغز و اندام های حرکتی برای استفاده کنندگان مفرط از گوشی های همراه اثبات شده است.

تبریز جزو 5 شهر اول کشور در زمینه کلاهبرداری های سایبری است

برمکی در ادامه با اشاه به برخی تهدیدات امنیتی و اطلاعاتی ناشی از شبکه های اجتماعی و کلاهبرداری های صورت گرفته از طریق شبکه های مجازی و اینترنت، از آمار فزاینده این نوع کلاهبرداری ها و جسارت هکرهای کامپیوتری خبر داد و افزود: تبریز جزو 5 شهر اول کشور در زمینه کلاهبرداری های سایبری است.

به جای کیفیت دوربین گوشی، به دنبال ضریب امنیت آن باشید!

برمکی همچنین با انتقاد از خریداران گوشی های همراه که معیار خریدهای مناسبی ندارند گفت: ای کاش متقاضیان تلفن های همراه در هنگام خرید گوشی به جای آنکه صرفا کیفیت دوربین و تنوع نرم افزارهای آن را مد نظر داشته باشند بیشتر به موضوع ضریب امواج الکترومغناطیسی گوشی که آسیب های جدی به سلامت جسمی کاربران وارد می کند و نیز امنیت گوشی توجه داشته باشند.

نسل آینده ما به شدت بی دفاع شده است

وی با بیان اینکه نسل آینده ما به شدت آسیب پذیر و بی دفاع شده است خواستار توجه بیش از پیش والدین، کارشناسان اجتماعی و مسئولان به نسل های آینده کشور شد.

برمکی افزود: واقعیت این است که تکنولوژی به صورت پله پله و به تدریج به نسل های ما رسید در حالی که کودکان ما در میان امواج سریع تکنولوژی غرق می شوند و مجال و فرصت چندانی برای ارزیابی دقیق و بررسی آسیب های احتمالی آنها برای خانواده ها نمانده است. حتی برخی والدین خود در این رابطه پیشقدم بوده و برای فرزندان متولد نشده و توی راهی شان هم صفحات مجازی در اینستاگرام و شبکه های مجازی ایجاد کرده اند و محتوای آنها را به اشتراک عمومی گذاشته اند در حالی که «حق ناشناس ماندن» و زندگی آرام و بی حاشیه از حقوق اساسی هر کودک و انسانی است!

گیم های رایانه ای، عامل اصلی بلوغ زودرس کودکان

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بازی های رایانه ای اشاره کرد و گفت: گیم ها و بازی های رایانه ای بیشترین آسیب را به روح و جسم کودکان و نوجوانان وارد می کنند و از آنجا که بیشتر با زبان کودکان و مطابق ذائقه سنی آنها ساخته می شوند بیشترین تاثیر را دارند و عامل اصلی بلوغ زودرس کودکان شناخته شده است.

وی با بیان اینکه برخی والدین با کنترل صوری و ابتدایی گیم ها تصور می کنند که این بازی ها صحنه های خشن و یا غیراخلاقی ندارند در حالی که سازندگان این گیم ها، صحنه های خشن و غیراخلاقی را در لابلای بازی و در انتهای بازی به کودک و نوجوان تزریق می کنند جایی که فرزندان در آن به تنهایی حضور دارند و والدین غایب هستند و بدین ترتیب شیرازه فکر و ذهن او را از هم می پاشند.

گوشی هوشمند بر روی سیسمونی کودکان ایرانی!

برمکی با بیان اینکه کودکان زیر 7 سال سال بر اساس مقررات بین المللی و دستاوردهای تکنولوژیکی به هیچ وجه نیازی به هیچ سیستم کامپیوتری ندارند افزود: تنها کودکان 7 تا 9 سال می توانند دقایقی را به طور مشترک از تبلت والدین استفاده کنند و کودکان 9 تا 13 سال نیز می توانند از سیستم های کامپیوتری ابتدایی با کنترل دقیق و هوشمندانه والدین استفاده کنند. اما مساله این است که متاسفانه در خانواده های ما، گاهی مشاهده می شود بر روی سیسمونی کودک هم گوشی هوشمند و سیستم رایانه ای پیشرفته می گذارند!

برمکی در خاتمه از والدین خواست تا با نصب برخی از نرم افزارهای مفید در سیستم های هوشمند خود و فرزندانشان، با هدف کنترل و محدود سازی دسترسی کودکان به برخی صفحات و شبکه های مخرب با محتوای خشونت، مسایل جنسی و اخلاقی و کلاهبرداری های اینترنتی، ضریب امنیت استفاده فرزندان از شبکه های اجتماعی را بالا ببرند.

خبرنگار: محمد امین خوش نیت