- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

برگ برنده تراکتور برای قهرمانی!

یادداشت ورزشی: محمد همتی
آذرقلم: تراکتوری ها دهمین فصل حضور در لیگ برتر را امسال تجربه خواهند کرد. آن ها از زمانی که به سطح اول فوتبال ایران برگشتند، با سیر صعودی فوق العاده خود را به جمع تیم های مدعی وارد و چند بار هم تا آستانه قهرمانی پیش رفتند. آن ها حالا با سه نایب قهرمانی و یک قهرمانی جام حذفی، تنها قهرمانی در لیگ برتر را در تالار افتخاراتشان کم دارند و امیدوارند این فصل جام را بالای سر ببرند.
تیم فوتبال تراکتور در لیگ یازدهم با 47 امتیاز در رده دوم قرار گرفت و تنها به خاطر یک امتیاز اختلاف قهرمانی را از دست داد. فصل بعد شاگردان تونی اولیویرا رقابت جانانه ای با استقلال داشتند اما بازهم به دلیل یک امتیاز جام را به یک تیم دیگر واگذار کردند. آخرین نایب قهرمانی سرخپوشان تبریزی نیز در لیگ چهاردهم رقم خورد؛ جایی که به شکلی دراماتیک و عجیب بازی این تیم با نفت تهران 3-3 شد تا چند صد کیلومتر آن طرف تر سپاهان جام را بالا سر ببرد.
حالا بسیاری تراکتور را مهم ترین کاندیدای قهرمانی در لیگ نوزدهم می دانند؛ چرا چنین ادعایی به حقیقت نزدیک است؟* تیم پرستاره و کهکشانی

تراکتور فصل پیش با جذب سه کاپیتان تیم ملی، بزرگترین انتقال های پنجره تابستانی را رقم زد. اکنون تبریزی ها با حفظ این سه بازیکن و دیگر ستاره های خود، مهره های شاخصی چون رشید مظاهری، محمدرضا خانزاده، میثم تیموری، مسیح زاهدی، مازولا و… را جذب کردند تا پرستاره تر از هر زمان دیگری به استقبال لیگ برتر بروند.

* جوان های باانگیزه و بااستعداد
علاوه بر ستاره ها، در ترکیب تیم تراکتور بازیکنان جوان بااستعدادی نیز حضور دارند که می‌توانند در نقش یک پدیده ظاهر شوند. رضا شکاری که هایجک بزرگ نقل و انتقالات محسوب می شود، مهدی تیکدری که فصل گذشته ستاره مس کرمان بود، مسیح زاهدی و سعید مهری که فصل پیش در ماشین سازی درخشیدند به همراه چند بازیکن جوان دیگر آماده شروع لیگ برتر و اعتماد کادرفنی هستند. نکته جالب این است که تراکتور در پست های مختلف این بازیکنان جوان را در اختیار دارد و دنیزلی می‌تواند در طول فصل از آن ها بهره ببرد.

* برگ برنده: ستاره های خارجی
فصل گذشته هری فورستر، لی اروین، سوکیتا، استوکس و کوین کنستانت به عنوان سهمیه خارجی جذب تیم تراکتور شدند که هر کدام نام های بزرگی در سطح فوتبال ایران محسوب می شوند. حالا از این جمع سوکیتا که خارجی منظم این تیم به شمار می رود، در جمع نماینده فوتبال آذربایجان شرقی باقی مانده است. تا اینجای کار مازولای بزریلی که وینگری توانمند است، جذب تراکتور شده و احتمالا دو ستاره دیگر نیز به زودی با این تیم قرارداد خواهند بست؛ بازیکنانی که احتمالا برگ برنده دنیزلی در طول فصل خواهند بود.

* مربیِ قهرمان روی نیمکت تراکتور
هدایت تراکتور برای فصل جدید را مصطفی دنیزلی برعهده دارد. کسی که با پاس و پرسپولیس روزهای بسیار خوبی را در فوتبال ایران تجربه کرد و شناخت قابل توجهی از فوتبال ایران دارد. او در ترکیه نیز مربی شناخته شده و پرافتخاری محسوب می شود. دنیزلی 69 ساله با بشیکتاش، فنرباغچه و گالاتاسارای قهرمان سوپرلیگ ترکیه شد و از این حیث رکورددار محسوب می شود. او با تیم ملی ترکیه نیز تا یک چهارم نهایی یورو پیش رفت و گالا را نیز تا نیمه نهایی لیگ قهرمانان پیش برد. همچنین مصطفی دنیزلی محبوبیت بسیار زیادی هم نزد هواداران دارد و برای کسب جام قهرمانی، بهترین گزینه محسوب می شود.

* غیبت در لیگ قهرمانان آسیا
اگرچه تراکتوری ها امیدوارند با حذف یکی از 4 نماینده ایران به لیگ قهرمانان آسیا برسند اما در غیر این صورت نیز غیبت در لیگ قهرمانان به نفع این تیم خواهد بود. تراکتور در نیم فصل دوم و در زمانی که تیم های مدعی مشغول بازی های آسیایی هستند، می تواند با استراحت مناسب در مسابقات لیگ برتر حاضر شود و از رقبا پیشی بگیرد.

* نمایش هجومی و حمایت هواداران
دنیزلی روز گذشته به هواداران وعده داد که تیمش با نمایش هجومی و تماشاگرپسند در زمین حاضر می شود. اتفاقی که او در تیم های پرسپولیس و پاس نیز رقم زد و به زعم کارشناسان تیم هایش بهترین فوتبال را ارائه کردند. حالا در صورتی که نمایش هجومی تراکتورسازان با حمایت پرشور و همیشگی هواداران نیز همراه شود، بی تردید هیچ تیمی نمی تواند شرایط مناسبی را در یادگار امام تجربه کند.

* ثبات مدیریتی و مالکیتی
در سال های اخیر تراکتور مدیران عامل مختلفی را بر مسند کار داشته است. اما این فصل محمدرضا زنوزی تصمیم گرفته تا با ایجاد ثبات مدیریتی، تیمش را به آرامش برساند. تراکتور که حالا یکی از متمول ترین تیم های ایران محسوب می شود، در صورتی که به ثبات و آرامش برسد، می تواند شانس اول قهرمانی در لیگ نوزدهم باشد.