- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

فضا را مدیریت کنیم، مجلس بعدی اصولگراست

میرتاج‌الدینی: فضا را مدیریت کنیم، مجلس بعدی اصولگراست

آذرقلم: میرتاج‌الدینی نماینده سابق تبریز می‌گوید: اگر اصولگرایان بتواند وضعیت فعلی را درست مدیریت کنند و برای مشکلات اقتصادی راه‌حل ارائه بدهند، مجلس آینده مجلس اصولگرا خواهد بود.

به گزارش آذرقلم به نقل از خبرآنلاین، محمدرضا باهنر در چند مصاحبه اخیر خود بارها تاکید کرده است که فضای برای پیروزی اصولگرایان فراهم است و حتی به صراحت گفته است که مجلس آینده، اصولگرا خواهد بود.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، از اعضای جمنا هم معتقد است که این تحلیل‌ها بیشتر جنبه گمانه‌زنی دارد. او اما با توجه به شرایط موجود می‌گوید: اگر اصولگرایان بتواند این وضعیت را خوب مدیریت کند و راه‌های خروج از مشکلات اقتصادی را به صورت عملیاتی ارائه کند می‌توانند پیروز باشند و مجلس آینده یک مجلس متفاوت با مجلس فعلی خواهد بود.

مشروح گفتگوی میرتاج‌الدینی با خبرآنلاین را در ادامه می‌خوانید:

آقای میرتاج‌الدینی! بعضی چهره های اصولگرا با توجه به ضعف عملکرد اصلاح‌طلبان از همین حالا مطرح می‌کنند که پیروز انتخابات اسفند ۹۸، اصولگرایان خواهند بود و مجلس آینده حتما به دست اصولگرایان خواهد افتاد. آیا واقعا از حالا می‌شود اصولگرایان را پیروز انتخابات مجلس یازدهم دانست؟
جریان انقلابی و اصولگرایان کار خودشان را انجام می‌دهند و هر جبهه‌ سیاسی در زمان انتخابات کارهای سیاسی خودشان را دنبال می کند، اما پیش‌بینی نتایج آرا یک بحث تحلیلی است. تحلیلگران سیاسی هستند که در این باره نظر می‌دهند که کدام گفتمان، غالب و پیروز انتخابات خواهد بود.

این پیش‌بینی‌ها از جنس گمانه‌زنی است و با توجه به اینکه معمولا بعد از هر دوره ۸ ساله ذائقه سیاسی مردم تغییر می‌کند این موضوع امکان دارد . نکته دیگر هم این است که وقتی جریان سیاسی حاکم نتوانسته به شعارهای خود عمل کند و رضایت مردم را به دست بیاورد، در میان مردم افول پیدا می‌کند.

ممکن است بعضی بگویند که این افول در جریان اصلاح‌طلب و اعتدالی‌ها، دلیل بر این نیست که مردم به سمت جریان اصولگرایی بروند، پاسخ این تحلیل این است که دو جریان عمده اصلاح‌طلب و اصولگرا در کشور وجود دارد و جریان مستقلان هم بیشتر در کنار یکی از همین دو جریان قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه هر زمان مدیریت کشور به دست جریان انقلابی و اصولگرا بوده است، خروجی‌ کار برای مردم مثبت بوده است و اگر الان هم نظام اقتداری دارد در اثر عملکرد نیروها و نهادی انقلابی و اصولگرا بوده است.

در جریان سیل اخیر هم که پیش آمد، نیروهای بسیج و مردمی عملکرد مثبتی داشتند. مثلا درباره توقیف نفتکش ایران، نهادهای انقلابی مقابله به مثل مقتدرانه‌ای داشتند، اینها را مردم متوجه می‌شوند که جریان انقلابی این اقتدار را برای کشور بوجود آورده است. در مورد وضعیت اقتصادی و خدمت رسانی به مردم هم اگر کار دست نیروهای خالص انقلابی باشد حتما نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

برخی اصولگرایان هستند که انقلابی عمل نمی کنند

اینکه اصرار دارید از اصطلاح جریان انقلابی به جای جریان اصولگرا استفاده کنید، دلیل خاصی دارد؟
جریان انقلابی فراتر از جریان اصولگرایی است. جریان اصولگرایی اما یکی از اصولش این است که حرکت انقلابی داشته باشد یعنی به آرمان‌های انقلاب وفادار باشد و همین طور رهنمودهای رهبر انقلاب را مدنظر قرار بدهد. احیانا در میان چهره‌های اصولگرا هم بعضی از افراد باشند که ادعای اصولگرایی داشته باشند اما انقلابی عمل نکنند و اشتباه عمل کنند. اما قالب جریان اصولگرا انقلابی هستند.

اصولگرایان فضا را خوب مدیریت کنند مجلس یازهم اصولگرا خواهد بود

صریح پاسخ ندادید که شما موافق این تحلیل هستید که مجلس آینده اصولگرا خواهد بود؟ 
اگر اصولگرایان بتواند این وضعیت را خوب مدیریت کند و مشکلات موجود را برای مردم تبیین کند و راه‌های خروج از مشکلات اقتصادی را به صورت عملیاتی ارائه کند و برای آن برنامه داشته باشد – که من می‌دانم که روی این موارد در حال فکر کردن هستند- می‌توانند پیروز باشند و ان‌شاءالله مجلس آینده یک مجلس متفاوت با مجلس فعلی خواهد بود.

بعضی‌ها در این میان تحلیل دیگری دارند و می‌گویند که مردم از هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا زده شده‌اند و ممکن است در مجلس آینده به سمت جریان سوم بروند و در این بین جریان‌های پوپولیستی که شعارهای اقتصادی می‌دهند، مجلس را به دست بگیرند. نظر شما چیست؟
حرکت‌های پوپولیستی همیشه یکی از ریسک‌های انتخاباتی است و نمی‌توان آن را نفی کرد. اما بصیرت سیاسی در جامعه هم بالاتر از این‌هاست و این طور نیست که مردم به حرکت‌های سیاسی بی‌ریشه اقبال داشته باشند. ممکن است که به صورت انفرادی در بعضی از شهرها افرادی حرکت‌هایی انجام بدهند و بعضی افراد با شعارهای پوپولیستی بالا بیایند، اما جریان اصیل حرف آخر را خواهد زد.

جامعه روحانیت مبارز کار انتخاباتی مستقل نمی‌کند

جامعه روحانیت اخیرا فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده است. آقای پورمحمدی هم گفته‌اند که تلاش جامعه روحانیت این است که ائتلافی بین نیروهای ارزشی شکل بگیرد. در گذشته هم وقتی که جامعتین محوریت جریان اصولگرایی بودند به نظر وحدت بین اصولگرایان بیشتر بود و نتایج بهتری هم می‌گرفتند. به نظر شما فعال شدن جامعه روحانیت می‌تواند به وحدت اصولگرایان کمک کند تا نتیجه بهتری بگیرند؟
جامعه روحانیت مبارز یک شکل جدیدی به کار خود داده است و کار خود را فراگیرتر کرده است و در کل سطح کشور فعال شده است. نقش جامعه روحانیت مبارز همیشه وحدت آفرینی بوده است و خودش به تنهایی کار انتخاباتی مستقیم نمی‌کند. جامعه روحانیت تلاش می‌کند که نیروهای همسوی جریان انقلاب، همگرایی بیشتری داشته باشند و من فکر می‌کنم در این دوره هم چنین نقشی را ایفا خواهند کرد.

و فکر می‌کنید که این تلاش‌ها موثر هم خواهد بود که اصولگرایان به وحدت برسند؟ 
همیشه جامعه روحانیت در وحدت آفرینی موفق بوده است، چه در دوره‌ای که آیت‌الله مهدوی کنی حضور داشتند چه در این دوره که چهره‌هایی مانند آقای موحدی کرمانی و آقای تقوی و دیگران حضور دارند در ارتباط با جریان‌های مختلف اصولگرایی موفق بوده‌اند.