مدیران محترم شهری اگر سوالات را تشویش اذهان عمومی قلمداد نفرمایند خواهشمندیم جهت تنویر افکار عمومی پاسخگو باشند.
آذرقلم: پروژهای که قرار بود، با چندین روگذر و زیرگذر و آکس دوچرخهسواری و مسیر تراموا و پیادهراه و …، زمین و آسمان تبریز را به هم بدوزد، به آمار پروندههای قضایی استان اضافه شد.
به گزارش آذرقلم، صادق نجفی شهردار وقت تبریز در مهر ماه 95 در بازدید از مراحل اجرایی پروژه عظیم میدان آذربایجان، از پیشرفت 70 درصدی پروژه عظیم تقاطع غیرهمسطح میدان آذربایجان خبر داد و اظهار داشت: با پیشرفت و تکمیل این پروژه، تبریز در آیندهای نزدیک، دارای یکی از مهمترین دستاوردهای عمرانی کشور خواهد بود.بنا به گفته ایشان میدان آذربایجان با 13.5 هکتار مساحت بهعنوان یکی از بزرگترین میدانهای کشور محسوب میشود که در هر ساعت 12 هزار خودرو وارد محدوده میدان میشود.اجرای این پروژه، نقش اساسی در روند ترافیکی غرب شهر دارد و بعلاوه، در توزیع متناسب رویکردهای عمرانی و ایجاد تحول در حوزه کم برخوردار غرب تبریز نیز کارساز خواهد بود.ی همچنین اشاره نمودبا اجرای پروژه میدان آذربایجان، سه مسیر شریانی اتوبان پاسداران، بلوار آذربایجان و بلوار شهید بابایی به یکدیگر اتصال داده میشود؛ همچنین مسیر دیگری نیز در داخل میدان تعبیهشده تا دو سوی میدان را به هم متصل کند.پس از گذشت دو سال جناب مهندس تقی پور در آذر97 عنوان فرمودند که این پروژه بیش از 1200 شمعکوبی دارد که نزدیک به 100 میلیارد هزینه شده است و علیرغم اینهمه هزینه، گره ترافیکی را باز نکرد و تضییع بیتالمال را بهدنبال داشته است. وی افزود این طرح اشکالات بسیار گستردهای در اجرای پروژه در طراحی، مشاوره و اجرا دارد که قصور از بالا تا پایین را نشان میدهد بنابراین باید با این موضوع برخورد شود چراکه آشکارا تضییع بیتالمال صورت گرفته است.بر اساس اعلام مشاور پروژه، تعداد سفرهای ورودی به میدان آذربایجان از مبادی مختلف بررسی شده است که شلوغترین نقطه، تقاطع «خلبان به پاسداران» و «ستارخان به خلبان» است که مشاور هیچ گونه برنامهای برای اصلاح آنها ارائه نکرده، بقیه نقطهها که ضروری نبود، اجرا شده ولی نقاط ضروری باقی مانده است.وی تصریح کرد: باید خاطیان و تضییع کنندگان بیتالمال که با هزینه بیش از 100 میلیارد تومان هیچ گره ترافیکی را باز نکرده پاسخگو باشند چراکه این پروژه در برابر سایر پروژههای نیمهتمام تبریز، اولویت آنچنانی نداشت بنابراین باید قوه قضاییه با بررسی و رسیدگی به این موضوع، تخلفات را استخراج کند.حال با گذشت نزدیک به یکسال از ارجاع پرونده میدان آذربایجان به قوه قضاییه وضعیت این پروژه در هاله ای از ابهام قرار دارد.این پرونده از طریق معاون محترم دادستان به یکی از کارشناسان با تجربه رسمی دادگستری جهت اعلام نظر تحویل شده است. در ابتدا بنا بود این پروژه شامل ۸ زیرگذر و ۶ روگذر باشد اما تغییراتی در نقشههای اولیه ایجاد شده اما با این وجود نباید پروژه رهاسازی شود و باید بتنریزی شمعکوبیها و ادامه پروژه کار شود.جای تعجب اینجاست که چطور شهردار سابق در سال 95 عنوان می کنند که بیش از هفتاد درصد پروژه تکمیل شده است حالا آنچه مشاهده می کنیم شیر بی یال ودمی است که بیش از 50 درصد هم نسبت به طرح اولیه پیشرفت ندارد!سوال جدی افکار عمومی اینست که آیا این پروژه با کمبود تخصیص مواجه بوده یا بودجه مصوب وتخصیص داده شده برای این پروژه در جای دیگری هزینه گردیده است؟!ما باید برای تکمیل بیش از 50درصدی پروژه مذکور چقدر باید در شرایط بسیار نامساعد اقتصادی فعلی دوباره هزینه کنیم؟اتوجه به بررسیهای انجام شده، هزینهی تکمیل پروژه میدان آذربایجان با اعتبار پیشبینی شده، 20 میلیارد تومان تفاوت دارد. آنچه بدیهی است در هر مرحله از مسیر سردرگم پروژه، چندین درخت و درختچه ناپدید شدهاست. فضای بکر میدان، لطمه دیده و مقایسه تصاویر ماکت پروژه با وضعیت اجرایی آن، به طنز تلخ فضای مجازی تبدیل شدهاست. بازدیدهای بیاثر و تکراری نیز نمیتواند زمان و هزینه را احیا کند.
- باتوجه به اینکه پروژه ترافیکی بوده و هدف اصلی آن رفع ترافیک محل مورد نظر بوده است لازمست دستورات اولیه مقامات ذیصلاح جهت مطالعه ، دفترچه مطالعات ، مصوبات ترافیکی آن در کمیته ها و هیئتهای سازمان ترافیک ، شورای ترافیک شهرستان تبریز و استان که ممهور به مهر مراجع مربوطه می باشد ارائه و نیز صراحتاً اعلام گردد این پروژه در راستای اهداف ترافیکی خود موفق بوده است یا خیر؟
- عنایتاً به مبلغ هزینه پروژه ( که بیش از 100 میلیارد تومان بوده است ) و بخشنامه شماره 97710/100 مورخه 16/10/87 و الزام مهندسی ارزش برای پروژه های بالای 10میلیارد تومان ، مطالعات بعمل آمده در خصوص مهندسی ارزش و لزوم اجرای پروژه های با آن حجم ریالی و هدف گذاری آن را اعلام نمایید.
- با توجه به ابهامات و اظهار نظر های متفاوت ارائه شده در خصوص پروژه ی مد نظر اعم از مطالعات ، طراحی ، اجرا ،کارگزاری ، هزینه های ترافیکی ، اصلاحات تکمیلی ، تملک ها ، احداث فضای سبز و سود وام بانکی و …… به طور کامل به تفکیک به همراه مستندات مالی و مدارک آنها ارائه تا هزینه نهایی انجام شده تا کنون شفاف سازی شود.
- به طور مشخص اعلام گردد برای تکمیل طرح و پوشش دار کردن آن منبعد چه مقدار هزینه لازم است؟
- باتوجه به آیین نامه های شهرداری و واگذاری پروژه به شرکت شهر آتیه ، مدارک و مستندات قانونی و مجوزهای لازم برای واگذاری به شرکت مذکور اعم از فرم مجوز واگذاری ترک تشریفات ، مجوز صادره از سوی شورای شهر با توجه به مبلغ پروژه و سایر مدارک مربوطه در این خصوص ارائه گردد.(رتبه بندی و یا دلایل توجیهی واگذاری به شهر آتیه)
- لازمست اصل قرارداد ، برآورد اولیه تهیه شده ، تائیدیه های کمیته فنی شهرداری تبریز ، دفتر فنی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تبریز و تائیدیه های نهایی کمیته فنی بازرگانی شهرداری تبریز ممهور به مهر های مربوطه ضمیمه و ارائه گردد.
- با توجه به نوع قرارداد و توافق بعمل آمده در آن در خصوص پرداخت 70% غیر نقدی – 30 % نقدی ، میزان پرداختی های شهرداری به شهرداری به تفکیک نقدی و غیر نقدی به همراه مدارک و مستندات ارائه گردد.
- باتوجه به اینکه در برآورد اولیه فعلی که فقط کپی آن موجود است ، پروژه به صورت روباز غیرهمگن برآورد شده است
- میزان وام دریافتی بابت پروژه از بانک شهر و سود حاصله ، به تفکیک و دقیقاً به همراه مدارک ارائه گردد.
- با توجه به نوع واگذاری قرارداد (ترک تشریفات) دلایل فنی و توجیهی از بابت ضریب بالاسری 30/1 به جای 20/1 و افزایش پرداختی از این بابت به مبلغ حدوداً ( 5 میلیارد تومان ) را ارائه نمایید.
- در خصوص تاریخ ، تصویب پروژه ، مصوبه ترافیکی ، تاریخ شروع دقیق ، میزان صورت وضعیتهای مرحله ای ، تاریخ برگزاری مناقصه و تعداد شمع های مدنظر در برآورد ، دلایل افزایش آنها ، عدم اجرای نما ، هزینه های باقیمانده برای تکمیل طرح ، هزینه های اجرای نماسازی و …. مدارک و مستندات ارائه گردد.
یادداشت: احمد بایبوردی