|

آخرین عناوین:
  • تاریخ انتشار خبر :چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱ | کد خبر : 84314
  • پرینت

    یادداشت ورزشی: حسین علیپور

    چشم انتظار دربی خاطره انگیز آذربایجان

    آذرقلم: ماشین سازی زمانی تیم محبوب تبریز بود و هواداران زیادی هم داشت و از آن به عنوان یک تیم قدیمی و ریشه دار و شناسنامه ی فوتبال آذربایجان یاد می شود .

    یادداشت ورزشی: حسین علیپور

    ورزش دوستان پرشور آذربایجان، بی صبرانه منتظر شروع لیگ و همچنین دربی زیبای آذربایجان بین دو تیم ماشین و تراکتور هستند. این بازی قدیمی و هیجان انگیز همیشه پر از صحنه های جذاب و جالب و پراحساس است. هواداران هر دو تیم از دیدن این دربی تمام آذربایجانی هرگز سیر نمی شوند.

    البته جوان ترها  زیاد یادشان  نمی آید ولی تعریف این بازی را از خیلی از بزرگترها  شنیده ایم که زمانی ورزشگاه باغشمال پر از تماشاگر می شد: نصف سبز  و نصف قرمز!

    و ماشینچی ها و تراختورچی ها باهم رقابت فوق العاده ای می کردند و در عین احترام و دوستی با همدیگر، کُری های جالبی برای هم می خواندند که در بین آنها اثری از توهین و فحش و ناسزا شنیده نمی شد! و بهاین ترتیب، قبل و بعد از دیدار جو فوق العاده ای در ورزشگاه  باغشمال  و خیابان های اطراف تبریز به راه می افتاد .

    الان هم خیلی دوست داریم که چند فیلم از این  بازی معروف و نوستالوژیک در آن زمان ها ببینیم که این دو تیم در آن روزگار چگونه باهم بازی کرده اند و چگونه هواداران دو آتشه و متعصبشان هم شادی کرده و باغشمال را روی سرشان گذاشته اند !

    ماشین سازی زمانی تیم محبوب تبریز بود و هواداران زیادی هم داشت و از آن به عنوان یک تیم قدیمی و ریشه دار و شناسنامه ی فوتبال آذربایجان یاد می شود .

    چنین بازی در هر سطحی و در هر شرایطی برگزار شود، همیشه چشم ها را به سمت خودش جذب کرده و خاطرات آن در اذهان فوتبال دوستان ثبت و ماندگار خواهد شد.

    امسال هم باتوجه به تغییر و تحولات دو تیم و حضور دنیزلی و رسول خطیبی در راس کادر فنی دو تیم و همچنین حضور احد شیخ لاری و سید محمد علوی به عنوان سرپرست دو تیم و حضور بازیکنانی مثل سعید مهری و اکبر ایمانی و رضا شکاری و آزادی و رشید مظاهری و سوگیتا و مازولا و … در ترکیب تراکتور و همچنین حضور بازیکنانی مثل سامان نریمان جهان و شاهین ثاقبی و فردین عابدینی و یوسف سیدی و اتابک زارعی و خالد شفیعی و مسعود حسن زاده و .‌.. در ترکیب ماشین سازی، پیش بینی می شود که دربی امسالِ آذربایجان هم یک بازی بسیار زیبا و مهیّج و تماشاگرپسند از آب دربیاید. البته باید و حتماً این دیدار یک برنده داشته باشد و سه امتیازِ آن  در تبریز و آذربایجان بماند.

    فرقی هم نمی کند که کدام یک از تیم ها ببرد، چون ؛

    آذربایجان  تیملَری، فرق  اِله مَز  رَهلَری

     

  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "چشم انتظار دربی خاطره انگیز آذربایجان"
    ۱۰ نظر برای “چشم انتظار دربی خاطره انگیز آذربایجان”
    1. داوود - 💚ماشینچی💚 گفت:

      Ey Maşın səni dünya yə muqabil tutaram mən

      Dünya mənim olsa , sənə xatir ataram mən

      Necə pərvanə dönər şoqilə şəmin başına

      Sevirəm məndə dönəm şanlı Maşının başına

      اِی ماشیْن سَنی دۆنیایه مۇقابیل تۇتارام من

      دۆنیا منیم اوْلسا ، سَنه خاطیر آتارام من

      نئجه پَروانه دؤنَر شوْقیله شَمعین باشیْنا

      سئویرَم منده دؤنَم شانلیْ ماشیْنیْن باشیْنا

      💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
      💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
      💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
      💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
      💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
      💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
      💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
      💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
      💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
      💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚

    2. آرش - تبریزلی گفت:

      زمان قدیم هواداران ماشین کمی بیشتر از هواداران تراختور بودند ولی الان شرایط فرق کرده و قضیه عوض شده و تراختوری ها کمی بیشتر از ماشینچی ها شده اند که این اتفاق دلایل متعددی می تواند داشته باشد ؛

      اولا تراختور چند سال زودتر از ماشین به لیگ برتر صعود کرد و به خاطر تبلیغات رسانه ها و حضورش در سطح اول فوتبال ایران کانون توجهات مردم و مسئولین شد و نسل جوان و امروزی را مجذوب خودش کرد .

      در واقع میتوان گفت که در حال حاضر اکثریت هواداران تراختور را قشر جوان و نوجوان جامعه و یا دهه ی هفتادی ها و هشتادی ها و اکثریت هواداران ماشین را هم قشر میانسال و بزرگترها و یا دهه ی شصتی ها و پنجاهی ها و متولدین قبل از آن تشکیل میدهند .

      و من خودم در میان همسایه ها و فامیل و آشنا و … شاهد بوده ام که مثلا یک آقای پنجاه ساله خودش هوادار ماشین است ولی فرزندش و پسر ۱۸ ساله اش هوادار تراختور است و هر دو باهم به استادیوم میروند و فوتبال تماشا میکنند و اینها از جذابیت ها و قشنگی های فوتبال است .

      در مورد اینکه چرا در حال حاضر از بازی های ماشین استقبال کمتری نسبت به زمان های قدیم صورت میگیرد و استادیوم ها پر نمیشود و دیگر اون شور و شوق زمان های قدیم در بین ماشینچی ها دیده نمیشود هم ، به نظر میرسد که خیلی از هواداران این تیم به خاطر ظلم و ستم ها و تبعیض ها و ناداوری ها و نا عدالتی های موجود و شکل گرفته بر علیه این تیم و کلا بر علیه فوتبال آذربایجان دچار نوعی یاس و نا امیدی شده اند و حضور در استادیوم ها را تحریم کرده اند و ترجیح میدهند که در این شرایط اسفناک و غم انگیز و نا عادلانه بازی های تیم محبوب خودشان را از تلویزیون نگاه کنند و برایشان سخت و زجر آور است که در استادیوم و جلوی چشمانشان ، سر تیم محبوبشان با پنبه بریده شود و تحمل دیدن این صحنه های وحشتناک را از نزدیک ندارند .

      در بازی های دربی اخیر میان این دو تیم در لیگ برتر هم مثلا وقتی استادیوم سهند تبریز پر میشود و حدود هفتاد هزار نفر برای دیدن این بازی به استادیوم میروند ، از این هفتاد هزار نفر فقط حدود بیست هزار نفر از مردم با لباس ها و پرچم ها و یا نشان های قرمز رنگ تراختور به استادیوم می آیند و این تیم را تشویق میکنند و بقیه ی اونها یعنی چیزی حدود پنجاه هزار نفرِ دیگر با لباس های شخصی به استادیوم می آیند و هیچ نشانه ی قرمز رنگی در روی لباس ها و دستان آنها مشاهده نمی شود و اینها همون فرق اله مز رهلری هستند .

      یعنی اگه از اون پنجاه هزار نفر بی طرف بپرسید که هوادار کدام تیم هستند و دوست دارند که کدام یک از اینها برنده ی دربی آذربایجان باشد ؟ به شما خواهند گفت که برایشان فرقی ندارد و هر دو تیم را دوست دارند و آذربایجان تیملری ، فرق اله مز رهلری . ولی اگه مثلا اصرار کنید که حالا کدام یکی را کمی بیشتر دوست دارند و ترجیح میدهند که اون تیم برنده ی دربی باشد؟ حدود بیست هزار نفر از آنها ، با کمی مکث و تعلل و بعد از چند لحظه و با تبسم و خنده به شما جواب خواهند داد که ؛ یاشیل ماشین !

      بله ، اصلا تعجب نکنید . ماشین هنوز هم که هنوزه تیم محبوبی هست و هواداران خاص خودش را دارد ولی همان طور که گفتم شرایط به گونه ای رقم خورده است که در حال حاضر فقط از بازی های تراختور استقبال بیشتری به عمل می آید و این تیم اهمیت و جایگاه بیشتری نسبت به همشهری و رقیب دیرینه ی خودش در بین اهالی فوتبال آذربایجان پیدا کرده و برای قهرمانی تلاش میکند و کانون توجهات شده است و فراموش نکنیم که در زمان قدیم هم این دو تیم فقط در زمین مسابقه باهم رقابت تنگاتنگ و سفت و سختی داشتند و بعد از پایان بازی و در بیرون از زمین ، همیشه مربیان و بازیکنان و هواداران این دو تیم باهم خیلی صمیمی بودند و رفاقت داشتند .

      پس به طور خلاصه وار میشه اینطوری گفت که ؛ حدود هفتاد هزار نفر دربی آذربایجان را از نزدیک تماشا میکنند و بیست هزار نفر از اونها تراختوری و قرمز پوش هستند و اکثرا هم جوان و نوجوان (تی تی ها) هستند و بیست هزار نفر هم ماشینچی هستند ولی با لباس های شخصی آمده اند و اکثرا هم میانسال و یا کمی بزرگتر هستند و سی هزار نفرِ بعدی هم کاملا بی طرف هستند و برایشان فرقی نمیکند که کدام تیم ببرد و هوادار هر دو تیم هستند .

      ۷۰ هزار = ۳۰ هزار + ۲۰ هزار + ۲۰ هزار

      و اگر از یک لحاظ دیگر و از جنبه ی دیگری بخواهیم به این مسئله نگاه کنیم ، میشه گفت که در حال حاضر تقریبا اکثریت تراختوری ها آذربایجانی (و از همه جای آذربایجان و ایران ) و اکثریت ماشینچی ها هم تبریزی (و یا از استان آذربایجان شرقی) هستند.

      و نکته ی جالب توجه اینجاست که این خیل عظیم جمعیت در بازی های حساس و مهم در مقابل پرسپولیس و استقلال تهران و سپاهان ، با همدیگر ائتلاف تشکیل میدهند و جهنم وحشتناکی را برای حریفان درست میکنند !

      و علت اینکه این هواداران ماشین در بازی دربی با لباس ها و پرچم های سبز رنگ به استادیوم نمی آیند ، این است که دشمنان ما از آب گل آلود ماهی نگیرند و از کاه کوه نسازند و مثلا یک جر و بحث معمولی بین یک ماشینچی و یک تراختورچی را بیش از حد بزرگتر و گنده تر نکنند و به آن شاخ و برگ ندهند و فردای آن روز در روزنامه ها و سایت ها و شبکه های اجتماعی و صدا و سیما و ‌‌‌… در بوق و کرنا نکوبند و ننویسند که در تبریز فاجعه ی بزرگ و درگیری شدید بین هواداران تراختور و ماشین رخ داد ! و چندین نفر هم زخمی و راهی بیمارستان شدند و دروغ ها و شایعات و اراجیف مضحک و تو خالی دیگری از این قبیل .

      در واقع هواداران عزیز و فهیم ماشین نکته سنج و باهوش هستند و شرایط حساس فعلی را به خوبی درک میکنند و تشخیص میدهند و نمی خواهند بهانه دست دشمن و فرصت طلب ها بدهند و ادب و متانت و شخصیت هواداران ماشین از قدیم الایام زبان زد خاص و عام بوده است .
      البته نا گفته نماند که در همین بازی دربی هم عده ی کمی از هواداران ماشین (حدود ۱۰۰ نفر ) که خیلی دو آتیشه و تیفوسی و متعصب (دلی قانلی ماشینچی لار) و شدیدا عاشق تیمشان هستند ، به یاد قدیم ها با لباس ها و پرچم های سبز رنگ به استادیوم می آیند و تیم محبوب خودشان را تشویق میکنند و کاری هم به کار کسی ندارند و فقط تیم خودشان را تشویق میکنند و کسی هم به آنها بی حرمتی نمیکند و کاری به کارشان ندارد و همه از دیدن این بازی لذت میبرند و اینگونه است که دربی نوستالوژیک آذربایجان تبدیل به یکی از عجیب و غریب ترین دربی های جهان شده است و همه چیز بوی دوستی و رفاقت و عشق و محبت را میدهد و بر خلاف دربی های دیگر مثلا دربی تهران ، در اینجا هیچ خبری از توهین و فحاشی و بی احترامی و پرتاب سنگ و درگیری و زخمی و کشته شدن انسان ها نیست !
      چون اینجا آذربایجان است ؛ مهد ادب و فرهنگ و شعور و انسانیت و کرامت .

      به هر حال من برای تیم خوب و ریشه دار و محبوب و دوست داشتنی ماشین سازی آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم که یاشیل ماشین دوباره به روزهای اوج خودش برگردد و آنقدر خوب و عالی نتیجه بگیرد که هواداران این تیم هم با استادیوم ها آشتی کنند و دوباره استادیوم را پر کنند و این تیم هم همانند همشهری محبوب و بزرگ خودش تراختور برای قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی و آسیا تلاش کند و همیشه این تیم را در اوج و اقتدار ببینیم و مایه ی افتخار فوتبال آذربایجان باشد .
      و مطمئنم که اگه انشالله این تیم نتایج خوبی بگیرد ، از بازی های این تیم قطعا استقبال بیشتری به عمل خواهد آمد .

      و به هیچ وجه نمی توان بزرگی و عظمت و سابقه ی ماشین را کتمان کرد و آمار کل بازی های رو در روی دو تیم از بدو تاسیسشان و نتایج کل دربی های این دو تیم هم از اول تا به امروز به نفع ماشین است و آمار بردهای ماشین در بازی دربی همچنان و فعلن خیلی بیشتر از تراختور است ! و باید ببینیم که تراختور چند سال دیگر میتواند این رکورد را بشکند و تعداد بردهایش بیشتر از ماشین شود ؟!

      یاشاسین آذربایجان ☪

      یاشاسین ماشین 💚

      یاشاسین تراختور ❤

    3. خاقان گفت:

      قارداشلیق دئربیسی

    4. کریم گفت:

      هواداران ماشین سازی اکثرا از قشر تحصیل کرده و بافرهنگ و فرهیخته ی جامعه و دکتر و مهندس و استاد دانشگاه و قاضی و وکیل و مدیر شرکت و سازمان و ‌‌‌.‌‌‌.. هستند و بیشتر به امور و فعالیت های مدنی و اجتماعی و فرهنگی و پژوهشی و آموزش زبان های بین المللی و فعالیت های مرتبط با حقوق بشر و انسان شناسی و جامعه شناسی و … می پردازند . و فوتبال و نتایجش برای آنها زیاد مهم نیست و ارزش چندانی ندارد .
      هواداران ماشین انسان های خاص و فراتر از فوتبال هستند .
      آنها آنقدر بیکار نیستند و تایم آزاد زیادی ندارند که مثلا صورت خودشان را رنگ آمیزی کنند و چند تا پرچم و بادکنک بردارند و به استادیوم بروند و آنجا سرود بخوانند و بالا و پایین بپرند !
      خود مهندس زنوزی هم یکی از هواداران قدیمی ماشین سازی است که به خاطر تعصب و علاقه اش به فوتبال آذربایجان مالکیت تراختور را پذیرفته و به عهده گرفته است .
      موفق باشید .
      یاشاسین گوزل یوردوموز

    5. قره باغی گفت:

      آذربایجان ؛ پایتخت غیرت و شجاعت

      تبریز ؛ شهر اولین ها – شهر فرهنگ و اخلاق

    6. هادی گفت:

      ماشین سازیم منیم ، ماشین سازیم منیم
      سؤیله سندن باشقا کیمیم وار منیم ؟
      اعتباریمسان ، افتخاریمسان ، سن وارلیقیمسان
      بو جان قوربان سنه ای یاشیل ماشین

      لای لای لای لای لالای
      لای لای لای لای لالای

      ماشن سازی ، ماشن سازی ؛ هر تیمی اوت یولا سال ماشن سازی
      ماشن سازی ، ماشن سازی ؛ تیرختوری اوت یولا سال ماشن سازی

    7. بهزاد گفت:

      مسعود حسن زاده را به خاطر آماده نبودن کنار گذاشتند و نخریدند .

    8. سایت خیلی خوبی دارید

    9. لباس کار گفت:

      سایت خوبی دارین