- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

ورودی های تبریز، نیازمند نگاه مشترک راهداری و شهرداری

یادداشت: محمد فرجپور باسمنجیImage result for ‫فرج پور باسمنجی‬‎

آذرقلم: تردد صدها هزار وسایط نقلیه ی سبک و سنگین در ورودی های کلانشهر تبریز لزوم هماهنگی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و شهرداری تبریز را بیش از پیش ضروری می نماید. واقعیت این است که تبریز جزؤ پنج کلانشهر بزرگ کشور بوده و علاوه بر ان این شهر کهن و تاریخی مهم ترین قطب صنعت،اقتصاد و جمعیت شمالغرب کشور و آذربایجان است و علاوه بر ان تبریز بزرگ ترین شهر کشور در نزدیکی اروپا و جمهوری های قفقاز است و روزانه شاهد رفت و امد هزاران کامیون و خودرو های مسافری و گردشگری خارجی در این جاده ها هستیم با این وصف از وزارت راه و شهرسازی و معاونت زیرساخت های ان وزارتخانه و همچنین شهرداری کلانشهر تبریز انتظار میرود که با برنامه ریزی های مدون و فنی و علمی و اصولی و جذب اعتبارات ملی و محلی به ساماندهی و تعریض جاده های فرعی و اصلی شهر بزرگ تبریز منسجم عمل کنند. مشاهدات میدانی نویسنده ی این سطور نشان میدهد متاسفانه ورودی های شرق کلانشهر و به اصطلاح دروازه تهران دارای معایب و تنگنا ها و نواقص زیادی هستند که مختصر و مفید در ذیل اشاره می شود.

۱_طرح اتصال بلوار خاوران به میدان بسیج و اتوبان پیامبراعظم همچنان به حال خود رها شده و قطع بخشی از بلوار خاوران و استقرار یک مقنی سنتی دو نفره به احتمال زیاد تا سال ۱۴۱۰ هجری شمسی عملی نشود این طرح علیرغم تبلیغات پرطمطراق میتوان گفت که خوابیده است.

۲_اتصال بلوار خاوران از طریق بلوار شیخ شهاب الدین اهری به طرف جاده ی اصلی تهران و همچنین ورودی از طرف اتوبان اهر مسکوت مانده و راهداری و شهرداری مناطق ۹و۵ باید این طرح ها را فعال نمایند.

۳_مردم ،رانندگان و صاحبان صنایع و واحد های تولیدی مستقر در دو سوی جاده ی تهران به طرف جاده ی اهر میگویند راه میانبر برای ورود و خروج به طرف دو سوی این جاده ی اصلی وجود ندارد.مثلا کسی که میخواهد به یک واحد مبل فروشی صدمتر بالاتر از میدان بسیج مراجعه کند باید برای ورود به تبریز با طی مسافت ده کیلومتر از طریق زیرگذر بلوار شیخ شهاب الدین اهری منتهی به جاده ی اهر انجام دهد

۴_باتوجه به الحاق کندرود در جاده ی تهران به شهرداری منطقه ۵ تبریز ورودی و خروجی ان نیز تعریفی ندارد تنگ و قدیمی و غیر استاندار بوده و لزوم توجه جدی را به دنبال دارد.

۵_با ایجاد  شهرک سنگ و همچنین استقرار نخاله گاه مرکزی شهرداری در این منطقه اکثر خودروها و کامیون ها برای کوتاه کردن مسیر از دور زدن از تقاطع دو کیلومتر مانده به پلیس راه بستان آباد مجبورند بر خلاف مسیر حرکت کنند که اخیرا شاهد تصادف های ناگوار در این منطقه بوده و مزاحمت هایی نیز برای صاحبان واحد های تولیدی و اصناف در این زمینه به وجود امد که پیشنهاد ایجاد و احداث یک زیرگذر ورود و خروج در این مسیر میگردد.

۶_با اتصال بلوار خاوران به بلوار ورودی شهر باسمنج که کاری در خور ستایش است کارشناسان پیشنهاد می کنند ادامه ی این بلوار از باسمنج تا پلیس راه تداوم یابد و این جاده نیز به اتوبان پیامبر اعظم وصل شود.

شایان ذکر است اجرای این طرح ها علاوه بر اینکه موجب سهولت عبور و مرور میشود میتواند به کاهش تصادفات احتمالی،مصرف سوخت و اتلاف وقت مردم گردد.